مبتلایان به کرونا می‌توانند واکسن بزنند؟

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: تزریق واکسن کرونا به افرادی که به این ویروس مبتلا هستند و در مرحله حاد بیماری قرار دارند، توصیه نمی‌شود.

مبتلایان به کرونا می‌توانند واکسن بزنند؟
کد خبر: 491602
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۹ ۱۲:۴۲:۰۰

اعتمادآنلاین| مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی کشوری کرونا اظهار کرد: تزریق واکسن کرونا به افرادی که به کرونا مبتلا هستند و در مرحله حاد بیماری قرار دارند توصیه نمی‌شود، ولی یک تا سه ماه بعد از بهبودی از کرونا حتما باید واکسن تزریق شود و هیچ مشکلی نیز برای فرد ایجاد نخواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مردانی افزود: وقتی سیستم ایمنی یک بیمار به خودی خود در مرحله ویروسی و درگیری است یا به قولی سیستم ایمنی در حال جنگ در یک جبهه و درگیر مبارزه با ویروس است ؛ همزمان آنتی بادی هم ایجاد می‌کند.

او ادامه داد: اگر همزمان با درگیری سیستم ایمنی بدن که در حال مبارزه با ویروس است، یک عامل خارجی دیگر مثل آنتی ژن نیز از طریق واکسن به بدن وارد شود، واکنش بدن مثل یک اسب خسته می‌شود که همزمان به او شلاق می‌زنند تا سریع‌تر حرکت کند.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا بیان کرد: سیستم ایمنی بدن وقتی در حال مبارزه با ویروس است دقیقا مثل یک اسب خسته است که در اثر دریافت ویروس، ناگهان عملکردش متوقف می‌شود. به همین دلیل بیمار باید صبر کند تا مدت زمان بیماری به پایان برسد و تاخت و تاز ویروس در بدن فروکش کند و پس از بهبودی نسبی ، برای دریافت واکسن اقدام کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: وقتی فرد به بیماری کووید 19 مبتلا می‌شود به دلیل ورود ویروس به بدن، یک سری آنتی بادی در بدن ایجاد می‌شود و وقتی فرد واکسن را دریافت می‌کند، واکسن نقش یادآوری کننده برای سیستم ایمنی را در بدن ایجاد می‌کند؛ پس از تزریق واکسن، میزان آنتی بادی در بدن فرد، ده برابر بیشتر می‌شود.

او در مورد چگونگی واکنش بدن به دریافت واکسن و عوارض تزریق، تصریح کرد: تزریق واکسن، عمدتا در افراد منجر به درگیری ریوی نمی‌شود اما در بعضی از افراد علائمی شبیه بیماری در بدن بروز پیدا می‌کند.

این علائم به دلیل شباهتی که به علائم اولیه ویروس دارند، علائم شبه بیماری نامیده می شوند که با مصرف استامینوفن بهبود پیدا می‌کنند.

مردانی ادامه داد: شایع‌ترین عوارض دریافت واکسن کرونا، درد در محل تزریق، تب و بدن درد و قرمزی محل تزریق و علائم شبیه ابتلا به خود بیماری کروناست.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا افزود: علائم گوارشی مانند معده درد، تهوع، احساس نفخ و دل درد نیز می‌تواند جزو علائم دریافت واکسن باشد که با درمان‌های معمول، بهبودی پیدا می‌کند و جای نگرانی نیست.

مردانی در مورد عوارض مهم دریافت واکسن گفت: ایجاد لخته و تشنج و آمبولی مغزی نیز از جزو عوارضی است که احتمال بروزش بسیار کم و نادر است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها