گواتمالا و مکزیک؛ آزمون کامالا هریس و بایدن در حل بحران مهاجرت

کامالا هریس معاون رئیس جمهوری آمریکا در نخستین سفر خارجی خود با هدف رسیدگی به مسئله بحران مهاجرتی، عازم گواتمالا و مکزیک شد وی این سفر دو روزه را به عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای هدایت گفت وگوهای دیپلماتیک برای مقابله با آنچه دولت به عنوان علل اصلی بحران در مرزهای جنوبی توصیف می کند، به دو کشور آمریکای مرکزی آغاز کرد.

گواتمالا و مکزیک؛ آزمون کامالا هریس و بایدن در حل بحران مهاجرت
کد خبر: 493481
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۷ ۱۳:۰۴:۱۲

اعتمادآنلاین| سفر «کامالا هریس» معاون رئیس جمهوری آمریکا به گواتمالا و مکزیک با هدف حل و فصل بحران مهاجرت غیرقانونی از کشورهای همسایه آمریکای جنوبی صورت می‌گیرد؛ مسئله‌ای که از سال‌ها پیش ساکنان کاخ سفید موفق به حل آن نشده‌اند.

به گزارش ایرنا از روزنامه ال پائیس اسپانیا، «کامالا هریس» معاون رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه در نخستین سفر خارجی خود با هدف رسیدگی به مسئله بحران مهاجرتی، عازم گواتمالا و مکزیک شد. کامالا هریس این سفر دو روزه را به عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای هدایت گفت وگوهای دیپلماتیک برای مقابله با آنچه دولت به عنوان "علل اصلی" بحران در مرزهای جنوبی توصیف می کند، به دو کشور آمریکای مرکزی آغاز کرد.

وی پس از تاخیر چندساعته در پرواز خود به دلیل نقص فنی هواپیما، واشنگتن را با مأموریت حل بحران مهاجرتی و مبارزه علیه فساد که هیچ یک از مستاجران کاخ سفید از سالها پیش تاکنون موفق به اجرای آن نشده‌اند، به مقصد گواتمالا ترک کرد.

مبارزه با بحران مهاجرت همسایگان جنوبی به ایالات متحده، به اولین نگرانی جو بایدن رئیس جمهوری این کشور تبدیل شده به طوری که از ماه مارس (اسفند) معاون خود را مأمور رسیدگی به آن کرده است. همان طور که باراک اوباما رئیس جمهوری دو دوره پیشین آمریکا معاون وقت خود، جو بایدن را مأمور رسیدگی به آن کرده بود.

در دوره «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین آمریکا نیز موضوع بحران مهاجران غیرقانونی با اقدامات قهری در دستورکار کاخ سفید قرار گرفت. «کوین مک‌الینن» وزیر موقت امنیت ملی آمریکا پیش‌تر در گواتمالاسیتی گفته بود این کشور آمریکای مرکزی توافق کرد که یک "کشور امن سوم" برای مهاجرانی باشد که می‌خواهند به آمریکا برسند. همچنین دو کشور هندوراس و السالوادور نیز جزء گزینه های موردنظر دولت ترامپ بود.

اما مقام دوم فعلی آمریکا که در هندوراس و السالوادور به دلیل وضعیت داخلی این کشورها، مخاطب باثباتی برای تبادل نظر رویکرد و برنامه خود نمی یابد، گواتمالا را به عنوان کشور هدف خود برگزیده است. با وجود اتهامات فساد مالی وارده از سوی دادگاه نیویورک به «خوان اورلاندو هرناندز» رئیس جمهوری هندوراس و «نجیب بوکل» رئیس جمهوری السالوادور که از سوی واشنگتن به گرایش روزافزون به روابط با چین، رقیب آمریکا متهم است، هریس را ناگزیر می کند که اولین بازدید خود را در روز دوشنبه از گواتمالا آغاز کند.

طبق پیش بینی های انجام شده در برنامه کاری هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه در گواتمالا با «الخاندرو جیاماتئی» رئیس جمهوری این کشور و دیگر اعضای کابینه وی دیدار خواهد داشت که به دلیل گزارش های حقوق بشری درباره اوضاع وخیم سیاسی در این کشور، کار آسانی برای کابینه اجرایی بایدن نخواهد بود.

معاون ریاست جمهوری آمریکا پس از گواتمالا به مکزیک، یعنی دیگر کشور درگیر با موضوع مهاجرتی سفر خواهد کرد.

همزمان با سفر کامالا هریس به گواتمالا، «جردن رودز» نماینده حقوق بشر سازمان ملل در گواتمالا هشدار داد که این کشور آمریکای جنوبی در زمینه حقوق بشر «عقبگرد» سریع داشته و در مبارزه با فساد، به ویژه در پی خروج کمیسیون بین المللی مقابله با معافیت از مجازات در گواتمالا (CICIG) با مشکلات اساسی روبرو شده است.

رودز قبل از ورود هریس به گواتمالا، ساختار فعلی کشور را بسیار شبیه به دوره دیکتاتوری نظامی اواخر قرن بیستم ارزیابی کرد و گفت : با وجود «خفقان اقتصادی» و مافیای مالی در کشور، مبارزه با شبکه فسادهای مالی بسیار دشوار خواهد بود.

کمیسیون مقابله با مصونیت قضایی (CICIG) که از سال 2006 از سوی واشنگتن در گواتمالا مستقر شده، پس از 12 سال حضور در این کشور، به دستور «جیمی مورالس» رئیس جمهوری سابق گواتمالا در سال 2018 مجبور به ترک خاک این کشور آمریکای جنوبی شد.

براساس گزارش دیده بان حقوق بشر در سال گذشته (2020)، پس از خروج این نهاد آمریکایی (CICIG) شکایات مبنی بر پیگرد قضایی مدافعان حقوق بشر، رهبران اجتماعی و سیاسی، روزنامه نگاران و فعالان اجتماعی افزایش یافته در حالی که روند رسیدگی به آنها بسیار کند شده و این امر امکان پاسخگویی به شکایات را محدود کرده است.

با وجود این انتقادات، «ادگار گوتیرز» وزیر خارجه سابق و لئون جامعه شناس گواتمالایی بر این باورند رویکرد بایدن درباره گواتمالا، به مقامات این کشور برای پیشبرد مذاکرات با آمریکا قدرت می دهد.

در همین راستا وزیر امور خارجه پیشین گواتمالا خاطرنشان کرد: به باور دولت جیاماتی این آمریکاست که به گواتمالا بیشتر نیاز دارد تا گواتمالا به آمریکا.

به عقیده لئون جامعه شناس، این حس تسلط بر اوضاع از سوی قدرت حاکمه گواتمالا با چراغ سبز این دولت به بحث اصلاحاتی که کنترل مالی سازمان غیردولتی (ONG) را به دست می گیرد، روشن تر می شود.

«گلوریا پارون» رئیس دادگاه سابق گواتمالا نیز که پس از پیگرد قانونی به واشنگتن گریخت، ابراز امیدواری کرد که هریس به دنبال راه برون رفت هماهنگ کوتاه، میان و بلندمدت با رویکردی بشردوستانه نسبت به مردم گواتمالا و دیگر شهروندان منطقه است.

مأمور بایدن در زمینه حل بحران مهاجرتی مطابق با برنامه سفر خودف پس از دیدار با رئیس جمهوری گواتمالا و کابینه اش، با نمایندگان جامعه مدنی و رهبران امور کار و تجارت دیدار خواهد کرد.

طبق تحلیل کارشناسان، انتظار می رود در پایان این دیدار، دو کشور علاوه بر مسئله مهاجرت غیرقانونی، در زمینه روابط اقتصادی و مبارزه با فساد ساختاری و تاریخی گواتمالا چندین توافق نامه همکاری امضا کنند.

کامالا هریس در ماه مارس (اسفند) از سوی جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا مامور رسیدگی به بحران مهاجرت در مرزهای این کشور با مکزیک شده بود.

فقر و خشونت در مکزیک و سه کشور گواتمالا، هندوراس و السالوادر باعث شده که اتباع این کشورها سالها به دنبال زندگی بهتر در آمریکا باشند و این امر در گذشته روندی افزایشی داشته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها