اخذ مالیات از غول‌های فناوری؛ توافق تاریخی گروه هفت

خبرگزاری رویترز گزارش داد: آمریکا، انگلیس و پنج کشور دیگر عضو گروه هفت به یک توافق مهم دست یافتند  که براساس آن پول بیشتری را از شرکت های چند ملیتی مانند آمازون و گوگل گرفته و به این ترتیب انگیزه آنها را برای انتقال سودشان به بهشت های مالیاتی خارج از کشور کاهش دهند.

اخذ مالیات از غول‌های فناوری؛ توافق تاریخی گروه هفت
کد خبر: 493500
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۷ ۱۳:۲۴:۴۸

اعتمادآنلاین| خبرگزاری رویترز از توافق تاریخی کشورهای عضو گروه هفت برای گرفتن مالیات 15 درصدی از غول‌های فناوری چندملیتی خبر داد. قرار است درآمد حاصل از این توافق به حساب خزانه کشورهایی که در اثر همه گیری ویروس کرونا تهی شده واریز شود.

به گزارش ایرنا به نقل از این خبرگزاری انگلیسی، روز شنبه، آمریکا، انگلیس و پنج کشور دیگر عضو گروه هفت به یک توافق مهم دست یافتند که براساس آن پول بیشتری را از شرکت های چند ملیتی مانند "آمازون" و "گوگل" گرفته و به این ترتیب انگیزه آنها را برای انتقال سودشان به بهشت های مالیاتی خارج از کشور کاهش دهند.

در پی توافق هفت کشور صنعتی برای گرفتن دستکم 15 درصد مالیات از شرکت های چندملیتی و واریز آن به خزانه دولتهایی که به دلیل همه گیری کووید-19 تهی شده اند، صدها میلیارد دلار درآمد عاید این کشورها می شود.

رویترز در ادامه نوشت: «ریشی سوناک» وزیر دارایی انگلیس پس از ریاست نشست دو روزه گروه هفت در لندن گفت: «وزرای دارایی هفت کشور صنعتی به توافق تاریخی برای اصلاح نظام مالیاتی جهانی رسیده اند تا آن را برای عصر دیجیتال جهانی مناسب سازند».

این نخستین بار پس از همه گیری جهانی ویروس کرونا بود که وزرای دارایی کشورهای ثروتمند به صورت رو در رو یکدیگر را ملاقات می کردند.

«جنت یلن» وزیر خزانه داری ایالات متحده هم در این نشست گفت: «"تعهد قابل توجه و بی سابقه" پایان رقابت برای کاهش مالیات جهانی است».

«اولاف شولز» وزیر دارایی آلمان هم این توافق را خبری بد برای بهشت های مالیاتی سراسر جهان دانست.

قوانین کنونی مالیات جهانی مربوط به دهه 1920 است که در حال دست و پنجه نرم کردن با غول های فناوری چند ملیتی است که خدمات خود را از راه دور می فروشند.

جزئیات اصلی این توافق قرار است در ماههای آینده مورد مذاکره قرار گیرد و توافق روز شنبه بزرگترین و سودآورترین شرکتهای چند ملیتی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

«برونو لو مایر» وزیر دارایی فرانسه در پی این توافق گفت که خواهان افزایش حداقل مالیات خواهد بود و 15درصد را یک "نقطه شروع" خواند.

کشورهای عضو گروه هفت شامل ایالات متحده، ژاپن، آلمان، انگلیس، فرانسه، ایتالیا و کانادا است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها