ابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

انتخابات 1400| وعده‌های سرخرمنی نامزدها باعث جلب اعتماد افکار عمومی نمی‌شود/ دیوار اعتماد بین مردم و مسئولان آسیب جدی دیده است/ نامزدهای پوششی، معامله‌گر هستند/ اگر آرای خاکستری به میدان بیایند، همتی پیروز انتخابات خواهد بود

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین گفت: دیوار اعتماد بین مردم و مسئولان آسیب جدی دیده و به این وعده‌های نامزدها که ممکن است خیلی علمی هم نباشد اطمینان پیدا نمی‌کنند. آن‌قدر وعده‌های توخالی و سرخرمنی به مردم داده‌اند که نه تنها باعث جلب اعتماد افکار عمومی نمی‌شود بلکه این عملکرد نتیجه عکس دارد.

انتخابات 1400| وعده‌های سرخرمنی نامزدها باعث جلب اعتماد افکار عمومی نمی‌شود/ دیوار اعتماد بین مردم و مسئولان آسیب جدی دیده است/ نامزدهای پوششی، معامله‌گر هستند/ اگر آرای خاکستری به میدان بیایند، همتی پیروز انتخابات خواهد بود
کد خبر: 493794
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۹ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ کمتر از 2هفته تا سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 باقی مانده است. بحث مشارکت مردم در این دوره هنوز هم نقل دهان مسئولان و فعالان سیاسی در جناح‌های مختلف است. در این میان ابوالقاسم رئوفیان معتقد است «دیوار اعتماد بین مردم و مسئولان آسیب جدی دیده است.» به گفته او «وعده‌های سرخرمنی» نامزدها دیگر توجه مردم را به خود جلب نمی‌کند.

گفت‌وگوی اعتمادآنلاین با ابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین، در خصوص انتخابات 1400 و وعده وعیدهای نامزدهای انتخابات را در ادامه می‌خوانید.

***

بیش از هر دوره‌ای به حضور حداکثری صاحبان رأی نیاز داریم

*با توجه به آرایش انتخابات، میزان مشارکت مردم در انتخابات را چگونه تحلیل و ارزیابی می‌کنید؟

ارزیابی خوبی ندارم؛ ما در این دوره بیش از هر دوره‌ای به حضور حداکثری صاحبان رأی نیاز داریم. اما متاسفانه با توجه به گزارش‌های دریافتی از دبیران استانی در جلسات برخط هفتگی وضعیت نگران‌کننده‌ای پیش رو داریم. تحقق راهبرد مشارکت حداکثری چالش جدی امروز ماست که همه در پیدایش آن به میزانی نقش داشته‌ایم. به ویژه مسئولان عالی‌رتبه نظام در ادوار گوناگون و این دوره که احدی نمی‌تواند خود را تبرئه کند. باید بپذیریم وضعیت موجود معلول و محصول ندانم‌کاری‌های تمام مسئولان قبلی و فعلی است و مادامی که دعواها کنار گذاشته نشود و به‌ عنوان مثال میز مشاجره نامزدهای ریاست‌جمهوری به میز مناظره تبدیل نشود و مدعیان اداره امور کشور دست از مخاصمه و عقده‌گشایی و تهدید و پرده‌دری برندارند و روح امید به آینده را در کالبد جامعه ندمند و از سر صدق و صفا با مردم سخن نگویند، هیچ امیدی به مشارکت حداکثری شکل نخواهد گرفت.

مردم به دیده شک به انتخابات نگاه می‌کنند

*وعده‌هایی نظیر قدرتمندتر کردن پول ملی از دلار و یورو بیشتر طی 6 ماه یا افزایش 10 برابری مبلغ یارانه و 500 میلیون تومانی کردن وام ازدواج چقدر توجه افکار عمومی و بدنه اجتماعی را جلب می‌کند؟

افکار عمومی دیگر افکار عمومی دهه 80 و 90 نیست. مردم به دیده شک به انتخابات نگاه می‌کنند، دیوار اعتماد بین مردم و مسئولان آسیب جدی دیده و به این وعده‌ها که ممکن است خیلی علمی هم نباشد اطمینان پیدا نمی‌کنند. مردم دیگر مردم سال 96 نیستند. آن‌قدر وعده‌های توخالی و سرخرمنی به مردم داده‌اند که نه تنها باعث جلب اعتماد افکار عمومی نمی‌شود بلکه این عملکرد نتیجه عکس دارد. نامزدها نباید قول حتمی و قطعی به مردم بدهند. رئیس‌جمهور مجری قوانینی است که در مجلس تصویب می‌شود از این رو بیشتر وعده‌هایی که به مردم می‌دهند در حوزه اختیارات رئیس قوه مجریه نیست.

رضایی رنگ نامزد پوششی به خود گرفته است

*به نظر شما رقابت اصلی در انتخابات 1400 میان کدام‌ یک از کاندیداهاست؟ آقای رئیسی و رضایی؟ یا آقای رئیسی و همتی؟

به طور کلی رقابت چشمگیر در این دوره پیش‌بینی نمی‌شود. یکسری از نامزدها که آمده‌اند فقط به نفع نامزد خاصی کنار بروند. تا قبل از مناظره اول رقابت رئیسی-رضایی با همتی-مهرعلیزاده پیش‌بینی‌پذیر بود ولی در این مناظره رضایی هم رنگ پوششی به خود گرفت که در این صورت ممکن است مهرعلیزاده به نفع همتی کنار بکشد و میدان کارزار برای یک دوئل انتخاباتی در اختیار رئیسی و همتی قرار گیرد. در این صورت انتخابات به دور دوم می‌رود و با به میدان آمدن خاکستری‌ها همتی انتخاب خواهد شد که البته وعده ماندگاری رضایی تا دبه آخر انتخابات که در مناظره دوم مطرح شد و رقابت با دیگر نامزدها ارزیابی ها را به قبل از انتخابات اول جهت داد به ویژه بیان برنامه ها و نماندن در بازی حملات پی در پی به دولت مستقر و انتقاد از برخی کاندیداهای منتصب به جناح خود تا حدی فضا را به نفع وی تغییر داد. اگر در ادامه با همین فرمان پیش برود شانس بیشتری برای رفتن به دور دوم با رئیسی پیدا خواهد کرد. به هر حال مناظره‌ها بسیار تعیین کننده هستند و باید ببینیم در مناظره آخر چه اتفاقی رقم خواهد خورد. مهم‌ترین مساله کشور اقتصاد است. بهبود روابط سیاسی ما با کشورها از مسیر بهبود و تقویت روابط اقتصادی‌مان با کشورها امکان پذیر است. از سوی دیگر این روابط هم با تقویت دیپلماسی اقتصادی ممکن می‌شود. اما به لحاظ وضعیت بد معیشتی مردم‌ و تنگناهای اقتصادی کشور، رهبری رسیدگی به اقتصاد داخلی را از هر چیزی مهم‌تر می‌دانند و توجه مسئولان و دولت آینده را به این موضوع حیاتی جلب می‌کنند. البته با علم به تاثیرپذیری اقتصاد ما از بازار جهانی، به اعتقاد من تا زمانی که دیپلماسی صورت نگیرد ما قادر به حل مشکلات داخل کشور نیستیم. اقتصاد ما تاثیرپذیر از بازار جهانی است. البته آقایان رضایی و همتی 2 رقیب اقتصادی هستند که می‌توانستند برای روشنگری مردم در مناظره‌ها با یکدیگر بحث کنند. اقتصاد امروزه حادترین مشکل کشور است و چشم مردم به دهان این 2 نفر دوخته‌ شده که چه برنامه‌ای دارند و تیم اقتصادی‌شان از چه کسانی تشکیل می‌شود.

ما نیازمند یک رئیس‌جمهور اقتصاددان هستیم

*با توجه به صحبت‌های جنابعالی، یعنی آقای رئیسی نمی‌توانند گزینه مناسبی برای ریاست‌جمهوری باشند؟

حرف من این است که ما نیازمند یک رئیس‌جمهور اقتصاددان هستیم تا حرف حکمرانان اقتصادی دولتش را بفهمد. در میان هفت نامزد جز آقای رضایی و همتی بقیه علم اقتصاد ندارند و اقتصاد بلد نیستند.

حمایت از نامزد غیراقتصادی اشتباه نیست

*به نظر شما حمایت جریان‌های اصولگرا از آقای رئیسی اشتباه بوده است؟


من نمی‌گویم حمایت از نامزد غیراقتصادی اشتباه است بلکه معتقدم باید یکی از معیارهای انتخاب، داشتن دانش اقتصاد باشد.

در گفتن اینکه اصولگرا هستم احتیاط می‌کنم/ کشور همیشه از چپ و راست افراطی ضربه خورده است

*احتمال پیروزی آقای رئیسی در انتخابات 1400 چقدر است؟ چه میزان رأی برای ایشان پیش‌بینی می‌کنید؟

الان زود است به این سوال جواب بدهیم. مناظره سوم حرف آخر را می‌زند. خیلی‌ از نامزدها برنامه‌ها و عملکرد خود را در همین مناظره‌ها و برنامه‌هایی که از رسانه ملی پخش می‌شود نشان می‌دهند. الان باید ببینیم که برنامه‌هایشان برای ریاست‌جمهوری چیست و بر این اساس اظهارنظر کنیم. آقای رئیسی با وجود کارنامه فعالیت 41ساله‌اش در قوه‌ قضائیه و سایر ویژگی‌هایی که دارد قطعاً باید مورد ارزیابی قرار گیرد، سایر نامزدها هم همین‌طور. یک حزب سیاسی باسابقه مانند حزب اسلامی ایران‌زمین که ریشه فعالیت‌های سیاسی‌ دبیرکلش به 50 سال پیش برمی‌گردد و 34 سال است کار حزبی می‌کند قطعاً به این درجه از بلوغ رسیده که خودش بتواند به‌ عنوان یک حزب واجد بلوغ سیاسی نامزدها را ارزیابی کند و به تصمیم برسد نه اینکه اختیارش را بدهد به‌ دست جریان‌های سیاسی که با سازوکار معیوب و مکانیسم غلط انتخابات را مهندسی و برای دیگران تعیین تکلیف می‌کنند. بسیاری از مشکلات کشور ناشی از همین چیزهاست. خیلی وقت‌ها به دلیل رفتارهای برخی اصولگراهای افراطی، در گفتن اینکه اصولگرا هستم احتیاط می‌کنم. کشور همیشه از چپ و راست افراطی ضربه خورده است. این افراط‌‌گرایان هستند که به کشور ضربه می‌زنند نه اعتدال‌گرایان. نباید گفت چون شورای ائتلاف از فلان نامزد حمایت کرده، پس ما هم چشم‌بسته حمایت کنیم. در نظرسنجی‌ اخیر که رسانه ملی اعلام کرد 80 درصد مردم گفته بودند، ما به شخص رأی می‌دهیم نه جریان. این باعث خوشحالی من است. من از مردم خواهش می‌کنم که خودشان بررسی کنند، مناظره‌ها را با دقت ببینند، با برنامه‌ها و مجریان آن آشنا شوند و چشم‌بسته به نامزد یک جریان رأی ندهند و خود نامزدها را مطالعه و بررسی کنند.

نامزدهای پوششی، معامله‌گر هستند/ کاندیداهای پوششی با این نوع رفتارها مردم را تحقیر می‌کنند

*چقدر احتمال می‌دهید کاندیداها به نفع آقای رئیسی کناره‌گیری کنند؟

این خیلی واضح است که برخی از این کاندیداها پوششی هستند. این‌ نامزدهای پوششی، معامله‌گر هستند. اینها در مقابل انصراف دادن به نفع شخص خاصی، بودن خودشان را در کابینه نامزد پیروز تضمین می‌کنند. حرف من به کاندیداها این است: این کارها دیگر نخ‌نما شده است. کاندیداهای پوششی با این نوع رفتارها مردم را تحقیر می‌کنند. مردم قدرت تشخیص دارند. نامزدهای پوششی کاسبان انتخابات هستند. آنها فقط رأی مردم را می‌خواهند. شورای نگهبان باید از نامزدها هنگام ثبت‌نام تعهد بگیرد که تا پایان انتخابات در عرصه بمانند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها