اتحاد نیوزیلند و استرالیا علیه چین

اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا به همراه جسیکا آردن نخست وزیر نیوزیلند در مصاحبه مطبوعاتی در کوئین استون اضافه کردند هیچ مساله ای دو کشور را از یکدیگر جدا نمی کند و همچنان در برابر چین در جبهه مشترکی قرار دارند.

اتحاد نیوزیلند و استرالیا علیه چین
کد خبر: 491556
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۰ ۱۲:۱۸:۱۷

اعتمادآنلاین| نخست وزیران استرالیا و نیوزیلند اعلام کردند در باره افزایش تاثیر منطقه ای چین، تجارت جهانی و مسائل امنیتی در یک جبهه متحد قرار دارند.

به گزارش ایرنا از روزنامه « گاردین » ، « اسکات موریسون » نخست وزیر استرالیا به همراه « جسیکا آردن » نخست وزیر نیوزیلند در مصاحبه مطبوعاتی در "کوئین استون" اضافه کردند هیچ مساله ای دو کشور را از یکدیگر جدا نمی کند و همچنان در برابر چین در جبهه مشترکی قرار دارند.

موریسون در بخشی از سخنانش با بیان اینکه شکی ندارم افرادی در تلاشند تا امنیت نیوزیلند و استرالیا را تضعیف کنند افزود: روابط مستقیم شخصی میان دو نخست وزیر به دلیل چالش ها و تهدیدهای مشترک ادامه خواهد یافت.

وی افزود هر دو کشور با همه کشورها در زمینه تجارت مشارکت دارند اما هرگز حق حاکمیت و یا ارزش های خود را زیر پا نمی گذارند.

آردن نخست وزیر نیوزیلند نیز ضمن رد ادعای سازش با چین خاطرنشان کرد نیوزیلند بر سر مواضع خود درباره مسائل حقوق بشر و مسائل تجارت جهانی که به چین مرتبط است می ایستد.

وی در ادامه افزود استرالیا و نیوزیلند مانند اعضای یک خانواده هستند ممکن است درباره مسائلی دیدگاه های متفاوتی داشته باشند ولی کنار هم باقی می مانند.

طرفین از ادامه همکاری خود با کشورهای متحد « پنج چشم » درباره مسئله آب های آزاد هند-اقیانوسیه و منطقه مورد مناقشه دریای چین جنوبی خبر دادند.

از سوی دیگر باید در نظر داشت که چین مهمترین بازار صادراتی نیوزیلند و استرالیا است که با تیره شدن روابط دو کشور می تواند بخش زیادی از صادرات این دو کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

گفتنی است که نیوزیلند به عنوان طرف سوم در مناقشه میان چین و استرالیا درباره تعرفه های تنبیهی از سوی چین در صادرات غلات استرالیا حاضر می شود.

با این وجود، گفته می شود حضور نیوزیلند در مسئله مورد مناقشه تجارت غلات استرالیا با چین در سازمان تجارت جهانی به معنای طرفداری از استرالیا در این مسئله نیست.

سازمان تجارت جهانی روز جمعه موافقت کرد تا پرونده ای برای حل و فصل شکایت استرالیا درباره تعرفه جبرانی و حمایتی که توسط چین بر صادرات غلات تصویب شده را به جریان بگذارد و نیوزیلند به عنوان طرف سوم در این پرونده حضور می یابد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها