کد خبر: 492220
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۲ ۰۸:۱۹:۴۵
| |

هراس غرب از تهدید امنیتی «پوتین»

ارتش روسیه با رونمایی از برنامه راهبردی امنیتی جدیدش در جهت افزایش 20 واحد نظامی در مرزهای غربی، برای امریکا و متحدانش در ناتو خط و نشانی رعب‌انگیز کشید. وزیر دفاع روسیه این طرح را پاسخی به تحرکات تهدیدآمیز امریکا و ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه اعلام کرد.

هراس غرب از تهدید امنیتی «پوتین»
کد خبر: 492220
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۲ ۰۸:۱۹:۴۵

اعتمادآنلاین| ارتش روسیه با رونمایی از برنامه راهبردی امنیتی جدیدش در جهت افزایش 20 واحد نظامی در مرزهای غربی، برای امریکا و متحدانش در ناتو خط و نشانی رعب‌انگیز کشید.


به گزارش روزنامه ایران به نقل از «نیوزویک»، «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه در نشست خبری دوشنبه شب خود با خبرنگاران، اجرای این طرح را پاسخی به تحرکات تهدیدآمیز امریکا و ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه اعلام کرد: «شرکای غربی ما نظام امنیتی بین‌المللی را به مخاطره انداخته‌اند و ما چاره‌ای جز اقدام مناسب برای پاسخگویی به این شرایط نداریم. ما همواره در حال تقویت ساختار نظامیان خود هستیم و قرار است در همین راستا تا پایان سال‌ جاری حدود 20 واحد نظامی جدید و تسلیحات مکمل به مرزهای غربی اضافه کنیم. این اقدامات با ارسال تجهیزات پیشرفته و ابزارآلات نظامی جدید آغاز خواهد شد. به طور تقریبی تا پایان 2021 حدود 2 هزار واحد سلاح و تجهیزات نظامی به این مرزها ارسال خواهیم کرد.»


وی افزود: «این برنامه در حالی در دستور کار قرار گرفته که از چندی قبل بر شمار پروازهای بمب‌افکن‌های استراتژیک امریکا در نزدیکی مرز روسیه افزوده شده و استقرار کشتی‌های جنگی ناتو در منطقه و تمرین‌های نظامی مکرر نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو)، روسیه را با تهدید روبه‌رو کرده است.»


ساعتی بعد، واکنش دوگانه دبیر کل ناتو به این اظهارات، بیانگر دریافت کامل پیام تهدید‌آمیز روسیه از سوی کشورهای عضو این سازمان و امریکا بود. «ینس استولتنبرگ» گفت: «روسیه در طول سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری زیادی برای دستیابی به سلاح‌های مدرن نظامی داشته است و این برنامه نیز همه نوع سلاحی از جمله تسلیحات هسته‌ای را دربر می‌گیرد. آنها پیش‌تر نشان داده‌اند، آماده استفاده از ظرفیت نظامی‌شان علیه گرجستان و اوکراین در هر زمانی هستند. این امر یکی از مهمترین دلایل افزایش آمادگی تسلیحاتی ناتو در سال‌های گذشته بوده است.»

دبیرکل ناتو در عین حال با یک گام به عقب، روسیه را هدف جنگی این سازمان ندانسته و ادامه داد: «هزاران نیروی نظامی عضو ناتو، ناوها و هواپیماهای جنگی از چندی قبل به صورت سازمان یافته در تمرین‌های نظامی در اقیانوس اطلس، مناطقی در اروپا و دریای سیاه شرکت می‌کنند اما هدف مانورهای ما روسیه نیست بلکه شبیه‌سازی پاسخ از سوی 30 کشور عضو این پیمان نظامی در برابر حمله به یکی از اعضا است.»


بنا بر گزارش «آسوشیتدپرس»، با وجود این اظهارات «نیکولای پاتروشف»، دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه نیز با حفظ موضع تهدیدآمیز کشورش گفت: «در سند راهبردی جدید روسیه از روش‌ها و شیوه‌های قدرتمندی برای پاسخگویی به اقدامات خصمانه کشورهای خارجی بهره می‌گیریم. به طوری که مسکو برای خنثی کردن یا دفع هرگونه تهدیدی علیه حاکمیت و تمامیت ارضی خود اقدامات متقارن و نامتقارنی را در پیش می‌گیرد. این سند در واقع نسخه اصلاح شده راهبرد امنیت ملی سال 2015 روسیه است که امنیت اطلاعات اولویت اصلی آن است.»


مقدمه ناخوشایند دیدار «پوتین» و «بایدن»


در حالی که تنها دو هفته تا دیدار16ژوئن(26 خرداد)، «ولادیمیر پوتین» و «جو بایدن» در ژنو سوئیس فرصت مانده است، روابط دو کشور پایین‌ترین سطح خود پس از دوران جنگ سرد را تجربه می‌کند.


به گزارش «بی‌بی‌سی»، «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه یک روز پس از اتهامات حقوق بشری «جو بایدن» به همتای روسی‌اش و اینکه او در دیدار با «پوتین» بر رعایت حقوق بشر در روسیه تأکید خواهد کرد، خطاب به امریکایی‌ها گفت: «واشنگتن در روزهای آینده آماده دریافت پیام‌های ناخوشایندی از مسکو باشد. مسکو برای برنامه‌ریزی و تعیین دستور جلسه ملاقات رهبران دو کشور انعطاف بیشتری نسبت به واشنگتن داشته اما اختلافاتی در این بین هست. با این حال کرملین آماده پاسخگویی به همه مسائل در نشست پیش‌ رو خواهد بود.»


الحاق شبه جزیره کریمه اوکراین در سال 2014، اتهامات مرتبط با دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، حملات سایبری به زیرساخت‌های مهم امریکا و کشورهای اروپایی، برخورد کرملین با مخالفانش از جمله «الکسی ناوالنی» که به تعبیر غربی‌ها سرکوب اپوزیسیون به شمار می‌رود، افزایش نیروهای نظامی در مرز اوکراین و اختلافات بر سر بلاروس عمده مسائلی است که روابط غرب و روسیه را پرتنش کرده است.


با وجود این شرایط روسیه همچنان از مواضع خود عقب ننشسته و بنا به اعلام وزارت دفاع دولت «پوتین»، مانور دفاعی مشترک روسیه و بلاروس نیز در مراحل پایانی است و بزودی به اجرا درمی‌آید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها