کد خبر: 492841
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۴ ۱۱:۲۲:۳۳
| |

اوکراین صلاحیت دادگاه ایران را تایید کرد

طرف اوکراینی صلاحیت محاکم قضایی ایران در رسیدگی به این پرونده را مورد تاکید قرار داد.

اوکراین صلاحیت دادگاه ایران را تایید کرد
کد خبر: 492841
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۴ ۱۱:۲۲:۳۳

اعتمادآنلاین| سومین دور گفت‌وگوهای ایران و اوکراین در سطح معاونان وزرای خارجه دو کشور در خصوص سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی طی روزهای اخیر در کی‌یف پایتخت اوکراین برگزار شد. در همین راستا «محسن بهاروند» معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه 11 خرداد ماه برای شرکت در این مذاکرات در رأس هیأتی از کارشناسان جمهوری اسلامی ایران وارد کی‌یف شد.

بهاروند روز سه‌شنبه و همزمان با حضورش در کی‌یف، در خصوص سانحه هواپیمای اوکراینی و نشست آتی شورای ایکائو، در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در کی یف از طریق ویدئو کنفرانس با مقامات سازمان بین‌المللی هوانوردی (ایکائو) گفت‌وگو کرد.

وی گزارشی از فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص هواپیمای اوکراینی از جمله بررسی فنی سانحه، پیگیری ابعاد کیفری و همچنین ضمن همدردی با خانواده‌های جانباختگان در خصوص چگونگی پرداخت به آن‌ها ارائه کرد. طبق این گزارش، تاکنون تعدادی از خانواده‌های جانباختگان غرامت را دریافت کرده‌اند. (بیشتر بخوانید)

«سالواتوره شیاکیتانو» رئیس شورای ایکائو ضمن قدردانی از فعالیت‌های ایران در خصوص سانحه هواپیمای اوکراینی، بر جایگاه فنی شورای ایکائو و پرهیز از هرگونه ملاحظات سیاسی تاکید کرد.

در نهایت، دور سوم مذاکرات ایران و اوکراین به ریاست «محسن بهاروند» معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و «یوگنی ینین» معاون وزیر خارجه اوکراین درباره ابعاد فنی و حقوقی سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه‌ (12 و 13 خرداد ماه) در کی‌یف برگزار شد.

در همین خصوص «منوچهر مرادی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوکراین امروز (جمعه) 14 خرداد ماه در رشته توئیتی در این باره نوشت: دور سوم گفت‌وگوهای معاونان وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و اوکراین پیرامون سانحه پرواز PS752 پس از دو روز مذاکره فشرده و جدی و در فضایی سازنده و حرفه‌ای پایان یافت.

در این مذاکرات، طیف وسیعی از موضوعات شامل روند رسیدگی کیفری و مسائل فنی از جمله هوانوردی، ایمنی پرواز و گزارش نهایی ایران مورد بررسی قرار گرفت. پس از گزارش طرف ایرانی از روند رسیدگی کیفری و اقدامات انجام شده در جهت محاکمه متهمان، طرف اوکراینی صلاحیت محاکم قضایی ایران در رسیدگی به این پرونده را مورد تاکید قرار داد.

هیأت ایرانی همچنین اعلام کرد خانواده‌های 103 تن از جانباختگان نزد محاکم قضایی ایران شکایت خود را ثبت کرده‌اند که تعدادی از شاکیان، از اتباع خارجی هستند. هیأت ایرانی اعلام کرد آمادگی دارد در چارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران، چنین فرصتی را نیز برای خانواده‌های جانباختگان اوکراینی به منظور اخذ وکیل و طرح و پیگیری شکایت فراهم کند.

هیأت ایرانی آمادگی خود را برای پرداخت خسارت به خانواده‌های اوکراینی درگذشتگان این سانحه به مبلغ 150 هزار دلار برای هر نفر - طبق مصوبه هیأت دولت جمهوری اسلامی ایران - اعلام کرد و از هیأت اوکراین درخواست کرد موضوع را به آگاهی بازماندگان درگذشتگان اوکراینی برساند.

در موضوعات فنی، هیأت ایرانی گزارشی از طرح آسمان امن‌تر و اقدامات خود برای ایجاد اطمینان از پروازهای کشوری ارائه و اعلام کرد ایران بعد از این سانحه، ترتیبات لازم برای اطمینان کامل از عدم بروز سوانح مشابه اتخاذ کرده است.

براساس اظهارات سفیر ایران در کی‌یف، هیأت اوکراینی با اعلام این‌که به همراه سه کشور ذینفع دیگر، گروهی را تشکیل داده است، خواستار مذاکره جمهوری اسلامی ایران با این گروه شد و هیأت ایرانی هم با اعلام اینکه اساسا چنین گروهی را به‌ عنوان طرف مذاکره به رسمیت نمی‌شناسد، ناخشنودی خود را از رفتار غیرحرفه‌ای و مواضع خصمانه برخی از این کشورها ابراز داشت.

به گفته مرادی، هیأت ایران در عین حال بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران به منظور مذاکره و تعامل دوجانبه با کشورهایی که به صلاحیت، حاکمیت و استقلال سیاسی ⁧‫ایران‬⁩ احترام می‌گذارند، تأکید کرد.

‏در پایان مذاکرات هم طرف اوکراینی آمادگی خود را برای برگزاری دور بعدی مذاکرات اعلام کرد و طرف ایرانی با توجه به سطح عالی روابط سیاسی بین دو کشور، از پیشنهاد طرف اوکراینی استقبال کرد، ولی در جهت پرهیز از فرسایشی شدن مذاکرات، اعلام کرد که در مذاکرات آتی، صرفا به سؤالات باقیمانده و غیرتکراری بر اساس و در چارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران پاسخ خواهد داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها