تبلور مشارکت زنان، خط مشی راهبردی امام خمینی (ره)

انقلاب اسلامی بستری فراهم ساخت که زنان با حضور در عرصه‌های مختلف، بتوانند هویت، مقام و منزلت خویش را به منصه ظهور برسانند؛ تحول فکری و روحی بزرگی که امام خمینی (ره) با اندیشه و نگاه ژرف خود، بنیانگذار و هموارکننده این راه بود.

تبلور مشارکت زنان، خط مشی راهبردی امام خمینی (ره)
کد خبر: 492778
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۴ ۰۸:۰۰:۲۱

اعتمادآنلاین| امروز جمعه چهاردهم خردادماه مصادف با سی و دومین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران است، بنیانگذاری که در کنار راهبری انقلاب و آزادی سرزمین ایران از یوغ طاغوتیان، زمینه ساز تحول بنیادین در میان اقشار مختلف جامعه بخصوص زنان شد.

به گزارش ایرنا، زنانی که پیش از انقلاب سهم اندکی از حضور اجتماعی، آموزشی و سیاسی داشتند و سایه نگاه ابزاری برآنان سنگینی می کرد اما با انقلاب پرشکوه به امامت بنیانگذار جمهوری اسلامی، از انتهای جدول به صدر حضور آمدند و دوشادوش مردان در انقلاب، دفاع مقدس، دفاع سلامت و سیاست گام برداشتند.

در اندیشه امام (ره)، زن، علاوه بر این که قادر به نقش آفرینی در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی است، توانایی حضور در عرصه های اقتصادی، خودکفایی و تقویت بنیه سیاسی را نیز دارد؛ می تواند سختی ها را درنوردد و همگام با مردان در عرصه های مختلف گام بردارد و افتخارآفرین امت و ملت خود باشد.

به مناسبت سی و دومین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) برآن شدیم تا اندیشه بنیانگذار انقلاب در مورد نقش زنان در عرصه های مختلف خانواده، اجتماع، فرهنگ، سیاست و غیره را که در کتاب «صحیفه امام» به صراحت و زیبا گردآوری و بیان شده بازخوانی کنیم.

جایگاه علمی و فرهنگی زنان از دیدگاه امام (ره)

بنیانگذار انقلاب اسلامی برای شخصیت علمی و فرهنگی زنان در اجتماع به لحاظ آنکه فرزندان امروز و نسل فردا در دامن زنان باید تربیت شوند جایگاه ویژهای قائل هستند و معتقدند: امکان رسیدن به رتبه اجتهاد برای زن هم هست ولی نمی تواند مرجع تقلید برای دیگران باشد.

در جایی دیگر می فرمایند: «شما می دانید که فرهنگ اسلام در این مدت مظلوم بود، در این مدت چند صد سـال، بلکه از اول بعد از پیغمبر سلام الله علیه تا برسد به حالا فرهنگ اسلام مظلوم بود، احکام اسلام مظلوم بودند و این فرهنگ را باید زنده کرد و شما خانم ها همانطوری که آقایان مشغول هستند، همانطوری که مردها در جبهه علمی و فرهنگی مشغول هستند، شما هم باید مشغول باشید.»

«شما بانوان در ایران ثابت کردید که در پیشاپیش این نهضت قدم برداشتید، شما سهم بزرگی در این نهضت اسلامی ما دارید، شما در آتیه برای مملکت ما پشتوانه هستید... شما در تحصیل کوشش کنید که برای فضائل اخلاقی، فضائل اعمالی، مجهز شوید... دامان شما یک مدرسه ای است که در آن باید جوانان بزرگ تربیت بشوند.»

«درود بی پایان بر زنان متعهدی که اکنون در سراسر کشور به تربیت نوباوگان و تعلیم بیسوادان و تدریس علوم انسانی و آموزش فرهنگ غنی قرآنی اشتغال دارند.»

نقش و جایگاه زن در خانواده

امام خمینی(ره) نقش و جایگاه زن در خانواده را در کتاب «صحیفه امام» این گونه توصیف می کند: «زن یکتا موجودی است که می تواند در دامن خود افرادی به جامعه تحویل دهد که از برکاتشان یک جامعه، بلکه جامعه ها به استقامت و ارزش های والای انسانی کشیده شوند.»

همچنین امام(ره) در خصوص شخصیت زن به عنوان مادر تاکید دارند که: «دامن مادر بهترین مکتب است و بزرگترین مدرسه ای است که بچه در آن جا تربیت می شود.»

ایشان خطاب به زنان می گویند: «شما فضایل تحصیل کنید تا کودکان شما در دامان شما به فضیلت برسند.» زیرا به نظر ایشان «مادرها مبدا خیرات هستند. اگر خدای نخواسته مادرانی باشند که بچه ها را بد تربیت کنند، مبدا شرند.» و در این زمینه مسوولیت سنگینی به دوش دارند «بچه ها در دامن شما زنان بزرگ می شوند، مسوول افعال و اعمال آن ها هم شما هستید همانطوری که اگر یک بچه را خوب تربیت کنید ممکن است که سعادت یک ملت را همان یک بچه تامین کند.»

زنان، هم در میدان تحصیل مجاهده کنید و هم در میدان دفاع از اسلام

بنیانگذار انقلاب اسلامی، همواره به عنوان مشوق و راهنمای زنان، تاکید می کردند که زنان باید همه از حریم خود و اسلام دفاع کنند، آن جا که فرمودند: «من امیدوارم که شما (خواهران) هم در میدان تحصیل که یکی از امور مهمه است مجاهده کنید و هم در میدان دفاع از اسلام، این از مهماتی است که بر هر مردی، بر هر زنی، بر هر کوچک و بزرگی جز واجبات است. دفاع از اسلام، دفاع از کشور اسلامی، احدی از علمای اسلام، احدی از اشخاص که در اسلام زندگی کرده اند و مسلم هستند، در این جهت خلاف ندارند که این واجب است. آن چیزی که محل حرف است (قضیه) محل صحبت است، قضیه جهاد اولی است، آن بر زن واجب نیست، اما دفاع از حریم خودش، از کشور خودش، از زندگی خودش، از مال خودش و از اسلام، دفاع بر همه واجب است.»

«ما می بینیم و دیدیم که زن ها همدوش مردان بلکه جلوی مردان در صف قتال ایستادند، بچه های خودشان را از دست دادند، جوانان خودشان را از دست دادن و شجاعانه مقاومت کردند.»

حضرت امام خمینی(ره) درباره نقش‌ زنان‌ در دفاع ‌مقدس‌ هم می فرمایند: «شما خانم ها و شما زن ها توجه‌ به‌ این‌ معنا داشته ‌باشید که ‌همان‌طور که ‌بر مردها در جبهه‌ لازم ‌است‌ که‌ جلو بروند و پیشقدم‌ باشند، شما هم‌ در کار پشت ‌جبهه‌ باید کمک‌ کنید، مهیا شوید که ‌اگر خدای‌ نخواسته ‌یک‌ وقت‌ دفاع ‌عمومی ‌بر همه‌ واجب ‌شد، یعنی‌ همه ‌ما بی‌استثنا هرکس‌ قدرت ‌دارد بی‌استثنا بر او واجب ‌شد، مهیا باشید از برای ‌دفاع.»

زنان همچون مردان در ساختن جامعه‌ اسلامی فردا شرکت دارند

امام خمینی (ره) در کتاب صحیفه امام، بر نقش سازنده و ارزنده زنان در عرصه‌های سیاسی اجتماعی تاکید و نوعی خودباوری و اعتماد به نفس را تبلیغ می کنند و می فرمایند: «زن باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت کند». «خانم‌ها حق دارند در سیاست دخالت بکنند. تکلیفشان این است». «شرکت در این امر(انتخابات) برای زن ومرد از وظایف ملی و اسلامی است».

همچنین در جای دیگری درباره‌ وضعیت زنان در جمهوری اسلامی می‌گویند: «زنان همچون مردان در ساختن جامعه‌ اسلامی فردا شرکت دارند. آنان از حق رأی دادن و رأی گرفتن برخوردار هستند. در مبارزات اخیر، زنان ایران سهمی چون مردان دارند. ما همه گونه آزادی را به زن خواهیم داد. البته جلوی فساد را می‌گیریم و در این مورد دیگر بین زن و مرد فرقی نیست.»

در جای دیگری نیز بر مشارکت انتخاباتی زنان تاکید می‌کنند: «و شما زنان باید در همه‌ صحنه‌ها و میدان‌ها آن قدری که اسلام اجازه داده، وارد باشید؛ مثل انتخابات که امروز عملی است که باید انجام بگیرد...‌ همان طوری که مردها فعالیت می‌کنند برای انتخابات، خانم‌ها هم فعالیت می‌کنند برای اینکه فرقی بین شما و سرنوشت‌تان با دیگران نیست. »

در اندیشه امام (ره)، زن، علاوه بر اینکه قادر به نقش آفرینی در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی است، توانایی حضور در عرصه‌های اقتصادی، خودکفایی و تقویت بنیه سیاسی را نیز دارد؛ می‌تواند سختی‌ها را درنوردد و همگام با مردان در عرصه‌های مختلف گام بردارد و افتخارآفرین امت و ملت خود باشد.

افتخاری که درباره آن در کتاب «صحیفه امام» می‌خوانیم: «ما مفتخریم که بانوان و زنان پیر و جوان و خرد و کلان در صحنه‌های فرهنگی و اقتصادی و نظامی حاضر، و هم دوش مردان یا بهتر از آنان در راه تعالی اسلام و مقاصد قرآن کریم فعالیت دارند.»

سیره عملی، فرمایش‌ها، مواضع روشنگر و فتاوای راهگشای حضرت امام (ره) درباره زن، که ضمن وفاداری تام به اصول و محکمات دین و در چارچوب حقوق مسلّم شرعی بیان شده‌اند، می‌توانند راهنمای عملی نسلی باشند که به جایگاه حقیقی زن می‌ اندیشند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها