شهردار تهران خبر داد:

کاهش 87 درصدی بلند مرتبه‌سازی در دوره پنجم مدیریت شهری

شهردار تهران در ارائه گزارش تحویل و تحول شهرداری تهران که در صحن شورای شهر ارائه کرد با اشاره به تلاش مدیریت شهری برای بهره‌مندی همه شهروندان از مواهب شهر از کاهش 87 درصدی بلند مرتبه سازی در دوره پنجم مدیریت شهری خبر داد.

کاهش 87 درصدی بلند مرتبه‌سازی در دوره پنجم مدیریت شهری
کد خبر: 492033
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۱ ۱۲:۵۴:۲۰

اعتمادآنلاین| پیروز حناچی در دویست و نودو نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در ارائه گزارش تحویل و تحول شهرداری تهران گفت: این گزارش در چند محور تنظیم شده است و بر اساس تشکیلات معاونتی نیست و بیشتر بر اساس محورهای فعالیت مدیریت شهری تنظیم شده است در حقیقت این گزارش بر اساس ماموریتی که از سوی شورای شهر به شهرداری تهران داده شده ارایه می‌شود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: انضباط در ساخت و ساز، بهسازی کالبدی، عدالت توزیعی، ترافیک، مالیه شهرداری، ارتقاء کارایی سازمان، مشارکت شهروندی، ایمنی ‌و محیط زیست، حفاظت از میراث تاریخی و هوشمند سازی و شفافیت از محورهای این گزارش است؛ گزارشی که بر اساس اقدامات این دوره مدیریت شهری و شعارهایی است که به مردم داده شده؛ در حقیقت سعی کردیم بگوییم در شهر تهران از سال 96 تا 1400 چه رخ داده و با دوره قبل چقدر تفاوت داشته و چقدر در جهت تحقق شعارها رفتار کرده ایم. یکی از مگاپروژه‌های شهرداری در دوره جدید کاهش فروش تراکم با رویکرد عدالت محوری بود. شعار ما تهران شهری برای همه بود و در این شعار موضوع محوری عدالت است که همه آحاد شهروندان باید از مواهب شهر برخوردار شوند.

وی ادامه داد: بازنگری در طرح تفصیلی و کاهش طبقات در پهنه R، کاهش 50 درصدی متوسط زیربنای سالانه پروانه‌های صادره مسکونی، کاهش 63 درصدی تعداد پروانه‌های مسکونی مغایر با دستور نقشه‌ها، کاهش 26 درصدی مجموع طبقات مازاد در پروانه‌های مسکونی مغایر، کاهش میزان مغایرت ارتفاعی پروانه‌های صادره در مناطق 1 و 22 از دستاوردهای این دوره بوده است.

وی تاکید کرد: بخش عمده ای از پروانه‌های صادره که خارج از قاعده بوده مربوط به مجوزهای دوره قبل بود و ناچار به اجرای آنها بودیم. از سوی دیگر رشد بی رویه بلند مرتبه سازی که از دوره قبل آغاز شده بود، مهار شد.

البته شهرداری مخالف بلند مرتبه سازی نیست؛ اما باید بر اساس قاعده باشد. کاهش 87 درصدی در تعداد پروانه‌های ساختمان‌های بلندمرتبه را در حال حاضر شاهدیم که از 567 فقره به 70 فقره رسیده است.

وی ادامه داد: مخالف بلند مرتبه سازی نیستیم اما وقتی خارج از قاعده و برنامه اتفاق می‌افتد، جای نگرانی است.کاهش 90 درصدی زیربنای پروانه‌های بلندمرتبه‌ها از اقدامات این دوره است که از 34 میلیون مترمربع به 3 و نیم میلیون متر مربع رسیده است که عمدتا پروانه‌های از قبل توافق شده بوده است.

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه در بخش توسعه شهری در چارچوب ‌طرح‌ جامع‌ عمل شده و افزایش 66 درصدی طرح های موضعی و موضوعی در دستور کار قرار گرفته است، افزود: همچنین طرح های مصوب هم 2.5 برابر افزایش داشت که این هم از نتایج این دوره است، مانند طرح‌هایی درباره رود دره‌های کن، فرحزاد، جنوب میدان شوش و جوانمرد قصاب.

وی افزود: یکی‌ از نگرانی های حاکمیتی میان دولت و شهرداری موضوع رشد جمعیت پذیری تهران است. در این دوره مهار روند روش جمعیت پذیری تهران را داشتیم و به این معنا که با کاهش صدور پروانه ظرفیت ایجاد جمعیت را متناسب با خدمات فراهم می‌کنیم.

موضوعی که در دوره قبل رشد جمعیت پذیری مساله ای نبوده است اما ما اعتقاد داریم نسبت به مسائل حاکمیتی هم مسئولیت داریم. بیش از 16 هزار هکتار از اراضی ریزدانه شهری در دوره 96 تا 99 تعیین تکلیف شد.

حناچی گفت: بازآفرینی شهری و توسعه فضاهای عمومی، 6 طرح بازآفرینی به مساحت بیش از 231 هکتار، اجرای سه پروژه بهسازی محیطی به مساحت 6 هزار و 700 هزار متر مربع و طراحی و اجرای بیش از 84 هکتار میدان گاه شهری در این راستا انجام شد. همچنین 122 هزار متر مربع فضای کارگاهی در مرکز شهر در سال‌های 97 تا 99 در جهت مناسب کردن فضای شهر برای شهروندان، جمع‌آوری شد.

وی به پروژه‌هایی مانند کارخانه سیمان ری به مساحت 9 هکتار، احداث ساختمان بلدیه، پروژه نیایش، میدانگاه امام خمینی، پلازای هفت تیر، خیالستان زندگی، باغ راه حضرت فاطمه زهرا(س) و میدانگاه امیرکبیر در حوزه بازآفزینی شهری اشاره کرد و افزود: یکی از رخدادهای جالبی که در بررسی‌ها خود را نشان داد، افزایش سهم خطوط در ایستگاه‌های بهره‌برداری شده در پهنه های جنوبی شهر تهران بوده است. به طوری که سهم جنوب شهر تهران از مترو از کمتر از 40 درصد به بیش از 55 درصد در این دوره رسیده است.

وی ادامه داد: در واقع بهره‌برداری ایستگاه‌های مناطق جنوبی تاثیر زیادی در بهسازی محیطی این مناطق داشته است. از طرف دیگر رشد 68 درصدی هزینه‌های انجام شده هر کیلومتر مربع در مناطق جنوبی نسبت به مناطق شمالی ‌و رشد 60 درصدی هزینه‌های انجام شده به ازای هر نفر در مناطق جنوبی به نسبت مناطق شمالی نشان می‌دهد شعارهایی که داده شده عملا در بودجه نشسته و محقق شده است.

حناچی در بخش دیگری از صحبت های خود به توسعه پروژه های محله ای اشاره کرد و افزود: مجموع اعتبارات این بخش در بودجه سال 98 به میزان 377 میلیارد تومان و در سال 99 به میزان 2000 میلیارد تومان و در سال 1400 به میزان سه هزار و 74 میلیارد تومان افزایش یافت.

در سال 1400 پروژه‌ها با همفکری شورایاری‌ محلات انجام شد و به محلات کم برخوردار بیش از گذشته توجه شد. از سال 98 تا امسال 2 هزار و 487 پروژه اجرا شده که از این تعداد 80 درصد در محله‌های کم برخوردار بوده است.

وی درباره توسعه خطوط مترو نیز گفت: 40 کیلومتر مسیر مترو در این چهار سال بهره‌برداری شد و 26.5 کیلومتر مسیر در خط 6 و 12 ایستگاه جدید بهره‌برداری شد و متروی شهر جدید پرند نیز در دستور کار قرار دارد.

بهره برداری از 32 ایستگاه مترو و ایستگاه های تبادلی در خطوط مختلف مترو و افتتاح میانگین 8 ایستگاه در هر سال در دوره اخیر مدیریت شهری صورت گرفته است.

در مقایسه با میانگین 5.7 ایستگاه در دوره 12 ساله گذشته عملکرد مدیریت پنجم شهری حایز نکته ای بسیار مهم و قابل توجه است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها