توکیو گردی بدون اسپانسر/ بار مالی المپیک همچنان روی دوش ورزش و مردم

کاروان ایران در حالی در بازی‌های المپیک توکیو شرکت می‌کند که کمیته ملی المپیک نتوانست اسپانسری جذب کند و تمامی بار کاروان بر دوش بودجه عمومی قرار گرفته است.

توکیو گردی بدون اسپانسر/ بار مالی المپیک همچنان روی دوش ورزش و مردم
کد خبر: 491961
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۱ ۱۱:۲۵:۴۴

اعتمادآنلاین| با توجه به هزینه‌های زیاد و متنوع المپیک، معمولا کمیته‌های ملی المپیک کشورهای مختلف تلاش می‌کنند در این میدان بزرگ با جذب اسپانسر هزینه‌های خود را تامین کنند.

به گزارش فارس، کمیته ملی المپیک کشورمان نیز از این جریانات مستثنی نبوده و نیست؛ به طوری که در طول این سالها اسپانسرها، طراحی لباس و تهیه البسه کاروان را برعهده داشتند. در برخی موارد نیز اسپانسرها قول‌هایی برای پرداخت پاداش دادند؛ هرچند بعضی از تعهدات اجرایی نشد. به هر حال، تلاش ها و اقداماتی صورت گرفت تا کاروان های اعزامی، در قالبی با بسته های اقتصادی و تجاری وارد آوردگاه های برون مرزی شوند اما کاروان توکیو در شرایطی مهیای رفتن می شود که گویا هیچ تدبیری در این زمینه نشده یا تا به امروز، نمودی نداشته است.

برای المپیک 2020 توکیو هیات اجرایی کمیته ملی المپیک جذب اسپانسر را در دستور کار خود قرار داد؛ به طوری که با تغییرات صورت گرفته در مدیریت کمیسیون بازاریابی و انتخاب بهروز منتقمی برای این پست، برنامه را با جدیت دنبال کرد اما یک مرور ساده نشان می دهد که همه چیز تا امروز و به صورت رسمی، در حد وعده و حرف بوده.

تیرماه سال 98 هیات اجرایی کمیته ملی المپیک تصمیم گرفت موضوع حامی ایران در المپیک توکیو از طریق فراخوان مشخص شود.

چند ماه بعد از این تصمیم هیات اجرایی، منتقمی در مصاحبه‌ای گفته بود: "بحث ما اسپانسر نیست، بلکه شریک یا همکار است که یکی در بخش مالی است و دیگری برای البسه رسمی کاروان که به تفاهم نهایی رسیدیم."

بعد از برگزاری چندین جلسه در نهایت اعلام شد کمیته با چند اسپانسر وارد مذاکره و با یکی از آنها به توافق رسیده است اما تعویق المپیک به مدت یکسال همه برنامه‌ها را بهم ریخت. عدم اطمینان از برگزاری بازی‌ها بهانه ای بود تا هنوان شود که اسپانسرها وارد عرصه نشده و کمیته ملی المپیک با هزینه دولت کارها را برای این دوره ساماندهی کند.

سیدرضا صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیکدر این باره گفت: "با 3 اسپانسر صحبت کردیم و با یک مورد توافق کردیم. یکسال زمان برای تبلیغ نیاز داشتیم اما وقتی به موضوع کرونا برخورد کردیم، فضای مطمئنی برای اینکه بتوانیم برای اسپانسرها تعهد ایجاد کنیم نداشتیم. بنابراین شرایط کرونا امکان قطعیت را برای قرارداد با اسپانسر نگذاشت. تا این لحظه فرصتی برای تبلیغات نبوده اما تلاش می‌کنیم در بخش البسه از طریق اسپانسر نیازها را تامین کنیم."

وی ادامه داد: "ما منابع لازم را در سال 99 کامل دریافت و تزریق کردیم. امسال هم فروردین ماه اولین تخصیص را معادل 50 درصد سالیانه به 52 فدراسیون‌ها با شاخص‌ها واریز کردیم. امسال با تامین منابع از سوی دولت کاروان را اعزام خواهیم کرد."

اکنون که در آستانه اعزام به بازیهای المپیک هستیم، اگرچه کاروان اعزامی به واسطه مدیریت صورت گرفته مشکل ریالی یا ارزی ندارد؛ اما باید اذعان داشت که تمام هزینه های از جیب ملت و بودجه عمومی بوده است. در حقیقت، کمیته ملی المپیک که می توانست با یک بسته تبلیغاتی متناسب با کرونا، درآمدزایی داشته و مانند دیگر کمیته های ملی المپیک، صرفا از بودجه عمومی ارتزاق بکند، عملا به همان شیوه سنتی اداره شد. به هر حال، کاروانی که درباره حضور برخی افراد در آن انتقادات جدی به آن وارد است، در حالی خود را برای رفتن به توکیو آماده می کند که در حوزه مالی و بازاریابی، ناتوان و آماتور ظاهر شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها