کد خبر: 491754
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۱ ۰۷:۱۰:۰۰
| |

یکتا جمالی و یک خواسته مهم:

حالا طلای المپیک را می‌خواهم

یکتا جمالی که با 3مدال برنز جهانی تاریخ‌ساز شد، آینده وزنه‌برداری زنان ایران را روشن می‌بیند او می‌گوید بزرگ‌ترین هدفش مدال المپیک است.

حالا طلای المپیک را می‌خواهم
کد خبر: 491754
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۱ ۰۷:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اولین تجربه‌ها هیجانی‌اند و یکتا جمالی یکشنبه‌شب چند اتفاق را باهم و برای نخستین‌بار تجربه کرد؛ 3مدال برنز جهانی گرفت، نخستین مدال‌های جهانی که در تاریخ وزنه‌برداری زنان ایران ثبت شد و این مدال‌ها در نخستین حضور یکتا در نخستین تورنمنت بین‌المللی‌اش به‌دست آمد.

به گزارش همشهری، جمالی دختر 16ساله‌ای است که در مسابقات قهرمانی جوانان جهان در حرکت یک‌ضرب، دوضرب و مجموع 3مدال برنز گرفت. او در مسابقاتی که در تاشکند برگزار شد بعد از دخترانی از ازبکستان و آمریکا سوم شد و حالا از حس و حال خوبش بعد از رفتن روی سکوی سوم جهانی به ایرنا گفته است: «حس خیلی خوبی داشتم و خیلی خوشحال بودم. نمی‌دانم این حس را چگونه توصیف کنم. ایستادن بر سکوی سوم مسابقات قهرمانی جهان قابل توصیف نیست.»

رکوردهایی که جمالی زده برای خودش راضی‌کننده است: «رقبای خوبی در این مسابقات از کشورهای مختلف حضور داشتند و رکوردهایم با تعدادی از آنها نزدیک به هم بود.»

او در دسته 87کیلوگرم در حرکت یک‌ضرب وزنه 92کیلوگرم و در دوضرب وزنه 116کیلوگرم را بالای سر برد، در مجموع هم رکورد 208کیلوگرم را ثبت کرد.

جمالی از 3سال پیش و از سن 13سالگی وزنه‌برداری را آغاز کرده است. او به ایسنا گفته که در این مدت علاقه‌مندی به وزنه‌برداری در بین زنان زیاد شده است، زنان پیشرفت کرده‌اند و باز هم جای پیشرفت دارند: «اگر این روال همینطور ادامه یابد، آینده وزنه‌برداری زنان روشن است.»

یکتا در 3سال گذشته بیرون از ایران مسابقه نداده بود. تصور این است که او با سن کمی که دارد برای مسابقه اول استرس داشته است، اما گفته: «قبل از مسابقه همه به من روحیه دادند و استرس آنچنانی برای مسابقه نداشتم و توانستم آن را کنترل کنم و فقط به این فکر می‌کردم که بتوانم مدال بگیرم. روز مسابقه فقط به وزنه‌های خودم فکر می‌کردم و اصلاً کسی را نمی‌دیدم. تمرکزم را روی کارم گذاشته بودم تا بتوانم وزنه‌هایم را بزنم.» او هم مثل بیشتر ورزشکاران رؤیای المپیک و مدالش را دارد: «هدفی که دارم خیلی بزرگ است، می‌خواهم به طلای المپیک برسم، برایش خیلی تلاش می‌کنم و می‌دانم که حتما به آن می‌رسم.»

فقط ایرانی‌ها نیستند که از مدال‌های یکتا جمالی ذوق‌زده‌اند. اورسلا پاپاندرا، زنی که مدتی سرپرست فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری بود و هم‌اکنون ریاست فدراسیون وزنه‌برداری آمریکا را به‌عهده دارد، از کاری که جمالی کرده است، تعریف می‌کند. او به ایرنا گفته: «کار یکتا جمالی بسیارعالی بود و می‌شود آن را انگیزه جوانی دانست که این حرکت قابل‌تقدیر و چشمگیر است. به‌نظر می‌رسد اقدامی که فدراسیون ایران برای توسعه این رشته در بین زنان انجام داده، نتیجه‌بخش بوده است و زنان ایران به‌سرعت در حال رشد و رسیدن به عناوین آسیایی و جهانی هستند.»


مریم منظمی، نایب‌رئیس فدراسیون وزنه‌برداری ایران هم مدال‌های یکتا جمالی را ملاک قرار داده و از برنامه‌هایی که فدراسیون برای زنان داشته، تعریف کرده است. او به ایرنا گفته: «این موفقیت حاصل یک کار تیمی است که با حمایت وزارت ورزش و شخص رئیس فدراسیون وزنه‌برداری ایجاد شد. برای وزنه‌برداری زنان اقدام نمادین انجام ندادیم بلکه تیمی از مشاوران فنی، پزشکی، روانشناس و کارشناس فرهنگی در مدت بیش از 3سال برای رسیدن به موفقیت تلاش کردند.»
غیر از یکتا جمالی، وزنه‌برداری زنان ایران نماینده‌ دیگری هم در مسابقات قهرمانی جهان داشت. الناز باجلانی در این مسابقات در دسته 76کیلوگرم پنجم شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها