کد خبر: 494076
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۹ ۱۱:۴۰:۲۸
| |

نامزدهای انتخابات چه دیدگاهی به بازار خودرو دارند؟

فنر قیمت خودرو بازهم دررفت

همزمان با افزایش قیمت‌ها در بازار ارز روند قیمت‌ها در سایر بازارهای موازی ؛طلا، سکه و خودرو نیز صعودی شده است.

فنر قیمت خودرو بازهم دررفت
کد خبر: 494076
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۹ ۱۱:۴۰:۲۸

اعتمادآنلاین| همزمان با افزایش قیمت‌ها در بازار ارز روند قیمت‌ها در سایر بازارهای موازی ؛طلا، سکه و خودرو نیز صعودی شده است. رصد بازار خودرو نشان می‌دهد، برخی خودروها حتی افزایش بیش از 10 میلیون تومانی را تجربه کردند. البته با وجود این افزایش قیمت‌ها هنوز معاملات در بازار رونق پیدا نکرده و بازار در رکود به سر می‌برد.

به گزارش تعادل، فعالان بازار دلیل افزایش قیمت خودرو را نوسانات قیمت ارز می‌دانند اما در مجموع در روزهای آینده ثبات قیمت‌ها را در انواع خودروها پیش بینی می‌کنند. با این حال، نکته مهم اینجاست که همچنان صف خریداران خودرو در طرح‌های پیش فروش خودروسازان قرار داشته و سهم اندک خودروها در پیش فروش و فروش فوق‌العاده محصولات عاملی شده تا هنوز تقاضا در بازار مدیریت نشود.

جزییات جدید از قیمت خودروها

روند قیمت‌ها در بازارهای مالی پس از بازگشایی صعودی شده است به‌طوری که هر دلار امریکا از ابتدای روز تاکنون 107 تومان گران شده است و این گرانی‌ها به بازار خودرو نیز سرایت کرده است. به‌طوری که در بین خودروهای گروه پراید مدل 111 این گروه از 126 میلیون تومان در روزهای پایانی تعطیلات به قیمت 131 میلیون تومان رسیده است و مدل 131 پراید نیز در این مدت 4 میلیون تومان گران شده است و در حال حاضر 116 میلیون تومان قیمت خورده است و پراید 132 نیز از 117 میلیون تومان در روزها ی گذشته با افزایش 3 میلیون تومانی امروز به قیمت 120 میلیون تومان رسیده است و پراید 151 نیز در حالی امروز 118 میلیون تومان قیمت خورده است که این خودرو در روزهای گذشته به قیمت 114 میلیون تومان در بازار معامله می‌شده است.

تنها خودروهای گروه پراید نیستند که طی دو روز گذشته گران شدند بلکه خودروهای گروه پژو نیز در این مدت از افزایش قیمت‌ها در امان نمانده‌اند به‌طوری که پژو 206 تیپ 2 مدل 99 از 194 میلیون تومان در روزهای گذشته به قیمت 197 میلیون تومان رسیده است و تیپ 5 این خودرو نیز در حالی دیروز 263 میلیون تومان قیمت خورده است که این خودرو در روزهای گذشته به قیمت 257 میلیون تومان در بازار معامله می‌شده است و پژو 207 اتوماتیک نیز در این مدت 11 میلیون تومان گران شد و از 384 میلیون تومان در روزهای گذشته امروز به قیمت 395 میلیون تومان رسیده است.

خودروهای گروه سمند نیز در این مدت افزایش قیمت چشمگیری داشته‌اند به‌طوری که سمند ال ایکس مدل 99 از 177 میلیون تومان در روزهای گذشته امروز به قیمت 181 میلیون تومان رسیده است و مدل 1400 آن نیز در این مدت 7 میلیون تومان گران شده است و در حال حاضر به قیمت 190 میلیون تومان رسیده است و سمند ال ایکس‌ای اف 7 نیز در حالی دیروز 204 میلیون تومان قیمت خورده است که این خودرو در روزهای گذشته به قیمت 200 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شده است. خودروهای تیبا نیز به‌طور گسترده شاهد افزایش قیمت بودند. تیبا 2 و تیبا صندوقدار در این مدت 1 میلیون تومان گران شده‌اند و در حال حاضر این خودروها به ترتیب 131 و 121 میلیون تومان قیمت خورده‌اند و در بین خودروهای دنا اما دنا پلاس دنده‌ای توربو تنها خودرویی است که در این مدت افزایش قیمت داشته است و به 354 میلیون تومان رسیده است.

خودروهای مونتاژ اما در این مدت از نوسانات قیمتی در امان مانده‌اند و تنها خودرو سوزوکی گراند ویتارا به روند رفت و برگشتی خود ادامه داده است و طی دو روز گذشته10 میلیون تومان گران شده است و به قیمت 990 میلیون تومان بازگشته است؛ خودروهای پژو 2008 مدل 98 و 99 به ترتیب 890 و 800 میلیون تومان قیمت خورده‌اند و خودرو سیتروئن سی 3 نیز 860 میلیون تومان قیمت دارد.

دیدگاه کاندیداها به صنعت خودرو

در همین حال، موضوع آزادسازی واردات خودرو از جمله موضوعاتی است که طی روزهای اخیر توسط کاندیداهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری برای بهبود صنعت و بازار خودرو داخلی به آن پرداخته شده است.

محسن رضایی در یکی از برنامه‌های تلویزیونی با بیان اینکه دیوار بزرگی به نام تعرفه برای شرکت‌های خودروسازی ایجاد کردیم و خودروسازان ما خیال‌شان راحت است، وعده داد که در دولتم واردات خودرو را آرام آرام آزاد خواهم کرد و از سوی دیگر تلاش می‌کنم شرکـت‌های خودروسازی، خود را به‌ روز کنند. این صنعت دچار دردی است که پیش از انقلاب هم وجود داشت و ما از آن دوران، مونتاژکار بوده‌ایم. چنانچه همان فرمولی را که در موشک‌سازی به کار بردیم، در صنعت خودرو استفاده می‌کردیم، این درد درمان شده بود.

در همین حال، ابراهیم رییسی کاندیدای ریاست‌جمهوری نیز در اظهاراتی عنوان کرده که در صنایع بالا دستی و خودرو مشکل این است که قیمت‌گذاری‌ها عادلانه نیست و همین موجب می‌شود تا خودرو وارد بازار سیاه شود.نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: دولت باید اشراف کامل بر بازار ارز داشته باشد تا جلوی سوداگری‌ها گرفته شود و باید فعالیت‌های اقتصادی غیر مولد را بی‌جاذبه کرد، باید کاری کنیم تا کسی سراغ ارز، طلا و زمین برای سودجویی نرود.

همچنین عبدالناصر همتی در این رابطه، ضمن تاکید براینکه بایستی اصلاح جدی در کیفیت خودروهای داخلی ایجاد شود، معتقد است: در حال حاضر خودروی بی‎‌کیفیت داخلی را به قیمت فورد امریکایی می‎فروشیم و این موضوع به هیچ عنوان برای مردم قابل قبول نیست. چنانچه تحریم‌ها برداشته شود، مساله واردات خودرو را حل می‌‎کنم. یک روز قرار بود از صنعت خودروسازی به عنوان صنعت نوزاد حمایت شود، اما این صنعت نوزاد 50 سال است که بزرگ نشده و همچنان از آن حمایت می‌کنیم.

این اظهارنظرها در حالی مطرح است که بیش از یک ماه است که آزادسازی واردات خودرو توسط برخی مقامات دولتی از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شده است. همچنین اوایل خردادماه هم نامه‌ای با امضای مدیرعاملان ایران‌خودرو، سایپا و همچنین دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو خطاب به رییس کمیسیون صنایع مجلس ارایه شد که در آن ضمن ارایه پیشنهاد قیمت‌گذاری خودروها در قالب خودروهای عمومی و اختصاصی، به صراحت اعلام شد که خودروسازان مخالفتی با آزادسازی واردات خودرو ندارند و آن را عاملی برای بهبود فضای رقابتی و ایجاد آرامش در بازار و نزد مصرف‌کننده می‌دانند. گویا خودروسازان قصد داشتند که رفع اتهام کرده و به اطلاع همه برسانند؛ ضمن اینکه چنانچه واردات خودرو آزادشود، خودرویی قابل رقابت با محصولات آنها در این سطح قیمت نسبت به قیمت‌های جهانی، وجود ندارد.

صورت کلی دو دیدگاه کلان کاملا در تناقض باهم در زمینه واردات خودرو وجود دارد؛ کاکایی کارشناس خودرو می‌گوید: براساس دیدگاه اول، اگر می‌خواهیم کشوری مستقل باشیم، بایستی زحمت بیشتری کشیده و تولید را رونق و فناوری را توسعه دهیم و در عین حال برای این استقلال بایستی با استکبار جهانی بجنگیم و هزینه این جنگ را هم پرداخت کنیم. دیدگاه دیگر، خلاف این موضوع است و اعلام می‌کند که باتوجه به ذخایر نفتی، معادن و ... همچون سایر کشورهای دارای شرایط مشابه، به نفت و ذخایر آن تکیه کنیم. عده‌ای هم عنوان می‌کنند، ارز به میزان کافی در اختیار دارند و ارز حاصل از صادرات خود را متعلق به خود دانسته و ادعا می‌کنند که دلشان می‌خواهد خودرو وارد کنند. بنابراین این موضوعات بایستی در بخش کلان کشور مورد بررسی قرار گیرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها