روزنامه جمهوری اسلامی:

چرا شورای نگهبان، خود را از هر اشتباهی مصون می داند؟

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود نوشت: این وضعیت که اظهارنظر مردم و اقشار صاحبنظر درباره عملکرد حکمرانان هرگز به حساب نیاید و نهادهائی همچون شورای نگهبان، خود را فراتر از دیگران بدانند و برای نظر هیچکس اهمیتی قائل نباشند، یک بیماری مزمن است که نه صعب‌العلاج بلکه غیر قابل علاج نمایانده می‌شود.

چرا شورای نگهبان، خود را از هر اشتباهی مصون می داند؟
کد خبر: 493260
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۷ ۰۸:۱۹:۰۰

اعتمادآنلاین| روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود نوشت: قطع نظر از اینکه چند نفر از احراز صلاحیت‌شدگان و احراز صلاحیت‌نشدگان داوطلبان ریاست جمهوری واقعاً همانگونه هستند که شورای نگهبان درباره آنها اعلام نظر کرده، این واقعه مهم را نمی‌توان نادیده گرفت که سخن پایانی رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی 14 خرداد که در آن با صراحت گفتند به بعضی از این افراد جفا و ظلم شده، دریچه جدیدی را برای نگاه عمومی به عملکرد شورای نگهبان گشوده است.


قبل از آنکه رهبری سخن از این جفا و ظلم به میان بیاورند، بسیاری از مردم، به‌ویژه فعالان سیاسی، حوزویان، دانشگاهیان و صاحبنظران رسانه‌ای نه‌تنها به وقوع چنین ظلمی معتقد بودند بلکه آن را به زبان هم می‌آوردند و در رسانه‌ها هم منتشر می‌کردند ولی عده‌ای ازجمله خود اعضاء شورای نگهبان تلاش می‌کردند با ترسیم هاله‌ای از عصمت در اطراف این شورا خود را مصون از خطا جلوه دهند و نقطه‌نظرهای خود را عین صواب بدانند.

این وضعیت که اظهارنظر مردم و اقشار صاحبنظر درباره عملکرد حکمرانان هرگز به حساب نیاید و نهادهائی همچون شورای نگهبان، خود را فراتر از دیگران بدانند و برای نظر هیچکس اهمیتی قائل نباشند، یک بیماری مزمن است که نه صعب‌العلاج بلکه غیر قابل علاج نمایانده می‌شود. اینکه بعد از تأکید رهبری بر وقوع جفا و ظلم به بعضی افراد احراز صلاحیت‌نشده، خود نهادهای مرتبط با این موضوع پذیرفتند که خطا کرده‌اند، به این معناست که چنین خطائی صورت گرفته بود ولی آنها حاضر نبودند به نظر کارشناسی آنهمه صاحبنظر اعتنا کنند و خود را برتر از دیگران می‌پنداشتند. معالجه این بیماری مزمن را از همینجا باید آغاز کرد و باید این تفکر را نهادینه کرد که بیماری «خود ‌مصون از خطا پنداران» غیرقابل علاج نیست هرچند صعب‌العلاج است.

پرداختن به شاخ و برگ‌ها و سرگرم شدن به حواشی مشکل بزرگ فعالان سیاسی و افراد ذینفع است که متأسفانه مانع بزرگی بر سر راه معالجه بیماری مزمن «خودمصون‌پنداری» است. از ساعت 12 ظهر روز جمعه 14 خرداد یعنی زمانی که نکته مربوط به وقوع جفا و ظلم به بعضی از احراز صلاحیت‌نشدگان از زبان رهبری شنیده شد، فعالان سیاسی و افراد ذینفع در ماجرای انتخابات، تمام توان خود را صرف این گمانه‌زنی کردند که آیا با این سخن مهم، فلان‌کس به صف نامزدهای احراز صلاحیت‌شده ریاست جمهوری برمی‌گردد یا نه؟ و حالا که معلوم شد شورای نگهبان درست عمل نکرده، آیا افراد دیگری از احراز صلاحیت‌نشدگان هم به دایره رقابت انتخاباتی برمی‌گردند؟

این افراد، با توئیت کردن‌ها، در کلاب‌هاوس‌ها داد سخن دادن و نوشتن مقاله و فعال شدن به شکل‌های دیگر در فضای مجازی، تمام فکر و ذکر خود را مشغول اینکه چه کسی برمی‌گردد و نتیجه انتخابات چه خواهد شد کردند و از اصل ماجرا که معالجه بیماری مزمن «خودمصون‌پنداری» است غفلت کردند در حالی که اهمیت این بخش از سخن رهبری در اینست که بر توهم مصون از خطا بودن خط بطلان کشیده است. نکته بسیار تأسف‌بار نیز همین است که حضرات «خود مصون از خطا ‌پنداران» دقیقاً از همین غفلت استفاده می‌کنند و هرگز اجازه معالجه این بیماری را نمی‌دهند.

حالا که رسماً اعلام شده شورای نگهبان و نهادهای مرجع اطلاعات مورد اتکاء این شورا دچار خطا شده‌اند، مطالبه اصلی باید این باشد که مسئولان نظام برای تحقق دو هدف اقدامات جدی نمایند.

اول تجدیدنظر در ساختار این مجموعه به منظور کاهش دادن خطاها و دوم نهادینه کردن این تفکر که نهادهای نظارتی اعم از شورای نگهبان و مراجع و منابع اطلاعاتی مورد اتکاء این شورا مصون از خطا نیستند و باید در برابر خطاهای خود پاسخگو باشند و تجدیدنظر کردن در عملکردهای خود را به عنوان یک اصل قطعی بپذیرند. مسئولان نظام اگر خواهان معتبر ماندن این نهادها و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات هستند، باید به این اقدامات همت کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها