علی مطهری: ورود رهبری به عملکرد شورای نگهبان یک اتفاق مبارک است

امر مبارکی است که مقام معظم رهبری وارد شدند و باید استقبال کنیم. درباره مجلس یازدهم من بعد از انتخابات که مسایل تمام شده بود 10 بار از آقای کدخدایی درخواست کردم دلایل شما چه بود و هیچ جوابی نمی دادند.

علی مطهری: ورود رهبری به عملکرد شورای نگهبان یک اتفاق مبارک است
کد خبر: 492908
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۴ ۱۴:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| علی مطهری در کلاب هاوس گفت: در سطح وسیعی از جامعه این انتظار وجود داشت که ایشان وارد شوند. نوع عملکرد شورای نگهبان در این دوره قابل قبول نبود. به نوعی عجیب و غریب بود. این دنباله رویه اینها در مجلس یازدهم است و به ذائقه شان شیرین آمد و گفتند می توانیم در دولت جدید هم این رویه را ادامه دهیم و دولت را در دست خودمان ایجاد کنیم.

به گزارش خبرآنلاین، وی ادامه داد امر مبارکی است که مقام معظم رهبری وارد شدند و باید استقبال کنیم. درباره مجلس یازدهم من بعد از انتخابات که مسایل تمام شده بود 10 بار از آقای کدخدایی درخواست کردم دلایل شما چه بود و هیچ جوابی نمی دادند. با یکی دیگر از اعضا تماس گرفتم حالا که انتخابات تمام شد و من دیگر سودی ندارم بیایید توضیح دهید چه دلایلی بود و قبول نداشتند. غیر از دو سه موردی که در جلسه حضوری گفتند چرا اینطور گفتی و باید آنطور می گفتی و من گفتم مگر بچه دبستانی هستم که شما بگویید چه بگوییم؟

اینها خود را در جایگاه خدایی قرار داده بودند و حاضر به پاسخ به هیچکس نبودند. ورود مقام معظم رهبری شورای نگهبان را از جایگاه خدایی پایین آورد و فهمیدند باید جواب به مردم بدهند. جمله صریح مقام معظم رهبری می گوید مطالبه دارم که باید جفا و ظلم را جبران کنند. این اشاره مستقیم به آقای لاریجانی است و خانواده آقای لاریجانی اطلاعات لازم را به رهبری رساندند و ایشان احساس کردند در حق اینها ظلم شده و برای ایشان ثابت شد گزارشها دروغ بوده است.

این که می گویند دستگاه های مسوول باید جفا و ظلم را جبران کنند، غیر از بازگشت آقای لاریجانی به صحنه انتخابات نیست. این که فرصت از بین برود، جبران انجام شدنی نیست. اگر نظر ایشان بر بازگشت آقای لاریجانی نبود می توانستند بعد از انتخابات بیان کنند. یکی از دلایل ردصلاحیت آقای لاریجانی بحث خانواده و فرزندان بوده. یک چیزی را وارونه جلوه دادن، مصداق ردصلاحیت اقای لاریجانی است. خانواده نجیب و عفیفی را اینطور جلوه داده بودند. اینها از نظر دیانت و نجابت نظیر ندارند.

ببینید یکی از فرزندان ایشان دکترای مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف دارد. پسر دوم مهندسی مکانیک از دانشگاه شریف گرفته و بعد طلبه شده است. دختر ایشان ازدواج کرده و همسر ایشان در سال 83 می خواهد در اسکاتلند و گلاسکو ادامه تحصیل دهد. دخترش باید چه کند؟ مصوبه شورای عالی امنیت ملی در سال 88 بوده. آیا شورای عالی امنیت ملی می تواند قانونگذاری کند؟ قانونگذاری کار مجلس است. از این که بگذریم اگر قانون بوده، داماد آقای لاریجانی سال 83 رفته و دخترش باید می گفته همراه تو نمی آیم چون پدرم قرار است 18 سال دیگر نامزد انتخابات شود؟ بعد هم می گویند دولت متخاصم، آیا دولت انگلیس متخاصم است؟ پس چرا رابطه داریم؟ رابطه ما با انگلیس چه فرقی با آلمان و چین و روسیه می کند؟ ما حتی به آمریکا متخاصم نمی گوییم چون پیمان مودت داریم. ما فقط در مسئله فلسطین است که بحث تخاصم را داریم. قانون هم عطف به ماسبق نمی شود. بعد هم می گویند تابعیت گرفته است. دختر ایشان ویزای دانشجویی داشته و سال 95هم برگشت و الان در ایران است.

این ماجرا را چطور ساخته و جلوه داده اند که انگار اینها یک سری آدمهای لاابالی اند. یکی از دوستان می گویند شاید این سخنان ناظر به اعاده حیثیت است و ربطی به تایید صلاحیت نیست. این احتمال ضعیفی است. اگر به این دلیل آقای لاریجانی رد شده اند باید تایید شوند. بقیه دلایل هم حرفهای بی ربطی است. یکی از حقوقدانان شورای نگهبان گفته اند چون آقای لاریجانی حامی آقای روحانی بوده و آقای روحانی مدیر و مدبر نبوده پس آقای لاریجانی هم مدیر و مدبر نیست. یا این که در 20 دقیقه برجام را تصویب کرده پس مدیر و مدبر نیست. مدیر و مدبر بودن را بگذارید مردم تشخیص دهند. شما با این همه تحریم و زلزله و سیل و مشکل چه می کردید؟

این حرفها بی ربط و سیاسی است. این که بگویید روسای کمیسیون ایشان بعدا مشکلات مالی داشتند، این حرفها قابل قبول نیست. مگر مسئولیت افراد به عهده رئیسش است؟ از حرف مقام معظم رهبری برمی آید که شورای نگهبان باید تشکیل جلسه داده و اقای لاریجانی را قاعدتا تایید صلاحیت کند. ممکن است آقای لاریجانی هم بگوید فرصت رقابت نیست و من به عرصه نمی آیم.

انشالله ایشان هم نگوید و به انتخابات بازگردد و انتخابات با شور و اشتیاق برگزار شود. نکته دیگری را هم بگویم. مطلب دیگری در سخنان مقام رهبری بود که خیلی مهم است. ایشان گفتند نقش مردم و جمهوری بودن در آینده به صورت انتخابات نباشد و به شکل دیگری باشد. شاید این ادامه بحث نظام پارلمانی باشد و شاید در آینده تصمیم بر این است که در آینده نظام پارلمانی باشد که باید در جای خود بحث شود. به نظر می رسد شورای نگهبان باید امروز آقای لاریجانی را تایید کند و او وارد انتخابات شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها