کد خبر: 492721
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۳ ۱۴:۵۱:۱۲
| |

رای دیوان عدالت اداری به عدم الزام ثبت سفارش در مناطق آزاد

مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی از رای دیوان عدالت اداری به عدم الزام ثبت سفارش در مناطق آزاد و ویژه بندری خبر داد.

رای دیوان عدالت اداری به عدم الزام ثبت سفارش در مناطق آزاد
کد خبر: 492721
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۳ ۱۴:۵۱:۱۲

اعتمادآنلاین| به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به رأی دیوان عدالت اداری به عدم الزام ثبت سفارش در مناطق آزاد و ویژه بندری، گفت: ورود کالا، مواد اولیه، قطعات و تجهیزات استراتژیک به مناطق آزاد و ویژه بندری در جهت توسعه بنادر و حمایت از صنایع تولیدی و لجستیکی است.

روانبخش بهزادیان در خصوص رأی اخیر دیوان عدالت اداری به عدم الزام ثبت سفارش در مناطق آزاد و ویژه بندری، اظهار کرد: با ابلاغ تصویب‌نامه هیأت وزیران مبنی‌بر ساماندهی و مدیریت بازار ارز، واردات کالا به صورت تجاری به کشور اعم از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بدون ثبت سفارش ممنوع شد.

وی ادامه داد: این امر باعث از بین رفتن مزیت قانونی و اصلی مناطق (ماده 8 قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی) شد.

مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ورود کالا، مواد اولیه، قطعات و تجهیزات استراتژیک به مناطق آزاد و ویژه بندری در جهت توسعه بنادر و حمایت از صنایع تولیدی، لجستیکی است، خاطرنشان کرد: مطابق قانون، این مناطق معاف از ثبت سفارش و تشریفات گمرکی بودند که این معافیت حسب تصویب‌نامه هیأت وزیران دچار محدودیت و ممنوعیت شد؛ به این معنا که ورود تجهیزات و قطعات در مناطق آزاد و ویژه بندری همانند مناطق عادی مستلزم انجام ثبت سفارش و سپس صدور گواهی ورود کالا برای رفع تعهدات ارزی توسط سازمان منطقه شد و این موضوع مشکلاتی را در بخش تأمین تجهیزات برای طرح‌های سرمایه‌گذاری در بنادر ایجاد کرده است.

بهزادیان افزود: با ابطال مصوبه فوق توسط دیوان عدالت اداری، مزیت اصلی و قانونی مناطق، مطابق مفاد ماده 8 قانون تشکیل و اداره مناطق اقتصادی و ماده 14 قانون چگونگی و اداره مناطق آزاد به صورت کامل اجرا خواهد شد.

وی گفت: مبادلات بازرگانی مناطق آزاد و ویژه با خارج از کشور و یا سایر مناطق ویژه و آزاد تجاری - صنعتی مشمول محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های مقررات صادرات و واردات نبوده و فقط ممنوعیت‌های قانونی و شرعی را شامل می‌شود.

براساس این گزارش، مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: حسب قوانین مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، کالاهایی که از این مناطق قصد واردات قطعی به کشور و یا سرزمین اصلی را دارند، مشمول ثبت سفارش خواهند بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها