داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

انتخابات 1400| مناظرات دو به دو برگزار شود/ اقبال عمومی به سمت همتی بالا رفته است/ مجری مناظرات سعی بر انحراف نامزدها دارد/ جبهه اصولگرا برای فحاشی به دولت به عرصه انتخابات آمده است/ روحانی وارث مشکلات تحمیلی اصولگراها است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: در مجموع می‌توان گفت بعد از مناظره اول اقبال عمومی به سمت آقای همتی بالا رفته است. این نشان دهنده تاثیرگذار بودن مناظره ها است. اما اگر مناظرات به صورت دو به دو برگزار شود و کاندیداها فرصت نقد یکدیگر را داشته باشند، بیشتر می‌تواند مفید واقع شود.

انتخابات 1400| مناظرات دو به دو برگزار شود/ اقبال عمومی به سمت همتی بالا رفته است/ مجری مناظرات سعی بر انحراف نامزدها دارد/ جبهه اصولگرا برای فحاشی به دولت به عرصه انتخابات آمده است/ روحانی وارث مشکلات تحمیلی اصولگراها است
کد خبر: 494257
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۱ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| « مردم شریف ایران» عبارتی که این روزها میان نامزدهای انتخابات 1400 پاسکاری می‌شود، اما هیچ نشانه‌ای از توجه به مطالبات این مردم شریف دیده نمی‌شود. این روزها مناظرات انتخابات ریاست جمهوری 1400 بیشتر شبیه به میدان منازعه است نه مناظره.

به گزارش اعتمادآنلاین، در همین راستا با داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن به شرح زیر است:

***

صداوسیما سعی بر انحراف موضوع کاندیداها دارد/ آن چیزی که مردم در این دوره از مناظرات منتظر شنیدنش هستند، مطرح نمی‌شود

*با توجه به رویه برگزاری منتظرات انتخاباتی و شرایط برگزاری صداوسیما و بی برنامگی کاندیداها به نظر شما این دور از منتظران تا چه اندازه در ایجاد انگیزه مردم برای شرکت در انتخابات تاثیر گزار است؟

مجری صداوسیما با سوالاتی که می‌پرسد، باعث شده است که کاندیداها به جای پرداختن به مسائل مهم کشور به سمت مسائلی خاص منحرف شوند. در این دوره از مناظرات، مجری نقشی منفی را ایفا می‌کند به دلیل آن‌که مسائل و مشکلات محوری را مطرح نمی‌کند. آن چیزی که مردم در این دوره از مناظرات منتظر شنیدنش هستند، مطرح نمی‌شود. مثلا در ارتباط با سوالات اقتصادی انگار نه انگار ما یک کشور تحریم زده هستیم و سوالی در این راستا که کاندیداها چه برنامه‌ای برای برون‌رفت از تحریم‌ها دارند، مشاهده نشد. در خصوص FATF که مراودات مالی ما را با خارج از کشور دچار مشکل کرده است، بحث خاصی مطرح نشد. به نظر بنده مجری سعی بر این دارد که مناظرات حالت هدایت شده به خود بگیرد. البته بعضی از کاندیداها مثل آقای همتی با وجود این که سوالات مجری چیز دیگری بود، تلاش کردند که چند موضوع محوری را بیان کنند. به نظر من بهتر است برای بالا رفتن سطح کیفی، مناظرات دو به دو برگزار شود. به هرحال مردم می‌خواهند کسی را انتخاب کنند که 4 سال از سرنوشت‌شان تاثیرپذیر از تصمیمات این شخص است. به دلیل شرایط کرونایی کاندیداها امکان رفتن به سفرهای استانی را ندارند. بنابراین بهترین روش مناظره دو به دو است و صداوسیما می‌تواند این چند روز باقی مانده را به مناظره‌های دو به دو اختصاص دهد. این رویکرد می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

مناظرات باید دو به دو برگزار شود

*آقای قنبری به سوال من پاسخ ندادید به نظر شما این مناظرات تا چه اندازه می‌تواند در کیفیت مشارکت مردم تاثیر بگذارد؟

جواب به این سوال مستلزم برگزاری یک نظرسنجی است اما در مجموع می‌توان گفت بعد از مناظره اول اقبال عمومی به سمت آقای همتی بالا رفته است. این نشان دهنده تاثیرگذار بودن مناظره ها است. اما اگر مناظرات به صورت دو به دو برگزار شود و کاندیداها فرصت نقد یکدیگر را داشته باشند، بیشتر می‌تواند مفید واقع شود.

نظرسنجی‌ها خبر از بالا رفتن آرای همتی می‌دهند

*چند روز پیش ایسپا در نظرسنجی خود اعلام کرد که با شروع مناظرات تلویزیونی کاندیداها، سطح مشارکت مردم در انتخابات پایین آمده است، تحلیل شما در این باره چیست؟

این نظرسنجی‌ها باید به صورت دقیق انجام شود. به هر حال ما هم نظرسنجی‌هایی داریم که نشان دهنده بالا رفتن سطح آرا آقای همتی است.

وضعیت موجود، حاصل دست پخت اصولگراهاست / اصولگراها برنامه‌ای برای اداره کشور ندارند

*با توجه به حمایت محسوس کاندیداهای اصولگرا از رئیسی، حملات مکرر 5 کاندیدای اصولگرا به دولت و شخص آقای همتی این عملکرد اصولگرایان و انداختن همه تقصیرات و مشکلات بر گردن دولت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کاندیداهای اصولگرا هیچ برنامه‌ای ندارند. آن‌ها با یک نگاه سلبی و تقریبی وارد عرصه انتخابات شده‌اند. اصولگراها می‌خواهند از مشکلات موجود که نتیجه دست پخت آن‌ها است، به نوعی سوءاستفاده کنند. اصولگراها فقط تخریبی صحبت می‌کنند. انگار جبهه اصولگرا فقط برای فحاشی به آقای روحانی به عرصه انتخابات آمده‌ است. به فرض این جماعت رئیس‌جمهور هم شدند، آن زمان دیگر دولت روحانی‌ای وجود ندارد که همه تقصیرات و مشکلات را بر گردن او بیندازند. من ندیده‌ام که اصولگراها برنامه‌ای برای اداره کشور ارائه بدهند. ظاهرا همه کاندیداهای اصولگرا درصدد دنبال کردن یک خط هستند و آن هم تخریب دولت روحانی است. این رویکرد اصولگراها نشان از فقدان برنامه نزد آنها دارد. اصولگراها هیچ‌وقت برنامه‌ای برای اداره کشور نداشتند. ما همه می‌دانیم آقای روحانی وارث همه مشکلاتی است که جریان اصولگرا آن را ایجاد کرده‌ است. آقای روحانی در دولت اولش تلاش کرد وضعیتی را که دولت اصولگرای قبلی به بار آورده بود را بی اثر کند. منتهی با کارشکنی دلواپسان داخلی و البته خوش شانسی این جناح، با روی کار آمدن ترامپ، دولت آقای روحانی در دور دوم نتوانست برجام را ادامه دهد. مسائل و مشکلاتی که در کشور وجود دارد دست پخت اصولگراهاست و آن‌ها نمی‌توانند با فرار به جلو از این قضیه شانه‌خالی کنند. آن‌چه که من مشاهده می‌کنم اصولگراها برای فرار به جلو به نگاه تخریبی پناه می‌برند.

به دولت همتی امیدوارم

*به نظر می رسد منتظران در این دوره به میدان مشاجره کاندیداها تبدیل شده است. تا چه اندازه می‌شود با وضع موجود به دولت آینده امیدوار بود؟

با توجه به بحث‌های صورت گرفته من به دولت آقای همتی امیدوار هستم به این دلیل که به مسائل ریشه‌ای پرداخته است. در حال حاضر در کشور دو مسئله بسیار مهم وجود دارد که آقای همتی به آن ورود کرده است، یکی برجام و دیگری FATF است و این امیدوار کننده است.

هیچکس درباره تولید ثروت صحبت نمی‌کند

*چرا هیچکدام از نامزدها از مطالبات پرداخت نشده کارگران هفت تپه و ...صحبتی نکردند؟

آقای همتی دقیقا به مسئله کارگری پرداخته است و در این خصوص میان کاندیداها تفاوت وجود دارد. بحث تولید ثروتی که آقای همتی مطرح کردند، یک بحث جدی است. یک تفاوت معناداری میان دو نفر از کاندیداها با آن 5 نفر دیگر وجود دارد و در آن شکی نیست. آقای همتی یک مسئله مهم دیگری را نیز بیان کردند و گفتند 5 کاندیدا در پی توجیه فقر هستند و هیچکس درباره تولید ثروت صحبت نمی‌کند. مسئله امروز جامعه ما تولید ثروت است. هنوز ثروتی وجود ندارد که برخی به دنبال توزیع آن هستند. این توزیع، توزیع فقر است که باعث نابودی کشور و اقتصاد می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها