کد خبر: 493211
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۷ ۰۷:۱۷:۲۴
| |

نگاهی به اتفاقات عجیب و غریب لیگ دسته یک

سرمربی گل‌ریحان: مطمئنم در تیم من فساد مالی وجود دارد

این دیگر حدس و گمان رسانه‌ها یا بهتان تیم‌های رقیب نیست. این بزرگ کردن یک اشتباه فردی یا توهم توطئه هم نیست. ما دقیقا در مورد یک تبانی و شرط‌بندی واضح حرف می‌زنیم. 

سرمربی گل‌ریحان: مطمئنم در تیم من فساد مالی وجود دارد
کد خبر: 493211
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۷ ۰۷:۱۷:۲۴

اعتمادآنلاین| در هفته بیست‌وهفتم رقابت‌های لیگ یک دو تیم گل ‌ریحان البرز و رایکا بابل به مصاف هم رفتند. پیش از بازی گل‌ریحان با 18 امتیاز در رده آخر جدول قرار داشت. تیمی که از چند هفته پیش کاندیدای اصلی سقوط به دسته پایین‌تر به حساب می‌آمد. رقیبش رایکا نیز با 30 امتیاز جزو فانوس به دستان لیگ بود و با چوکای 25 امتیازی نود ارومیه 26 امتیازی و قشقایی 30 امتیازی رقابت تنگاتنگی برای فرار از سقوط داشت.

به گزارش اعتماد، در این بازی گل ریحان در کمال تعجب دو بر یک جلو افتاد اما در فاصله دقیقه 89 تا انتهای بازی دو گل از حریفش دریافت کرد تا بازنده این بازی لقب بگیرد و رایکا با 33 امتیاز عملا از منطقه سقوط فرار کند.

گل‌هایی که رایکا در چند دقیقه آخر بازی زد آنقدر عجیب بود که تصاویرش به سرعت در شبکه‌های اجتماعی وایرال شد و همه کاربران فضای مجازی با هشتگ تبانی آن را منتشر کردند. حتی پیش از آن و گلی که دروازه‌بان رایکا خورد تا گل ریحان جلو بیفتد هم گل بسیار عجیبی بود و توجه کاربران را جلب کرد. اما در حالی که از تصاویر به صورت واضح می‌شد فهمید که اتفاقات بازی اصلا طبیعی نیست سرمربی تیم گل ریحان در مصاحبه‌ای از وجود تبانی و شرط‌بندی در تیم خودش گفت.

محمود شافعی، سرمربی گل ریحان در گفت‌وگو با رسانه‌ها درباره بازیکنی که با اشتباه عجیبش موجبات باخت تیم را فراهم آورد، گفت: «صد درصد مطمئن هستم که این بازیکن توسط برخی فعالان تحریک شده.» او در مورد وجود شرط‌بندی و تبانی در لیگ یک افزود: «قطعا مسائل شرط‌بندی در فوتبال وجود دارد. برخی افراد هستند که بازیکنان را اغفال می‌کنند و من همه موارد را با اسناد و مدارک به فدراسیون و کمیته اخلاق ارایه کردم.» بازیکن سال‌های دور پرسپولیس همچنین تاکید کرد: «شک ندارم در تیم من مسائل غیرفوتبالی، فساد مالی و... وجود دارد که از دایره فوتبال خارج است.»

در سال‌های گذشته بارها و بارها بحث تبانی و شرط‌بندی در رقابت‌های دسته‌های پایین‌تر فوتبال ایران نظیر لیگ یک و لیگ دو و رقابت‌های زیرگروه مطرح بود اما هیچ‌گاه برخورد مشخصی از سوی فدراسیون فوتبال و نهادهای نظارتی صورت نگرفت تا حالا کار به جایی برسد که افراد خاطی حتی به خودشان زحمت سناریوسازی هم نمی‌دهند و در تابلوترین شکل ممکن بر نتایج بازی‌ها تاثیر می‌گذارند. به عنوان مثال در سال 97 یوسفی یکی از مربیان دسته دو با فیلم ثابت کرد بازیکنان تیمش روی 14 کرنر به بالای بازی شرط‌بندی کرده بودند اما هیچ برخوردی صورت نگرفت. همچنین در سال 98 هم که مهدی پاشازاده به عنوان یکی از مربیان شاغل در لیگ یک از برخی مسائل مشکوک سخن به میان آورد هم اتفاق خاصی رخ نداد.

اینکه هیچ‌گاه تلاشی نشده تا بساط این جور چیزها جمع شود تا سودجویان با توجه به پوشش کم رسانه‌ای بازی‌های دسته‌های پایین‌تر هر کاری دل‌شان می‌خواهند بکنند یک طرف و اینکه در پرونده اخیر چه اتفاقی رخ خواهد داد در سمت دیگر قرار دارد. در پرونده فعلی یک وضعیت واضح وجود دارد که نیازمند بررسی سریع و اتخاذ تصمیمات محکم است. اگر در این پرونده هم کمیته‌های قضایی فدراسیون فوتبال و سایر نهادهای نظارتی دست روی دست بگذارند و تماشا کنند دور نخواهد بود روزی که بازیکنان با افتخار از شرط‌بندی‌شان قبل از مسابقه پست و استوری بگذارند و در بازی هم کاری کنند که شرط‌شان برنده شود. دور نخواهد بود روزی که تیم‌ها برای رسیدن به نتیجه مورد نظرشان در رسانه‌ها با هم روی یک عدد به توافق برسند و در زمین هم آن نتیجه را کسب کنند.

متاسفانه نبود نظارت روی فوتبال دسته‌های پایین‌تر دستمزد پایین بازیکنان در این لیگ‌ها دمخور شدن بازیکنان با گردانندگان سایت‌های شرط‌بندی و بت‌‌بازها و همچنین عدم پوشش رسانه‌ای قوی باعث شده بستر فساد به خوبی برای متخلفان بازی شود و این افراد هم با دستکاری نتایج به سودهای چند ده میلیاردی برسند. کافی است بدانیم در همین بازی گل ریحان و رایکا ضریب کامبک رایکا بعد عقب افتادن از تیم قعر جدولی در فاصله چند دقیقه ضریبی باورنکردنی به وجود آورده بود. ضریبی که سودش به جیب کسانی رفت که از قبل می‌دانستند چنین اتفاقی رقم خواهد خورد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها