کد خبر: 493567
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۹ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

واشینگتن پست؛ سلاحی در دستان جف بزوس/ آمازون چگونه رسانه‌ای معتبر را به بنگاه تبلیغات خود تبدیل کرد؟

هنگامی که سه‌شنبه گذشته روزنامه واشینگتن پست گزارش داد دادستان کل واشینگتن دی‌سی در حال طرح یک دادخواست ضدانحصاری علیه شرکت آمازون است، صفحه اول وب‌سایت روزنامه با تبلیغات آمازون تزیین شد و این شرکت یک طرفدار فداکار برای حداقل دستمزد بالاتر جلوه داده شد.

واشینگتن پست؛ سلاحی در دستان جف بزوس/ آمازون چگونه رسانه‌ای معتبر را به بنگاه تبلیغات خود تبدیل کرد؟
کد خبر: 493567
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۹ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدسعید نادری- جف بزوس مدیرعامل آمازون چند سال پس از آنکه روزنامه واشینگتن پست را خریداری کرد، گفت این رسانه را خریده است چون مهم‌ترین روزنامه در پایتخت مهم‌ترین کشور جهان است و نقش فوق‌العاده مهمی در این دموکراسی دارد. شاید معنای این حرف بزوس حالا روشن‌تر شود که همزمان با حساسیت قانون‌گذاران و مقامات نسبت به شرکت او، روزنامه واشینگتن پست تبدیل به یک پلتفرم تبلیغاتی برای آمازون شده است.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از مجله ژاکوبن، هنگامی که سه‌شنبه گذشته روزنامه واشینگتن پست گزارش داد دادستان کل واشینگتن دی‌سی در حال طرح یک دادخواست ضدانحصاری علیه شرکت آمازون است، صفحه اول وب‌سایت روزنامه با تبلیغات آمازون تزیین شد و این شرکت یک طرفدار فداکار برای حداقل دستمزد بالاتر جلوه داده شد.

آمازون

این آگهی آمازون که از نظر ظاهری و شکل قرار گرفتن در سایت بیشتر به سرمقاله واشینگتن پست شباهت داشت بخشی از کمپین گسترده تبلیغاتی آمازون است که حمایت این شرکت از حداقل دستمزد 15 دلاری را برجسته می‌کند. البته ناگفته نماند: آمازون تنها پس از فشارها و حملات شدید مردم و افکار عمومی جامعه و با نارضایتی و اوقات‌تلخی حاضر شده بود به دستمزد بالاتر برای کارگرانش تن دهد.

آمازون همچنان به سرمایه‌گذاری در گروه‌های لابی شرکت‌های بزرگ برای مبارزه با افزایش حداقل دستمزد ادامه می‌دهد و حتی هیات تحریریه واشینگتن پست نیز کمپینی علیه حداقل دستمزد 15 دلاری راه انداخته بود.

ما به منتقدان گوش دادیم

هزینه تبلیغات شرکت آمازون در این روزنامه چیزی جدیدی نیست. گزارش‌های درونی شرکت نشان می‌دهد آمازون از سال 2013 تاکنون بیش از 40.5 میلیون دلار خرج تبلیغات و تولید محتوای دیجیتالی در واشینگتن پست کرده که 8.1 میلیون دلار آن مربوط به سال گذشته میلادی بوده است.

آخرین آگهی این شرکت در صفحه اصلی وب‌سایت واشینگتن پست هم به منظور نشان دادن پیشرفت و ترقی این غول فناوری، درست پیش از نشست سالانه سهامداران شرکت در چهارشنبه هفته گذشته منتشر شد که طی آن خبر از تسخیر استودیو فیلمسازی افسانه‌ای متروی گلدن مایر داد.

آمازون واشینگتن‌پست

اما اگر روز پیش از آن یعنی سه‌شنبه به صفحه اصلی سایت واشینگتن پست نگاه می‌کردید، احتمالاً متوجه نمی‌شدید که آگهی آمازون یک تبلیغ است زیرا 2 بنر در کنار لوگوی سایت گنجانده شده بود که معمولاً جای سرخط اخبار است. درون این بنرها هم نوشته شده بود: «از سال 2018 آمازون حداقل 15 دلار در ساعت دستمزد پرداخت کرده است. وقت آن است که حداقل دستمزد فدرال 7.25 دلاری را افزایش دهیم.» کوری کوین اقتصاددان ارشد حوزه اینترنت از گروه داکبیل (Duckbill Group) می‌گوید: «این آگهی‌های آمازون به طور واضح تحت عنوان تبلیغ مشخص نشده بود و این به معنای عبور از یک خط قرمز جدید است.»

همچنین در زیر این بنرها و در بالای صفحه سایت یک تبلیغ دیگر به چشم می‌خورد که حاوی لوگوی شرکت آمازون بود و 2 زن اهل میامی را نشان می‌داد که گفته‌اند: «حقوق و دستمزد بیشتر این امکان را برای من و مادرم فراهم می‌کند که جای بزرگ‌تری برای خود داشته باشیم.»

البته همان‌طور که در تیتر روزنامه واشینگتن پست هنگام اعلام خبر افزایش دستمزد به 15 دلار در آمازون ذکر شده بود، این افزایش دستمزد تحت فشارهای متعدد بیرونی و انتقادها رخ داد. برجسته‌ترینِ این انتفادها از زبان سناتور برنی سندرز بیان شده بود که در آگوست 2018 پتیشنی علیه بزوس سازماندهی کرد و خواهان آن شد که او به کارگرانش دستمزدی پرداخت کند که برای زندگی انسان کافی باشد و همچنین شرایط کار در انبارهای آمازون در سراسر کشور را بهبود دهد.

وقتی آمازون اعلام کرد دستمزد کارگرانش را افزایش می‌دهد، جف بزوس اذعان داشت که فشارها باعث این تصمیم شده و گفت: «ما به سخنان منتقدان خود گوش دادیم، درباره آنچه می‌خواستیم انجام دهیم اندیشیدیم و تصمیم گرفتیم که می‌خواهیم پیش‌قدم شویم. ما از این تغییر بسیار هیجان‌زده‌ایم و رقبای خود و سایر کارفرمایان بزرگ را دعوت می‌کنیم تا به ما بپیوندند.»

آمازون در حال حاضر مشغول لابی در مورد حداقل دستمزد و قانون افزایش دستمزد در کنگره و کاخ سفید است، اما جالب است که این شرکت کماکان بودجه مهم‌ترین گروه‌ها و لابی‌هایی را هم که فعالانه با افزایش دستمزدها مبارزه می‌کنند، مانند اتاق بازرگانی آمریکا و میزگرد تجارت، تامین می‌کند.

اگرچه آمازون دستمزدها را افزایش داده، اما هنوز بسیاری از کارگران شرکت تحت شرایط سخت، خطرناک و غیرانسانی کار می‌کنند. کارگران انبارهای آمازون می‌گویند تحت مدیریت الگوریتم‌های رایانه‌ای قرار دارند و باید سهمیه کارهای غیرممکن تعیین‌شده توسط این رایانه‌ها را انجام دهند که باعث افزایش چشمگیر آسیب‌های فیزیکی و جسمی شده است. همچنین آمازون خود نیز به خوبی می‌داند که رانندگان بخش تحویل کالای شرکت اغلب به دلیل سهمیه‌های عجیبی که از سوی مدیریت اعمال می‌شود مجبورند برای از دست ندادن زمان و انجام سهمیه کار خود در بطری ادرار کنند. شاید حداقل دستمزد 15 دلار در ساعت، آمازون را بسیار باشکوه جلوه دهد، اما واقعیت این است که شرکت بزوس یکی از استثمارگرترین کارفرمایان کره زمین است.

جنگ صلیبی واشینگتن پست با حداقل دستمزد 15 دلاری

در حالی که آمازون اکنون از واشینگتن پست برای تبلیغ دستمزد 15 دلاری خود استفاده می‌کند، این روزنامه آقای بزوس از مخالفان سرسخت حداقل دستمزد 15 دلاری است. در ماه فوریه، شورای سردبیران واشینگتن پست در یادداشتی نسبت به تصویب قانون افزایش حداقل دستمزد از سوی دموکرات‌ها که قرار بود دستمزد را تا 2025 به 15 دلار در ساعت برساند ابراز نگرانی کرد. آنها در این یادداشت نوشتند: «پیشنهاد سندرز باعث افزایشی ساختاری در هزینه‌های مربوط به کارگران کم‌مهارت می‌شود.» واشینگتن پست می‌گوید این اتفاق کارفرمایان را ترغیب می‌کند تا مشاغل بیشتری را به صورت خودکار دربیاورند، در حالی که این اتفاق هم در گذشته و هم در زمان حال دارد رخ می‌دهد.

واشینگتن پست

سردبیران واشینگتن پست پیشنهاد کردند که دموکرات‌ها می‌توانند حداقل دستمزد را در مدت‌زمان طولانی‌تری بالا ببرند یا آن را به صورت منطقه‌ای تعیین کنند. آنها در نهایت نتیجه گرفتند که کنگره باید با احتیاط یک قانون دستمزد کاملاً جدید را پیش ببرد.

در ماه مارس، هنگامی که دموکرات‌ها مطابق میل تحریریه این روزنامه و جف بزوس افزایش مزد را از لایحه حمایتی کرونا حذف کردند، سردبیران واشینگتن پست گفتند دموکرات‌ها باید روی افزایش دستمزد کوچک‌تری کار کنند و مجدداً نیز در مورد پتانسیل از بین رفتن مشاغل با دستمزد 15 دلاری تا سال 2025 در سراسر آمریکا هشدار دادند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها