مخالفان و موافقان کلیات لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان چه گفتند؟

مخالف لایحه رتبه‌بندی معلمان تاکید داشت که این لایحه باید نگاه جامع‌تری به ویژه به مدیران آموزشی و بازنشستگان داشته باشد و موافق کلیات آن تاکید کرد که تصویب این لایحه گام بلندی برای تحقق مطالبات جامعه فرهنگی است.

مخالفان و موافقان کلیات لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان چه گفتند؟
کد خبر: 493797
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۸ ۱۲:۴۷:۲۴

اعتمادآنلاین| نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز (سه‌شنبه) مجلس گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص لایحه نظام رتبه بندی معلمان را بررسی کردند.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام حسن نوروزی در مخالفت با کلیات این لایحه بیان کرد: همان طوری که بارها تاکید شده است معلم خط قرمز مجلس شورای اسلامی است و ما در راه تقویت آنها تلاش می‌کنیم. اما خواهش بنده این است که در پایان دولت این لایحه با عجله مورد بررسی قرار نگیرد و اجازه دهیم در دولت بعدی و با فرصتی فراخ‌تر و در نظر گرفتن نظرات دولت آینده برای تحول و تقویت آموزش و پرورش کشور این لایحه مورد بررسی قرار گیرد.

وی در ادامه تاکید کرد: بنده در این 10 ماده چیزی جز یکسری کلمات و این‌که رتبه بندی باید انجام شود، ندیدم و در خصوص چگونگی و نوع آن دقت کافی نشده است.

ای کاش به معلم به مفهوم عام نگاه می‌شد. در این لایحه فقط به معلمینی که در آموزش و پرورش استخدام شده‌اند نگاه شده و معلمان مدارس غیرانتفاعی و مدارس حمایتی مورد توجه قرار نگرفتند، مگر آنها معلم نیستند؟ از سوی دیگر در این قانون کسانی که در حوزه مدیریتی مشغول باشند مشمول احکام آن نخواهند شد و دست مدیران آموزشی خالی می‌شود. همچنین کسانی که بازنشسته شدند مشمول این قانون نیستند. مگر آنها معلم نبودند؟ چرا باید آنها را محروم کرد.

حبیب‌الله دهمرده در موافقت با کلیات این لایحه بیان کرد: سال‌ها قبل باید این لایحه مورد بررسی قرار می‌گرفت. بنده با اصل آن 100 درصد موافق هستم، یکسری ایرادات در آن وجود دارد و انتظار می‌رفت نگاه جامع‌تری به جامعه معلمان شود که پس از تصویب کلیات و در بررسی دو شوری این طرح قابل حل است.

باید مدیران آموزشی و از سوی دیگر بازنشستگان نیز در این لایحه مورد توجه قرار گیرند. در بخشی از آن بحث آزمون مطرح شده است که به نظر من بهتر است به صورت عام دنبال شود. معلم باید برای کار خود انگیزه داشته باشد نه این‌که به عنوان شغل دست چندم به آن نگاه کنند. وقتی ما معلم را تامین نکنیم از چه راهی باید زندگی خود را بگذراند.

علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در دفاع از کلیات این لایحه بیان کرد: بعد از 10 سال به همت اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و با همکاری وزیر آموزش و پرورش این لایحه در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.

بنده اعتقاد زیادی به تعامل دارم و حاصل تعامل خوب کمیسیون با وزارتخانه این شد که در گام نخست حقوق اساتید وزارت علوم با اساتید وزارت بهداشت همسان‌ سازی شود و اکنون بیش از 80 استاد دانشگاه قدردان این اقدام مجلس هستند.

وی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر امروز نیز لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس شورای اسلامی به بحث گذاشته شده که مطالبه جدی جامعه فرهنگی کشور است.

اکنون کلیات این لایحه مورد بررسی قرار خواهد گرفت و ما آن را در کمیسیون چکش‌ کاری نهایی می‌کنیم. براساس این لایحه هر معلمی رتبه بندی شده و برای بازنشستگان نیز کمیسیون اقدام خواهد کرد. مجلس افتخار می‌کند که بتواند با تصویب این لایحه گامی برای معلمان بردارد و همه تلاش خود را برای حل مشکلات جامعه فرهنگی به کار خواهد گرفت.

در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات این لایحه موافقت کردند و قرار بر این شد تا به صورت دو شوری جزئیات آن مورد بررسی قرار گیرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها