مصطفی رسته‌مقدم، فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

باید به سمت اصلاح مکانیزم‌ها برویم / باید با دنیا ارتباط برقرار کنیم

یک قعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اگر می‌خواهید اقتصاد درست شود باید به سمت اصلاح مکانیسم‌ها برویم، راه حل شفافیت اقتصادی این است که تن به قواعد اقتصاد آزاد بدهیم و با دنیا ارتباط برقرار کنیم.

باید به سمت اصلاح مکانیزم‌ها برویم / باید با دنیا ارتباط برقرار کنیم
کد خبر: 492998
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۵ ۱۱:۳۴:۰۰

اعتمادآنلاین| با نزدیک شدن به زمان انتخابات نمایندگان تشکل‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا در قالب مناظره به بحث و چالش در خصوص راهکار‌های موجود برای پاسخگویی به معیشت و بهبود وضعیت اقتصادی پرداختند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در ابتدای مناظره محمدرضا بنی‌طباء، نماینده تشکل اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه موضوع راهکار نیست، موضوع مشکل سیاست‌های کلان است، عنوان کرد: مسئله راهکار‌ها در اقتصاد برای کنترل تورم و افزایش توان خرید مردم در همه جای دنیا یکسان است، مسئله بر سر سیاست‌های کلان است که منجر به اخلال در سیاست‌های اقتصادی می‌شود، ما در ظرف 16 سال گذشته در حوزه سیاست‌های کلان سیاست‌هایی را اتخاذ کردیم که همزمان منجر به افزایش هزینه‌های تولید و از طرفی کاهش درآمد مردم شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: این وضعیتی که امروز شاهد هستیم برآمده از آن تصمیمات است، ما تا زمانی که در حوزه سیاست‌های کلان تجدیدنظر نکنیم، نرویم به سمت اینکه با دنیا نجنگیم، نرویم به سمت اینکه سازوکار‌های مالی پذیرفته شده در دنیا را بپذیریم و نرویم به سمت اینکه تحریم‌هایی که اجازه نفس کشیدن به بخش خصوصی را نمی‌هد حذف کنیم نخواهیم توانست مشکل را حل کنیم.

این فعال اصلا‌ح‌طلب با تأکید بر اینکه هر کسی هم که می‌گوید من با وجود تحریم و قطعنامه‌های شورای امنیت مشکل مردم را حل می‌کنم دروغ می‌گوید، گفت: در دوره دو ساله اجرای برجام شاخص‌های کلان همان است که باید باشد، هفت درصد تورم کنترل شده و افزایش تولید و فروش و رسیدن به چهار میلیون و 600 هزار بشکه و این حرکت ادامه داشت تا زمانی که به جنگ اقتتصادی رسیدیم و افتخار می‌کنیم در این دوره با اینکه کمر دولت شکست، اما کمر اقتصاد نشکست، اگر چنین اتفاقی در دولت اصولگرا افتاد بوده خود صداوسیما جشن و پایکوبی برپا می‌کرد.

«مصطفی رسته‌مقدم» دیگر فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز یادآور شد: اگر می‌خواهید اقتصاد درست شود باید به سمت اصلاح مکانیسم‌ها برویم، راه حل شفافیت اقتصادی این است که تن به قواعد اقتصاد آزاد بدهیم و با دنیا ارتباط برقرار کنیم.

در ادامه «محمد مسرور» فعال سیاسی اصولگرا با طرح این سؤال که اگر همه چیز خوب بود، در دولت دوم آقای روحانی چرا آقای طیب‌نیا که تورم هفت درصدی را در سابقه داشت برداشته شد، تصریح کرد: سؤال دیگر این است که بی‌ثباتی‌های اقتصادی قبل از برجام برای چه بود، شما که از سازوکار‌های اقتصادی صحبت می‌کنید پاسخ دهید چرا این بلا بر سر مسکن آمد و تئوری‌های آقای آخوندی بر چه منطقی بود که عقیده داشت زلزله‌زدگان کرماشاه خودشان باید برای خودشان خانه بسازند.

«بنی‌طباء» در پاسخ گفت: در زلزله کرمانشاه تمام واحد‌های مسکونی ساخته شده و دولت کارش را با کم‌ترین منابع انجام داده، دولت آقای روحانی همچون سایر دولت‌ها از جهت‌های بسیاری قابل نقد و از جهت‌های بسیاری قابل دفاع است، همه چیز را سیاه و سفید نبینید، اما شما با تحریم می‌توانید کشور را اداره کنید، با شعار، با جنگیدن با دنیا و با خروج از برجام می‌توانید؟ لطفا با عدد و رقم پاسخ دهید، چون ما از کل جریان اصولگرا عدد و رقم و آماری نمی‌شنویم.

«رسته‌مقدم» نیز یادآور شد: من هم خیلی دوست دارم کمیته حقیقت‌یابی در خصوص بی‌ثباتی‌های سال 96 تشکیل شود و مسائل را ریشه‌یابی کند که چطور موضع ایران در برجام تضعیف شد، آن کس که جلوی دوربین دروغ می‌گفت با رأی مردم رفت، بحث اقتصادی شاخص دارد، در این انتخابات که دولت دست شما افتاد ببینیم شما چه می‌کنید.

«محمدمهدی محمودی» عضو بسیج دانشجویی نیز در ادامه در پاسخ به این مطلب که اصولگرایان مایل به ادامه تحریم‌ها هستند، گفت: در انتخابات 96 که هیچ یک از کاندیدا‌های اصولگرا نگفت می‌خواهم از برجام خارج شوم، در دوره‌ای که دشمن از برجام خارج شد اعتقادمان این بود که برای حفظ توازن ما هم باید خارج می‌شدیم، تصمیمات را شورای عالی امنیت ملی می‌گیرد، در هر صورت دو راهکار برای رفع تحریم وجود دارد که یکی بده و بستان است به شرطی که انبر را از دست دشمن بگیریم و راهکار دیگر هم خنثی‌سازی تحریم است.

«مسرور» در ادامه برنامه با اشاره به اینکه آقای احمدی‌نژاد یک مشکلی داشت که آمار را می‌گذاشت جای اقتصاد، توضیح داد: مثلا می‌گفت من آنقدر خانه ساختم و فکر می‌کرد که با آمار دادن مشکل مسکن حل می‌شود، آمار را با اقتصاد نباید اشتباه بگیریم لذا مسئله اصلی تنظیم روابط است نه فقط دادن آمار که دوستان اصرار بر آن دارند، اما سؤال من این است که این تحریم قرار است تا چه زمان ادامه پیدا کند؟ چون آمریکائی‌ها هنوز هم قصد برداشتن آن‌ها را ندارند.

«بنی‌طباء» با تأکید براینکه یکی از موهبات برجام این بود که قطعنامه‌های حقوق بشری را هم حذف کرد، یادآور شد: ما باید ببینیم که چه رفتار‌هایی باعث شد که ایران در دام تحریم‌ها بیفتد، رفتار‌هایی که کشور را از سال 84 کشور به سمت قطعنامه‌های شورای امنیت برد چه بود و چه کسانی باید پاسخگو باشند، و فکر می‌کنیم که اصولگرایان و طرفداران دولت احمدی‌نژاد باید جواب بدهند، امروز هزینه‌های بی‌تدبیری آن‌ها را می‌دهیم، ما مملکتی را تحویل گرفتیم با تحریم و بدون تحریم هم تحویل خواهیم داد و توانستیم رشد اقتصادی را مثبت نگه داریم. به نظر من راهکار مشکلات در پیشه کردن منطق عرضه و تقاضا و اقتصاد آزاد است، ضمن اینکه حمایت‌ها باید به خود دهک‌های محروم برسد، و همه این‌ها وابسته با اصلاح سیاست‌های کلان کشور است که تصمیم‌گیر آن فقط دولت نیست.

«مسرور» در ادامه یادآور شد: آمریکایی‌ها از سال‌ها قبل در اندیشکده‌ها دنبال تحریم بلندمدت ایران هستند، من قبول دارم که سیاست خارجی احمدی‌نژاد مناسب نبود، اما تصمیم اجرای تحریم‌ها هم مدت‌ها قبل از دولت وی برنامه‌ریزی شده بود.

«محمودی» نیز در پایان توضیح داد: در اوج شرایط تحریم تبادلات ما با افغانستان 14 میلیارد دلار بود و این رقم بسیار بیشتر از رقم تبادلات با اروپا در همان دو سال اجرای برجام بود، این دولت با 700 عنوان تحریم سر کار آمد و امروز 1500 عنوان تحریم باقی گذاشته، خود آمریکایی‌ها می‌گویند ما سه دسته تحریم داریم که بخشی از آن غیرقابل مذاکره است، آن وقت شما چطور می‌خواهید در این مدت تحریم‌ها را بردارید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها