نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران:

حمایت از تولید ظاهری و در حد بنر است/ صادرات با اعمال شاقه انجام می‌شود/ کاندیداها بگویند برای تحریم و FATF چه برنامه‌ای دارند؟

عباس جبالبارزی، نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: تجربه نشان داده کسانی که می‌خواهند در این کشور رییس جمهور شوند، شعارهای خوبی می‌دهند اما در صحنه عمل این اتفاقات رخ نمی‌دهد. واقعیت این است که نمی‌توان چندان به این شعارها امیدوار بود.

حمایت از تولید ظاهری و در حد بنر است/ صادرات با اعمال شاقه انجام می‌شود/ کاندیداها بگویند برای تحریم و FATF چه برنامه‌ای دارند؟
کد خبر: 492204
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۲ ۰۸:۰۲:۰۰

اعتمادآنلاین| عباس جبالبارزی در مورد وضعیت تولید در کشور اظهار کرد: شعارهایی که رهبری هر ساله انتخاب می‌کنند کاملا اقتصادی است تا وضعیت اقتصاد و تولید بهتر شود و جهت‌گیری‌ها نیز به این سو است. اما متاسفانه اتفاقی که در عمل رخ می‌دهد این است که سازمان‌ها یا مجموعه‌هایی که با بنگاه‌های اقتصادی مرتبط هستند و فضای کسب و کار را می‌سازند، بیشتر به حالت شعاری برخورد می‌کنند قبل از اینکه بخواهند از تولید حمایت کنند یک بنر بر سر در اداره نصب می‌کنند. به نظر می‌رسد که برخورد آنها با این موضوع بسیار ظاهری است.

به گزارش ایلنا، وی افزود: واقعیت این است که در عمل اتفاقی نیافتاده است. دو ماه و نیم از شروع سال می‌گذرد ولی هنوز کار خاصی انجام نشده؛ نه در حوزه‌هایی مانند تامین اجتماعی، مالیات، بانک و نه در موضوع صادرات اتفاقی نیافتاده است. سازمان تامین اجتماعی چه کاری انجام داده؟ گفته من جرایم قبلی را می‌بخشم درحالی که این جرایم را هرسال به یک دلیلی می‌بخشیدند. در این مورد باید کار کارشناسی انجام شود اگر یک بنگاه مدام مشکل دارد و جریمه می‌شود باید در مورد آن کار کارشناسی کرد که مشکل این جریمه‌بخشی‌ها حل شود اما برای کسانی که خوش حساب بودند هیچ کاری نکرده‌اند. بنابراین این موضوع تاثیری نداشته است و کماکان همان رویه‌های قبلی که ما با آنها مخالف هستیم را ادامه می‌دهند.

وی با اشاره به مشکلات کارگران واحدهای تولیدی گفت: وقتی قرار است تولید افزایش یابد، بهره‌وری یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در آن است. یکی از مشکلات مهم کارگران مسکن است در حالی که بانکی وجود دارد که به نظر می‌رسد، ایجاد شده تا از کارگران حمایت کند اما تنها کاری که نمی‌کند همین است. کارگر باید بتواند از همین بانک تسهیلات مسکن بگیرد و از محل حقوق خود قسط آن را پرداخت کند.

جبالبارزی در ادامه افزود: اگر کارگر بتواند با نامه کارفرما 500 میلیون تومان وام بگیرد و برای خود یک خانه بخرد، در بهره‌وری او اثر زیادی دارد. 50 درصد حقوق یک کارگر برای مسکن صرف می‌شود، مشخص است که بهره‌وری ندارد اما این بانک مانند یک بانک تجاری عمل می‌کند.

نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مشکلات مالیاتی تصریح کرد: در مورد مالیات نیز اتفاقی رخ نداده است، مالیات با همان نرخ قبلی گرفته می‌شود. قانون بر این بود که از ابتدای سال 98، مالیات بر مبنای ریسک باشد یعنی رسیدگی به صورت صد در صدی نباشد. مانند بقیه کشورهای دنیا به صورت رندوم چند بنگاه را انتخاب و به آنها رسیدگی می‌کنند و به اظهارنامه بقیه اعتماد کنند. چیزی که ما شنیدیم و امیدوارم درست نباشد این است که امسال هم سازمان مالیاتی می‌خواهد همه بنگاه‌ها به جز تعدادی که مالیات آنها صفر شده یا ممکن است زیان‌ده باشند را به نوعی رسیدگی کند در صورتی که طبق قانون سازمان مالیاتی باید به صورت رندوم رسیدگی کند.

وی افزود: رسیدگی صد در صدی به این معنا است که با این تعداد بنگاه‌های اقتصادی و تعداد ثابت نیروهای انسانی سازمان مالیاتی دقت کار کم می‌شود، بنابراین دوباره همین مشکلات ایجاد می‌شود و مالیاتی می‌نویسند که تولیدکنندگان باید دوباره درگیر پروسه هیئت‌ها شوند تا حل مشکل کنند. این چگونه حمایتی از تولید است؟

جبالبارزی خاطرنشان کرد: ما دو مشکل اساسی با بانک ها داریم. یکی از این مشکلات این است که الان دیگر اعطای تسهیلات برای سرمایه ثابت برای سرمایه‌‌گذاری بسیار محدود شده است. اگر هم چنین تسهیلاتی داده شود تسهیلات پنج ساله است درحالی که هیچ سرمایه‌گذاری پنج ساله برنمی‌گردد. در ترکیه این بازه 15 ساله است. تسهیلات سرمایه در گردش هم با هزاران مشکل می‌دهند و به جای اینکه بهره را بگیرند و تمدید کنند به بنگاه می‌گویند که اصل پول را بیاورد. اصل پول وجود ندارد چراکه تبدیل به مواد اولیه، کار درحال ساخت و... شده است. بنابراین بنگاه نمی‌تواند این پول را پرداخت کند و به دلیل بدهی معوق دیگر نمی‌تواند دسته چک بگیرد، به تبع آن نمی‌تواند ضمانتنامه بگیرد و وارد مناقصات شود. در نتیجه دچار مشکل می‌شود، آنوقت کارگروه تشکیل می‌دهیم که مشکل آن را حل کنیم این فرآیندها هیچ تغییری نکرده است.

وی در ادامه بیان کرد: از این دستگاه‌ها که مرتبط با فضای کسب و کار هستند می‌خواهیم بگویند در سال پشتیباتی از تولید و مانع‌زدایی؛ قوانین و مقررات چه فرقی با سال گذشته کرده است؟ به همین دلایل است که تولید اتفاق نمی‌افتد. تبلور آن نیز در رتبه فضای کسب‌وکار است که رتبه ما در جهان 128 بوده و هیچ فرقی هم نکرده است.

نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به سوالی در مورد شعارهای اقتصادی کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: تجربه نشان داده که کسانی که می‌خواهند در این کشور رییس جمهور شوند، شعارهای خوبی می‌دهند اما در صحنه عمل این اتفاقات رخ نمی‌دهد. واقعیت این است که نمی‌توان چندان به این شعارها امیدوار بود. در گام اول شعارها باید در چارچوب توانمندی‌ها باشد و در گام دوم باید برنامه کامل داده شود. باید تیم اقتصادی خود را معرفی و برنامه اقتصادی خود را منتشر کنند که قابل بررسی باشد. روی صرف شعار دادن نمی‌توان ارزیابی داشت.

وی افزود: در این کشور دو تصمیم اساسی باید گرفته شود. هرکسی می‌خواهد رییس جمهور شود باید مشخص کند که چگونه رتبه فضای کسب‌وکار کشور را از 128 بهبود می‌دهد تا فضای کسب‌وکار مناسب سرمایه‌گذاری شود. موضوع دیگر اینکه تکلیف خود را با تحریم مشخص کند، وقتی ما نمی‌توانیم صادرات کنیم یا صادرات با اعمال شاقه انجام می‌دهیم و پول آن را با مکافات برمی‌گردانیم تولید نیز رشد دچار مشکل می‌شود. باید مشخص شود که مشکل تحریم چگونه حل می‌شود و برای FATF چه کار می‌خواهند کنند؟ باید در این مورد برنامه بدهند تا بررسی شود اما الان نمی‌توان چندان به شعارها امیدوار بود.

جبالبارزی در پایان تصریح کرد: پاشنه آشیل کشور الان اقتصاد است. ما بیش از 4 میلیون نفر بیکار در کشور داریم و بنگاه‌‌های تولیدی مشکل دارند. اما همه این مشکلات قابل حل است چراکه پتانسیل‌های کشور بسیار زیاد است. کاندیداها یک برنامه اجرایی ارائه دهند که قابل اندازه‌گیری و واقعی باشد. امیدواریم بتوانیم به اهداف ترسیم شده در سند چشم انداز نیز برسیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها