حمیدرضا ترقی، عضو حزب موتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

انتخابات 1400| احتمال انصراف کاندیداها به نفع نامزد خاصی، صفر است/ سرمایه اجتماعی رئیسی بیشتر از سایر نامزدهاست/ میزان مشارکت مردم در انتخابات رو به افزایش است

عضو حزب موتلفه اسلامی گفت: با توجه به وضعیت فعلی و اظهارنظرهای کاندیداها احتمال انصراف نامزدی به نفع دیگری صفر است. به نظر نمی‌رسد هیچ کاندیدایی به نفع نامزد خاصی از انتخابات خارج شود.

انتخابات 1400| احتمال انصراف کاندیداها به نفع نامزد خاصی، صفر است/ سرمایه اجتماعی رئیسی بیشتر از سایر نامزدهاست/ میزان مشارکت مردم در انتخابات رو به افزایش است
کد خبر: 491758
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۹ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| آیا هنوز هم میزان رأی مردم است؟ چیزی به 28 خردادماه 1400 نمانده است و حواشی و تصمیمات عجیب در این دوره از انتخابات بیش از پیش مردم را دچار شوک کرده است. مساله‌ای که اکنون دغدغه و خواسته همه مسئولان به شمار می‌رود میزان مشارکت مردم در انتخابات است.

در همین راستا اعتمادآنلاین با حمیدرضا ترقی، عضو حزب موتلفه اسلامی، به گفت‌وگو نشسته که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

***

میزان مشارکت رو به افزایش است

*با توجه به آرایش انتخابات، میزان مشارکت مردم در انتخابات را چگونه تحلیل و ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به نظرسنجی‌ها، میزان مشارکت مردم در انتخابات 1400 به طور متوسط هر ماه در حال افرایش است. به هر میزان صداوسیما و فضای مجازی به طرح دیدگاه‌های نامزدهای این دوره از انتخابات بپردازند، توجه مردم به مساله انتخابات بیشتر می‌شود و به نظر می‌رسد میزان مشارکت مردم پیوسته رو به افزایش است.

افکار عمومی نسبت به وعده‌های باورناپذیر واکنش مثبت نشان نمی‌دهند

*وعده‌هایی نظیر قدرتمندتر کردن پول ملی طی 6 ماه یا افزایش مبلغ یارانه و 500 میلیون تومانی کردن وام ازدواج تا چه حد توجه افکار عمومی را جلب می‌کند؟

در وضعیت کنونی بدنه اجتماعی و افکار عمومی نسبت به چنین وعده‌هایی واکنش مثبتی نشان نمی‌دهند و برایشان قابل پذیرش نیست. این وعده‌ها مورد نقد جدی نخبگان هم قرار گرفته و بر این عقیده هستند که تحقق این وعده‌ها روی کاغذ امکان‌پذیر است، اما در عمل نمی‌شود امیدوار بود. در مناظرات و پرسش و پاسخ‌های نامزدها میزان قابلیت تحقق این وعده‌ها مشخص خواهد شد.

رقابت میان نامزدهای انتخابات 1400 یکسان است

*رقابت اصلی در انتخابات 1400 میان کدام‌ یک از کاندیداهاست؟ آقای رئیسی و رضایی یا آقای رئیسی و همتی؟

در حال حاضر نمی‌توان در مورد نوع رقابت سخن گفت. آنچه مسلم است اینکه همه نامزدها در یک خط مشخص حرکت می‌کنند و سرعت‌شان با هم یکسان است. زمانی‌ که شتاب رقابتی نامزدها فزونی گرفت می‌شود گفت که رقابت بین کدام‌ یک از نامزدهاست.

سرمایه اجتماعی رئیسی بیشتر از سایر نامزدهاست

*فکر می‌کنید احتمال پیروزی آقای رئیسی چقدر است؟ چه میزان رأی‌ برای ایشان پیش‌بینی می‌کنید؟

اگر نظرسنجی‌ها را مبنا قرار دهیم، متوجه خواهیم شد که در حال حاضر سرمایه اجتماعی آقای رئیسی بیشتر از سایر نامزدهاست. اما مساله‌ای که اهمیت دارد این است که اعداد این نظرسنجی‌ها در رأی باید خودشان را نشان دهند. آقای رئیسی در میان مردم بیشتر شناخته‌شده است، اما این نمی‌تواند نتیجه قطعی و نهایی باشد.


*چقد احتمال می‌رود که انتخابات به دور دوم کشیده شود؟

در این دوره از انتخابات رقابت، رقابتی نزدیک به هم تلقی نمی‌شود و فعلاً هیچ چیز مشخصی نیست.

*با توجه به اینکه کمتر از یک ماه تا سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده است، علت شکل نگرفتن رقابت‌ها چیست؟

اصولاً زمانی‌ که انتخابات جنبه دوقطبی و هیجانی ندارد و به سمت یک رقابت عقلانی و برنامه‌ای پیش می‌رود، قطعاً رقابت چندانی در کار نیست. نوع انتخابات این دوره با انتخابات دوره‌های گذشته بسیار متفاوت است. گرایش در این دوره به سمت مباحث سیاسی کمتر است و بیشتر مسائلی مانند مسائل اقتصادی و معیشتی مردم مورد توجه قرار گرفته است. این موارد بر کیفیت انتخابات و نوع رقابت خیلی تاثیرگذار است.

احتمال انصراف کاندیداها به نفع نامزد خاصی، صفر است

*احتمال کناره‌گیری کاندیداها به نفع آقای رئیسی چقدر است؟

با توجه به وضعیت فعلی و اظهارنظرهای کاندیداها احتمال انصراف نامزدی به نفع دیگری صفر است. به نظر نمی‌رسد هیچ کاندیدایی به نفع نامزد خاصی از انتخابات خارج شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها