وزیر نفت:

95 درصد جمعیت ایران تحت پوشش شبکه‌های گازرسانی قرار دارند/ گاز به 35 هزار روستا رسیده است

زنگنه وزیر نفت با بیان اینکه 95 درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه‌های گازرسانی قرار دارد افزود: استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان از متوسط میانگین به دلایل مختلف عقب هستند؛ گاز به 90 درصد روستاهای استان‌های کرمان و یکی از خراسان‌ها و فارس هم رسیده است.

95 درصد جمعیت ایران تحت پوشش شبکه‌های گازرسانی قرار دارند/ گاز به 35 هزار روستا رسیده است
کد خبر: 493677
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۸ ۰۹:۳۱:۵۸

اعتمادآنلاین| وزیر نفت با بیان اینکه گازرسانی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به روستاها 2.5 برابر شده و از 14 هزار روستا به 35 هزار روستا رسیده‌ایم گفت: 95 درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه‌های گازرسانی قرار دارند.

به گزارش فارس، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت امروز (سه‌شنبه 18 خرداد) در جلسه علنی و در پاسخ به سؤال جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد با موضوع دلایل کمبود گاز مایع و نفت سفید در سطح کشور و مناطق محروم اظهار داشت: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تعداد روستاهای بهره‌مند از گاز 2.5 برابر شده است و از 14 هزار روستا به 35 هزار روستا رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه 95 درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه‌های گازرسانی قرار دارد افزود: استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان از متوسط میانگین به دلایل مختلف عقب هستند؛ گاز به 90 درصد روستاهای استان‌های کرمان و یکی از خراسان‌ها و فارس هم رسیده است.

وزیر نفت تصریح کرد: 43 هزار میلیارد تومان برای گازرسانی روستایی و شهرها هزینه کرده‌ایم ضمن اینکه 40 هزار میلیارد تومان هم اضافه بر بودجه قبلی برای انتقال گاز در نظر گرفته‌ایم.

زنگنه گفت:‌ 2 هزار و 500 میلیارد تومان به استان آذربایجان غربی برای گازرسانی تخصیص پیدا کرده است این در حالی است که وضعیت گاز در مناطق شهری و روستایی در این استان از 78 درصد سال 92 به 93 درصد در شرایط فعلی رسیده است.

وی گفت: در سال 92 فقط 37 درصد شهرستان مهاباد گاز داشت که هم اکنون این میزان به 80 درصد رسیده است.

زنگنه افزود: در منطقه سردشت به 34 درصد گازرسانی روستاها دست پیدا کرده‌ایم که در این زمینه عقب مانده‌ترین است؛ در پیرانشهر نیز 74 درصد روستاها گازرسانی شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه 4.5 میلیون نفر از جمعیت کشور تحت شبکه گازرسانی کشور نیستند، گفت: پالایشگاه های نفتی کشور 7 هزار تن گازتولید می‌کنند که 5 هزار تن آن در کشور توزیع می‌شود. مردم و خانوار بیش از مصرف متوسط از گاز استفاده می‌کنند در واقع باید گفت در این مسیر قاچاق گاز صورت نمی‌گیرد بلکه از گاز مایع برای سوخت اتومبیل‌های فرسوده به روشی غیر استاندارد استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: ما علاقه‌ای به صادرات گاز نداریم ولی حتی اگر صادراتی صورت گیرد درآمد آن به سازمان هدفمندی یارانه‌ها می رسد نه وزارت نفت، از سوی دیگر مخالف توزیع گاز در داخل نیستیم اما ترجیح ما این است که اولویت با CNG باشد و گاز مایع به دلیل درآمد ارزی بیشتر صادر شود.

وزیر نفت با بیان اینکه روند گازرسانی کند نیست و 95 درصد جمعیت کشور تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار گرفته‌اند، گفت: البته برخی مناطق آذربایجان غربی عقب ماندگی دارند که باید در این مسیر اقداماتی صورت گیرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها