رضایی:

ممکن است به نقطه غیرقابل بازگشت برسیم/ صنعتی‌سازی در ایران عقیم شده/ سقوط ارزش پول ملی را پیش‌بینی می‌کردم

کاندیدای دوره سیزدهم ریاست جمهوری اظهار داشت: تنها کسی که در 20 سال اخیر فریاد اقتصادی زده است، من هستم. حتی در سال 92 نسبت به سقوط پول ملی هشدار دادم و اعلام کردم که آمده‌ام که ارزش پول ملی سقوط نکند.

ممکن است به نقطه غیرقابل بازگشت برسیم/ صنعتی‌سازی در ایران عقیم شده/ سقوط ارزش پول ملی را پیش‌بینی می‌کردم
کد خبر: 491929
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۱ ۱۰:۴۲:۰۱

اعتمادآنلاین| محسن رضایی در نشست با فعالان اقتصادی اظهار داشت: امروز برای میتینگ دادن یا اینکه اتاق بازرگانی و اصناف را زینت المجالس بدانم اینجا نیامده‌ام، بلکه ما درد مشترکی به نام اقتصاد داریم و همه به دنبال توسعه اقتصادی ایران هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وی افزود: تنها کسی که در 20 سال اخیر فریاد اقتصادی زده است من هستم حتی در سال 92 نسبت به سقوط پول ملی هشدار دادم و اعلام کردم که آمده‌ام که ارزش پول ملی سقوط نکند.

وی ادامه داد: اسناد تاریخی در بهمن سال 1360 و وقتی که برای عملیات فتح المبین آماده می‌شدیم نشان می‌دهد؛ آنجا گفتم که در جنگ پیروز می‌شویم اما مطمئن باشید پس از جنگ ما را محاصره اقتصادی می‌کنند و اعراب را بر علیه ما متحد می‌کنند.

کاندیدای ریاست جمهوری دوره سیزدهم با بیان اینکه متاسفانه دهه 90، دهه فرصت‌های از دست رفته است اظهار داشت: ژاپنی‌ها نیز دو دهه گم شده در اقتصاد دارند دهه 90 نیز برای ما دهه از دست رفته است. در این دهه میانگین رشد اقتصادی صفر شد، میانگین تورم 24 درصد بود که بدترین آن در سه سال گذشته است، میانگین رشد سرمایه ثابت خالص منفی پنج درصد بود و در طی 50 سال اخیر برای اولین بار رشد استهلاک سرمایه از رشد سرمایه‌گذاری بیشتر شد.

وی ادامه داد: آمار نشان می‌دهد که کیک اقتصادی در حال کوچک شدن است در بعد تورم تجمعی در سه سال اخیر 110 درصد بوده در حالی که حقوق کارگران 60 درصد و کارمندان 50 درصد رشد داشته است.

محسن رضایی در ادامه این جلسه اظهار داشت: اتاق‌های بازرگانی و اصناف در طی چند سال گذشته رشد خوبی در حوزه علم و دانش داشته‌اند. عقلانیت خوبی در اتاق بازرگانی در حال شکل‌گیری است که امیدوار هستیم این موضوع در چند سال آینده کمک‌کننده باشد.

وی با انتقاد از دولت‌های گذشته گفت: در ابتدا باید جلوی اشتباهات را بگیریم، نباید بگذاریم که دولت‌های گذشته تکرار شوند. از شما خواهش می‌کنم اجازه ندهید دولت‌های قبل تکرار شوند، ممکن است به نقطه غیرقابل بازگشت برسیم که این موضوع در شأن مردم ایران نیست. البته در چنین وضعیتی همه ما مقصر هستیم و باید با هم جلوی اشتباهات را بگیریم اما این موضوع باید از دولت شروع شود چراکه جای اصلی که جلوی پیشرفت را می‌گیرد، دولت و دولتمردان هستند که با وجود اینکه سررشته‌ای از اقتصاد ندارند باعث آسیب به این حوزه می‌شوند.

رضایی در ادامه تصریح کرد: اصلاح و تنظیم رابطه دولت با اقتصاد یکی دیگر از مواردی است که اهمیت زیادی دارد. یک جا باید دست دولت قطع شود مانند دخالت دولت در ارزش پول ملی یا مجوزات و اجرائیات که دولت باید دخالت خود را از آن قطع کند؛ یک جایی هم باید رابطه دولت با اقتصاد تنظیم شود. دولت می‌تواند شتاب‌ دهنده خوبی باشد اما این شتاب دهنده نباید در قامت رقیب بخش خصوصی ظاهر شود؛ کار شتاب دهنده رقابت نیست. برای مثال اگر بیمه مرکزی شروع به ارائه بیمه اتکایی کند یا بانک‌ها و وزارتخانه‌ها بنگاهداری کنند دیگر حالت شتاب دهنده ندارند، کار آنها شتاب دهنده است.

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: لازم است که زمامداری اقتصادی و سیاسی را از هم جدا کرده و رابطه آنها را تنظیم کنیم. متاسفانه صنعتی‌سازی در ایران عقیم شده است. در ابتدا باید زیرساخت‌ها درست شوند و در اولویت بعدی به بهبود فضای کسب و کار پرداخته شود البته یک قانون در این مورد وجود دارد اما چقدر به این قانون عمل می‌شود؟ در ماه‌های اول من حتما این قانون را اجرایی می‌کنم علاوه بر این، در این مورد اجازه تخلف به دولتمردان داده نخواهد شد.

وی در پایان اضافه کرد: در سه ماهه آخر سال گذشته من به 25 استان سفر داشتم و در همه سفرها با اتاق‌های بازرگانی جلسه گذاشتم اما نیاز بر این بود که به اتاق مرکزی هم بیایند. اگر خدا توفیق خدمت بدهد جایگاه واقعی شما را به شما بازخواهم گردانند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها