احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی:

حکومت دینی بدون مردم همان داعش است/ رهبری، مسئولی را که دارای نظر، اندیشه و فکر نباشد نمی‌پسندند

تولیت آستان قدس رضوی گفت: اگر حکومت دینی رای و نقش مردم را باور نداشته باشد سر از داعش درمی‌آورد؛ گفت: حکومت دینی بدون مردم همان داعش است؛ مقام معظم رهبری چه کسانی را که برای دین نقش قائل نیستند و چه آنانی را که برای مردم نقشی قائل نیستند محکوم می‌کنند.

حکومت دینی بدون مردم همان داعش است/ رهبری، مسئولی را که دارای نظر، اندیشه و فکر نباشد نمی‌پسندند
کد خبر: 493027
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۵ ۱۳:۲۴:۳۴

اعتمادآنلاین| احمد مروی ظهر امروز در سخنرانی ویژه برنامه گرامیداشت 15 خرداد که در رواق بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: حدود 58 سال قبل، یک مقطع تاریخی بسیار عظیم و آینده‌ساز در تاریخ ملت بزرگ و رشید و مقاوم و آزادی‌خواه ایران یعنی 15 خرداد 42 شکل گرفت، قبل از آن، حرکت‌های اعتراضی نسبت به مظالم و ظلم‌های حکومت پهلوی صورت می‌گرفت و رژیم شاه با آنها برخورد می‌کرد اما 15 خرداد معنای دیگری دارد.


به گزارش فارس، تولیت آستان قدس رضوی 15 خرداد را متمایز از دیگر حرکات اعتراضی مردم ایران دانست و خاطرنشان کرد: در 13 خرداد سال 1342 امام راحل عظیم‌الشان در مدرسه مبارکه فیضیه علیه ستم‌های رژیم ستمشاهی پهلوی و علیه وابستگی او و نوکری او و در خدمت بودن او به آمریکا و صهیونیست سخنرانی کردند.

وی با بیان اینکه امام(ره) مظالم شاه را بیان کردند و این وابستگی را که اوج ذلت برای ملت بود و این سرسپردگی به صهیونیست‌ها و رژیم جعلی اسرائیل را با بیانی قاطع بیان و حکومت را محکوم کردند، افزود: در نیمه شب 15 خرداد رژیم ستمشاهی وارد خانه امام شدند و امام راحل را و رهبر عزیز ملت را دستگیر کردند؛ صبح آن روز مردم شهرها که مطلع شدند به خیابان‌ها ریختند، در قم، تهران، شیراز و مشهد مقدس و ورامین و پیشوا غوغایی شد.

مروی یادآور شد: شعار مردم در آن زمان این بود:« یا مرگ یا خمینی»؛ رژیم با همه توان و قدرت به میدان آمد و این مردم بی‌دفاع و معترض را که در دفاع از مرجعیت و روحانیت به خیابان‌ها آمده بودند و صدای اعتراضشان را مسالمت ‌آمیز بلند کرده بود به گلوله بست و مردم به شهادت رسیدند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه شاخصه اصلی 15 خرداد از منظر رهبر انقلاب را پیوند عمیق مردم با دین و روحانیت است، متذکر شد: رهبر انقلاب فرمودند «در 15 خرداد یک قیام مردمی شکل گرفت و نشان دهنده آن بود که آحاد ملت ایران با روحانیت و مرجعیت که مظهر آن امام بزرگوار بود یک چنین پیوند مستحکمی دارند».

وی ادامه داد: هر جا یک حرکت و نهضتی به مردم متکی بود و مردم با آن همراهی کردند این نهضت و حرکت قابل ادامه است اما اگر مردم با حرکتی پیوند نخوردند و حمایت نکنند و پشتیبانی صورت نگیرد آن حرکت، ناکام خواهد بود. از شاخص‌های امام راحل(ره)، جمهوری اسلامی است یعنی هم مردم و جمهور و آحاد مردم و هم اسلام؛ امام ملت ایران را ملتی بزرگ و آگاه و توانا می‌دانستند و به آنان اعتماد کرده و خوش بین بودند.

مروی، با اشاره به اینکه این اعتماد امام از ابتدای نهضت تا لحظه ارتحالش ادامه داشت، گفت: امام قبل از انقلاب با توکل بر خدا به مردم تکیه و اعتماد کرد؛ بعد از انقلاب که معمولاً رهبران انقلاب وقتی به پیروزی می‌رسند به مردم می‌گویند کار شما دیگر تمام شد و وظیفه خود را صورت دادید، امام(ره) اما این گونه نکرد و برخلاف همه رهبران حرکت‌های اجتماعی و سیاسی و انقلابی، در هر حرکتی حمایت مردم را، دعوت و پشتیبانی و اعتماد به مردم را مورد تاکید داشت و این بود که نهضت امام پیدا کرد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری، اظهار کرد: رهبر عظیم‌الشان انقلاب در سخنرانی بسیار مهم روز گذشته خود به این معنا صراحتاً اشاره فرمودند«کسانی که روزشماری و ماهشماری می‌کردند انقلاب به نقطه پایانی خود برسد موفق نشدند چون مردم در صحنه بودند و از نظام و انقلاب خود پشتیبانی کردند. اگر ما در دفاع مقدس هشت ساله سربلند و پیروز بیرون آمدیم مرهون همین حمایت‌ها و حضور آگاهانه و متعهدانه مردم در صحنه‌های انقلاب و دفاع مقدس بود».

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب همواره بر این معنا تاکید دارند؛ امام راحل نیز همه جا مردم را فرامی‌خواندند و به مردم اعتماد داشتتند و مردم نیز به امام اعتماد و ایمان داشتند و همین معنا، امروز نیز جریان دارد؛ رهبر معظم انقلاب در سخنرانی روز گذشته مساله اسلامیت و جمهوریت را به خوبی بیان و تفسیر کردند. ایشان در مقاطع مختلف هرجا که حضور و رای مردم بوده است هم مردم را دعوت به حضور کرده‌اند و هم از این حضور و آراء مردم، صیانت کرده‌اند.

مروی گفت: در طول دوران زعامت مقام معظم رهبری، انتخابات گوناگونی داشته‌ایم و در هرکدام از این انتخابات‌ها سلایق مختلفی روی کار آمده‌اند و هیچکس نمی‌تواند بگوید در همه این دوره‌ها یک فکر و سلیقه روی کار آمد؛ در سال 68 یک فکر و اندیشه و در 76 و 84 و 92 یک فکر و سلیقه دیگری روی کار آمدند اما در برابر همه اینها، رهبر معظم انقلاب با شجاعت و با تدبیر و با استدلال، از آراء مردم صیانت کردند.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: وقتی در سال 76 سلیقه دیگری روی کار آمد، عده‌ای زمزمه‌هایی را آغاز کردند؛ حتی افراد مورد احترامی به رهبر معظم انقلاب نامه نوشتند که نتیجه انتخابات نگران کننده است، اما رهبری فرمودند جای نگرانی نیست؛ آنها می‌خواستند که رهبر معظم انقلاب نتیجه انتخابات را باطل اعلام کند، اما رهبری فرمودند وظیفه خود می‌دانم از رای مردم صیانت کنم.

وی بیان کرد: ایشان فرمودند رای مردم حق الناس است و امام مسلمین خودش را بیش از دیگران در صیانت از رای مردم موظف می‌داند؛ در سال 88 نیز همه تلاش رهبری بر حول محور صیانت از آراء مردم بود اما رهبری مظلوم واقع شدند در آن قضایا؛ ایشان دنبال صیانت از کسی نبودند و دنبال حفاظت و طرفداری از یک خط خاصی نبودند همان‌گونه که در 76 نبودند؛ ایشان در 88 نیز فرمودند من از رای مردم صیانت می‌کنم کما اینکه در سال 76 نیز از آراء مردم صیانت کردم و اگر می‌گوئید تقلب شده، دلیل بیاورید.

مروی، صیانت از آراء مردم را دغدغه مقام معظم رهبری دانست و گفت: و آنانی که سنگ دموکراسی خواهی را به سینه می‌زدند از رهبر انقلاب می‌خواستند آراء مردم دور ریخته شود؛ چون فقط شما در سال 88 پیروز نشدید باید آراء مردم نادیده گرفته می‌شد؟ رهبری روی این موضع ایستادند. مقاومت رهبری در سال 88 حول محور این معنا بود که من از آراء مردم باید صیانت کنم و حرفی اگر دارید، استدلال کنید و بنده را قانع کنید که در صندوق‌ها تقلب صورت گرفته است. مگر می‌شود حق الناس مردم را نادیده گرفت و آن را وجه‌المصالحه قرار داد.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند امام بر جمهوری و اسلامی تاکید دارند و این نظریه امام برگرفته از آیات و روایات است و یک سلیقه و رفتار شخصی نبود بلکه برداشت یک مرجع تقلید و فقیه آگاه و مجتهد جامع‌الشرایط از آیات و روایات بود که در دو کلمه جمهوری اسلامی خلاصه شد؛ راز ماندگاری جمهوری اسلامی در برابر این همه دشمنی‌های بدخواهان داخلی و خارجی در همین دو کلمه جمهوری اسلامی است. اسلامیت نظام و مردمی بودن نظام راز ماندگاری نظام است.

وی با اشاره به اینکه اگر حکومت دینی رای و نقش مردم را باور نداشته باشد سر از داعش درمی‌آورد؛ گفت: حکومت دینی بدون مردم همان داعش است؛ مقام معظم رهبری چه کسانی را که برای دین نقش قائل نیستند و چه آنانی را که برای مردم نقشی قائل نیستند محکوم می‌کنند.

مروی گفت: در این قضایا بیش از هر کس به رهبر مظلوم ما ظلم و جفا شد؛ چه آنانی که برای بیان موضع خود نمی‌توانند مخاطب را قانع کنند و از رهبری مایه می‌گذارند ظلم به رهبری می‌کنند؛ اگر تصمیم و ایده دارید مخاطب را قانع کنید و این درست نیست که هرجا کم آوردیم از رهبری هزینه کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: ولایت فقیه سرمایه بزرگ و گرانقیمتی است و نباید به راحتی هزینه شود، نباید در هر مساله خرد و ریزی از رهبری و ولایت فقیه خرج شود. ولایت فقیه عصاره و خلاصه و فشرده 80 سال زندگی امام راحل است. ولایت فقیه و حکومت اسلامی خلاصه و خروجی هزار سال تلاش و زحمت و رنج علماء و بزرگان و فقهای ما در طول تاریخ است.

تولیت آستان قدس رضوی تاکید کرد: نظام و ولایت فقیه خروجی هزار سال تلاش روحانیت متعهد و مبارز و علما و بزرگان و فقها است و نباید به راحتی از این قضیه هزینه شود چون سرمایه کوچکی نیست؛ عده‌ای در هر کجا که نقد و انتقادی می‌بینند نوک پیکان حملات را متوجه رهبری می‌کنند که ظلم به رهبری است.

وی با بیان اینکه موضع مقام معظم رهبری موضع حداکثری است و حتی فرمودند اگر ما را هم قبول ندارید برای ایران پای صندوق‌های رأی حضور یابید، ادامه داد: این ضد مردمسالاری دینی است؟ ایشان فرمودند رای مردم حق الناس است. تعبیری از این بالاتر برای آراء مردم نداریم. رهبر معظم انقلاب چیزی را که بدان معتقد نباشد به زبان نمی‌آورد؛ 30 سال افتخار داشتم در محضر ایشان باشم و شناختم از ایشان براساس اخبار و شنیده‌ها و روزنامه‌ها نیست و دیده‌ام و لمس کرده‌ام و به باور رسیده‌ام که رهبر معظم انقلاب چیزی را که اعتقاد نداشته باشد به زبان نمی‌آورد؛ وقتی این گونه ایشان از جمهوریت و اسلامیت دفاع می‌کند یعنی به هر دو عنایت دارند و توجه دارند.

مروی خاطرنشان کرد: رهبری، مسئولی را که دارای نظر، اندیشه و فکر نباشد نمی‌پسندند. در مقام تصمیم‌گیری و بیان فکر و اندیشه باید همه نظر و فکر داشته باشند. اگر رئیس جمهور یک نظر داشته باشد و وزرا یک نظر آیا این گونه کشور اداره می‌شود؟ اگر وزیری با کار کارشناسی به نظری رسیده باشد اما معاونان بگویند ما دنبال نظر خود می‌رویم این وزارتخانه می‌تواند وزارتخانه باشد؟ یک نفر باید با استفاده تمامی نظرات کارشناسی حرف آخر را بزند؛ رهبر انقلاب جزو معدود افراد طراز یک دنیا هستند که حقیقتا به رای مردم و افکار مختلف توجه دارند و برایش احترام قائل هستند.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: رویکرد مقام معظم رهبری این است که در مواضع و بحث‌های مختلف نخبگان را دعوت می‌کنند و نظر آنان را جویا می‌شوند و در این جلسات نظرات بدون رودربایستی مطرح می‌شود تا به خروجی برسد و در برابر آن خروجی دیگران باید تابع باشند؛ سئوالی از دیروز مطرح شده است؛ خیلی‌ها سئوال کردند که چرا آقا دیر وارد شدند و همان روز اول یا روزهای اول به میدان نیامدند؟ پاسخی به ذهن خودم رسیده است. برداشت خودم را از 30 سال تجربه خدمت در دستگاه مقام معظم رهبری می‌گویم. شاید نظرم درست باشد شاید درست نباشد. آقا فرمودند تذکری اخلاقی و انسانی می‌خواهم بدهم؛ اگر بنا باشد در هر مساله‌ای رهبری حضور و ورود پیدا کند؛ همان‌‌هایی که امروز در حق رهبری جفا می‌کنند؛ همین‌ها خواهند گفت رهبری دست نهادها را بسته و کسی قدرت تصمیم گیری و ظهور و بروز ندارد. رهبری در مسائل مهم به تشخیص خودشان که اشراف به همه مسائل و اطلاعات دارند حضور پیدا می‌کنند و جایی که نیاز به حضور نیست دیگران باید کار خود را بکنند تا به بلوغ سیاسی و سیستمی و مدیریتی برسند.

وی گفت: مردم نیز باید در انتخابات گوناگون شرکت کنند و آزاد باشند تا به بلوغ برسند؛ رهبری می‌خواهد دستگاه‌های نظام به بلوغ برسند. مقام معظم رهبری فرمودند تذکر اخلاقی و انسانی یعنی از موضع رهبری و سیاسی و حکومتی ورود نمی‌کنم؛ اگر مقام معظم رهبری می‌خواستند از موضع سیاسی و حکم حکومتی ورود کنند همان روزهای اول ورود می‌کردند اما ایشان به تعبیر خودشان از موضع اخلاقی و انسانی به عنوان حاکم عادل و به عنوان فقیه عادل در این قضیه حضور یافتند و تذکری دادند. چرا روز اول ورود نکردند؟ چون برایشان ثابت نشده بود و اگر قرار بود از منظر سیاسی ورود کنند می‌توانستند ورود کنند اما این تشخیص ایشان بود تا دیگران به بلوغ برسند؛ پس بحث سیاسی و حکم حکومتی نیست؛ایشان به عنوان حکمران عادل فرمودند به برخی افراد که صلاحیتشان احراز نشد ظلم و جفا شد.

مروی متذکر شد: علم و یقین زمانبر است و ایشان وقتی برایشان ثابت شد با شجاعت تمام و صرفاً از منظر انسانی و اخلاقی به مسئله ورود کرده و تذکر دادند چون نخواستند از موضع سیاسی و حکم حکومتی ورود کنند. مقام معظم رهبری همواره دنبال این هستند که در اعلام مواضع خود در درگاه خداوند متعال حجت داشته باشند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها