کد خبر: 494434
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۰ ۱۴:۰۵:۴۱
| |

تغییرات اقلیمی و همه‌گیری کرونا بزرگترین چالش‌های نشست سران گروه هفت

دیپلماسی رو در رو با اجلاس سران گروه هفت پس از دو سال در انگلیس از سرگرفته شده است، اما جهان از زمانی که اعضای این گروه در بیاریتز فرانسه به میزبانی امانوئل مکرون دیدار کردند، تغییرات زیادی را تجربه کرده است.

تغییرات اقلیمی و همه‌گیری کرونا بزرگترین چالش‌های نشست سران گروه هفت
کد خبر: 494434
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۰ ۱۴:۰۵:۴۱

اعتمادآنلاین| چهل و هفتمین نشست سران هفت کشور صنعتی جهان درحالی از فردا (جمعه) در دهکده ساحلی «کورن‌وال» انگلیس آغاز می‌شود که نجات زمین در برابر تغییرات آب‌وهوایی و مقابله با همه‌گیری «ویروس کرونا» بزرگترین چالش‌های شرکت‌کنندگان خواهد بود.

به گزارش ایرنا، دیپلماسی رو در رو با اجلاس سران گروه هفت پس از دو سال در انگلیس از سرگرفته شده است، اما جهان از زمانی که اعضای این گروه در «بیاریتز» فرانسه به میزبانی «امانوئل مکرون» دیدار کردند، تغییرات زیادی را تجربه کرده است.

همه‌گیری کرونا که تاکنون 3 میلیون و 700 هزار قربانی در جهان برجای گذاشته، یکی چالش‌های عمده و فوری سران گروه هفت در اولین نشست رو در روی آن‌ها پس از آغاز این بحران به‌شمار می‌رود. آن‌ها در ظاهر به این اصل اعتقاد دارند، تا زمانی‌که تمام جهان واکسینه نشوند، همه در معرض خطر ابتلا به گونه‌های جدید و ناشناخته این ویروس قرار دارند که می‌تواند پیشرفت‌های صورت گرفته برای مقابله با این بحران را از بین ببرد.

«پیتر وستمکات» سفیر اسبق انگلیس در آمریکا گفته است که مقابله با همه‌گیری کرونا در اولویت دولت «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا قرار دارد. او با گوشه چشمی به احتکار واکسن کرونا توسط کشورهای ثروتمند جهان افزود: «این ویروس تجارت جهانی و سفرهای بین‌المللی را آلوده کرده است. اینکه یکی دو کشور بتوانند ملت خود را واکسینه کنند، مشکل را حل نمی‌کند؛ باید یک کار جمعی انجام داد، همانطور که برای نجات زمین باید اینگونه عمل کرد».

تغییرات اب و هوایی

جهان امروز با تهدید فزاینده تغییرات آب‌وهوایی نیز روبرو است و به تعبیر دبیرکل سازمان ملل متحد در «لبه پرتگاه» ایستاده است. «آنتونیو گوترش» معتقد است که «امسال برای آیندهٔ بشریت سالی حیاتی است و زمانی نمانده که تلف کنیم. اختلال‌ آب و هوایی فرا رسیده است».

سال گذشته یکی از سه سال گرم ثبت شده در تاریخ «عصر پساصنعتی» به‌شمار می‌رود و همین امر نگرانی دربارهٔ اوضاع آب‌وهوایی کرهٔ زمین و تأثیر آن بر زندگی جهانیان را بیشتر کرده است.

در این سال اختلالات شدید آب‌وهوایی که بر اثر فعالیت انسانی ایجاد شده، بر زندگی بسیاری از ساکنان زمین تأثیر مخرب گذاشته، زندگی‌های بسیاری را ویران کرده، میلیون‌ها نفر را بی‌خانمان ساخت.

این درحالی است که مسئولان «سازمان هواشناسی جهانی» احتمال می‌دهند که دمای کرهٔ زمین تا سال 2024 به طور میانگین 1.5 درجه افزایش یابد. گزارش سالانهٔ این سازمان به بررسی شاخصه‌های نظام آب‌وهوایی زمین از جمله افزایش دمای آب‌ و خشکی‌، میزان بالا آمدن آب اقیانوس‌ها و ذوب شدن یخ‌های قطبی اختصاص دارد.

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس در این ارتباط گفته است که جهان باید از نحوه مقابله با همه‌گیری کرونا برای نجات زمین در برابر تغییرات اقلیمی درس بگیرد. جو بایدن هم در آستانه برگزاری نشست «گروه 7 » در یادداشتی ادعا کرد که آمریکا (پس از دوران پر تنش دونالد ترامپ) به میدان مقابله با تغییرات آب‌وهوایی بازگشته است. او گفت که واشنگتن می‌خواهد از این فرصت برای کاهش انتشار «گازهای گلخانه‌ای» و حل این بحران بهره‌برداری کند.

احیای اقتصاد در دوران پسا کرونا

احیای اقتصاد کرونازده جهان از دیگر چالش‌های فراروی سران گروه هفت به‌شمار می‌رود. البته پیش از کرونا هم اقتصاد جهان در نتیجه سیاست‌های مداخله‌جویانه غرب و جنگ‌های بی‌پایان در خاورمیانه، در وضعیت مطلوبی قرار نداشت و به همین دلیل مردم آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 به پوپولیستی چون «دونالد ترامپ» رای دادند تا از سیاست‌های چندجانبه‌گرایی و نهادهای بین‌المللی، فاصله بگیرد.

حالا سران گروه هفت مسیر سختی را پیش‌رو دارند تا دوباره ثابت کنند که پیوند اقتصاد جهانی و نهادهای چندجانبه، ساختار ارزشمندی هستند، در غیر این‌صورت پوپولیست‌ها از جمله ترامپ، بار دیگر فرصت بازگشت پیدا خواهند کرد.

«کیم داروک» سفیر سابق انگلیس در آمریکا که به دلیل اختلاف نظر با ترامپ از مقام خود استعفا کرد، گفت که تعداد افرادی که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 به ترامپ رای دادند، بیشتر از سال 2016 بود. در واقع پیروزی بایدن مدیون نظام انتخاباتی آمریکا است که بر اساس آن «آراء کالج» تعیین کننده رئیس جمهوری بعدی این کشور است. این دیپلمات انگلیسی یکی از رسالت‌های اصلی بایدن را متقاعد کردن طرفداران ترامپ می‌داند که اوضاع آمریکا را در یک دورنمای قابل تصور باثبات نشان دهد.

چین و روسیه

چین و روسیه یکی از محورهای حساس مذاکرات سران گروه هفت خواهد بود. آمریکا، چین را تهدیدی مشترک می‌داند و توقع دارد که هم‌پیمانانش همین دیدگاه را داشته باشند. اما اروپایی‌ها که این کشور را یک قدرت نوظهور اقتصادی می‌دانند، تمایلی به شکراب کردن روابط خود با پکن نداشته و در مقابل روسیه را تهدید اصلی می‌بینند.

بایدن دیروز (چهارشنبه) برای جلب نظر هم‌پیمانان اروپایی، پس از ورود به انگلیس در بین حدود هزار سرباز آمریکایی و خانواده‌های آنها در یک پایگاه هوایی به روسیه هشدار داد که در صورت انجام فعالیت‌های زیان‌آور، با پیامدهای «محکم و هدفمند» روبرو خواهد شد.

او که قرار است هفته آینده در حاشیه اجلاس «ناتو» با همتای روس خود در ژنو دیدار کند، گفت: ما دنبال درگیری با روسیه نیستیم. خواهان رابطه‌ای پایدار و پیش‌بینی‌پذیر هستیم [...] اما من صریح و روشن گفته‌ام که اگر دولت روسیه به فعالیت‌های زیان‌آور بپردازد، ایالات متحده با روشی محکم و هدفمند پاسخ خواهد داد.

بایدن اضافه کرد: من به نشست گروه 7 و وزیران ناتو می‌روم و سپس با آقای «ولادیمیر پوتین» ملاقات می‌کنم تا به او بگویم که چه چیزی را من می‌خواهم که او بداند. در هر مرحله از سفر، ما می‌خواهیم روشن کنیم که ایالات متحده، بازگشته است و دمکراسی‌های جهان در کنار هم ایستاده‌اند تا با سخت‌ترین چالش‌ها و موضوعاتی که برای آینده بیشترین اهمیت را دارند، مقابله کنند.

حواشی اجلاس گروه هفت

نشست سران هفت کشور صنعتی جهان خالی از تظاهرات و تجمعات اعتراضی نخواهد بود. اقشار مختلف مردم از مخالفان نژادپرستی و رژیم صهیونیستی و طرفداران محیط زیست قرار است شنبه آینده تظاهرات گسترده‌ای را در پایتخت انگلیس برگزار کنند. برخی از مخالفان هم قرار است در نزدیکی محل برگزاری اجلاس تجمع کنند.

بر همین اساس نیروهای پلیس انگلیس برای تشدید تدابیر امنیتی به حالت آماده باش درآمده‌اند. خبرگزاری «رویترز» گزارش داد که حدود پنج هزار افسر پلیس مازاد از سراسر انگلیس برای کمک به تامین امنیت برگزاری این اجلاس به همراه حدود 6 هزار و 500 افسر و پرسنل اصلی، در این مکان حضور خواهند یافت.

یک مقام ارشد تامین امنیت برگزاری اجلاس گروه هفت در این رابطه گفت: هر اقدام امنیتی که انجام می‌دهیم، متناسب و قانونی خواهد بود. می‌دانیم که چشم رسانه‌های جهان طی روزهای آینده، به سوی ما خواهد بود.

در کنار وجود تهدیدات تروریستی احتمالی همزمان با برگزاری نشست گروه هفت در انگلیس، چالش دیگر مواجهه با راهپیمایی و اعتراض‌های مخالفان این گروه خواهد بود که به گفته مقامات پلیس، می‌تواند موجب بروز اختلالاتی در مسیر سازماندهی مناسب این اجلاس شود.

گروه مخالفان افزایش قدرت سرکوبگرانه پلیس انگلیس، یکی از حدود 20 گروهی است که به «ائتلاف در برابر گروه 7 مقاومت کن» پیوسته‌اند، اعلام کرد: حقوق ما در مسیر برگزاری اعتراض آرام و مبادی آداب محقق نخواهد شد، بلکه باید اعتراضی پرسروصدا و چشم‌نواز داشته باشیم. صدای اعتراض ما باید بلند و پرسروصدا باشد.

پلیس انگلیس اعلام کرد که از حق اعتراض‌های مسالمت آمیز معترضان حمایت می‌کند و به همین دلیل چهار منطقه را برای برگزاری تجمعات احتمالی در نطر گرفته، اما به نظر می‌رسد فعالان مخالف سیاست‌های گروه هفت (از جمله فعالان حامی محیط زیست و ضدجنگ) این مسئله را نخواهند پذیرفت و به دنبال برگزاری اعتراض‌های خود در مکان‌های بیشتری خواهند بود که به چالشی برای تامین‌کنندگان امنیت این اجلاس تبدیل شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها