طرح شکایت مجلس از دولت / دولت: دولت هیچ موضعی در مورد سند 2030 ندارد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رئیس جمهور به ادعای امضا و اجرای سند 2030 بدون طی مراحل قانونی آن در مجلس به قوه قضائیه شکایت کردند. حال باید دانست پشت پرده شکایت مجلس از دولت چیست؟

طرح شکایت مجلس از دولت / دولت: دولت هیچ موضعی در مورد سند 2030 ندارد
کد خبر: 494313
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۰ ۰۹:۰۶:۰۰

اعتمادآنلاین| اخیراً عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که می‌خواهد از وزیر آموزش و پرورش شکایت کند. احمد نادری در توضیح علت شکایت از وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد که در صفحه 453 بودجه تقدیمی دولت به مجلس بندهای مربوط به اجرایی کردن سند 2030 وجود دارد که بر همین اساس به دنبال شکایت از وزیر آموزش و پرورش هستیم اما معاون پارلمانی رئیس جمهور از ارسال شکایت نمایندگان از روحانی به قوه قضائیه گلایه کرد. به گفته او در قانون بودجه 1400 به هیچ عنوان به موضوع سند 2030 اشاره نشده است و قانون بودجه کاملا مشخص و گویاست.

به گزارش برنا، روز گذشته محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور در خصوص ارجاع شکایت مجلس از دولت به قوه قضاییه در خصوص سند 2030 گفت: اول باید مجلس با دولت در این زمینه صحبت می‌کرد، دولت هیچ موضعی در مورد سند 2030 ندارد، نه مصوبه ای دارد و نه اقدامی کرده است. ما خودمان هم از این موضوع تعجب کردیم.

او افزود: این مجلس موضوعات مختلف پیدا کرده که یکی پس از دیگری پرونده قضایی درست می کند این شکایت هیچ مبنایی ندارد، دولت یازدهم و دوازدهم آنچه براساس صحبت رهبری بوده، همه دقت‌ها را انجام داده تا اهداف مورد نظر انجام شود.

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش هم در خصوص این موضوع گفت: اینکه تاکید داریم سند 2030 جایگاهی ندارد چون ما به دنبال تربیت قرآنی هستیم. آموزش و پرورش مکرر اعلام کرده که هیچ نسبتی با سند 2030 ندارد.

داوود محمدی، دبیر کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس دهم با تاکید بر اینکه پرونده سند 2030 سالهاست که بسته شده است، گفت: آن زمان که ما در مجلس شورای اسلامی بودیم، نسبت به سند 2030 انتقاد کردیم و وزیر آموزش و پرورش و مسئولان مربوطه را به مجلس دعوت کردیم تا درباره این موضوع صحبت کنیم درنتیجه پس از بررسی‌هایی که انجام دادیم، به طورکلی ماجرای سند 2030 بسته و منتفی اعلام شد.

او با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین در دستور کار است، افزود: پس از منتفی شدن سند 2030، دولت را موظف کردیم سند بالادستی تحول بنیادین را در دستور کار خود قرار دهد و در اجرای امور به آن عمل کند که در حال حاضر هم همین سند در آموزش و پروش در حال اجراست.

محمدی تصریح کرد: باتوجه به این مسائل قطعا دولت هیچ نامی از اجرایی کردن این سند در بودجه منظور نکرده است چون همانطور که عنوان کردم، پرونده سند 2030 آن زمان که ما در مجلس بودیم بسته شد و واقعا هم سعی دولت بر این بود این سند اجرا نشود به همین دلیل است که تصور نمی‌کنم اصلا دولت در لایحه بودجه خود اسمی از 2030 برده باشد.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در انتقاد از عملکرد مجلس یازدهم گفت: مجلس باید در تعامل با دولت که مجری امور است، باشد درواقع باید به دولت کمک کند و اگر هم در اموراتی سوالی داشت یا نقدی وارد می‌دانست باید از دولت یا وزراء بخواهد در کمیسیون‌ها یا صحن علنی حضور پیدا کنند و به سوالات پاسخ دهند تا اگر لازم است حتی تذکر دهند به طورکلی مجلس باید با دولت ارتباط داشته باشد.

او با اشاره به شکایت مجلس از دولت به قوه قضائیه بیان کرد: در قانون تمام راه‌ حل‌ها پیش بینی شده است و راه درست این است اگر مجلس مشکلی دارد یا حتی سوالی برایش پیش آمده از نمایندگان پارلمانی دولت و وزیران بخواهد حضور پیدا کنند و به سوالات پاسخ دهند درواقع راه حل درست ارتباط و تعامل است اگر غیر از این باشد یعنی مجلس دنبال راه اصلی حل مشکلات نیست.

محمدی در پایان اظهار کرد: شکایت کردن‌ها چیزی جز پرونده روی پرونده گذاشتن به دنبال ندارد و همانطور که اشاره کردم راه حل درست دعوت کردن دولت به مجلس است تا مشکلات به صورت بنیادین و اساسی حل شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها