کد خبر: 494446
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۰ ۱۴:۲۷:۱۴
| |

فراخوان پنجمین جشنواره کهن آواهای تنبور منتشر شد

فراخوان شرکت هنرمندان برای حضور در پنجمین دوره جشنواره موسیقی «کهن آواهای تنبور» و «موسیقی کردی» منتشر شد.

فراخوان پنجمین جشنواره کهن آواهای تنبور منتشر شد
کد خبر: 494446
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۰ ۱۴:۲۷:۱۴

اعتمادآنلاین| پنجمین دوره جشنواره کهن آواهای تنبور و موسیقی کردی فراخوان خود را برای اطلاع علاقه‌مندان به موسیقی منتشر کرد.

به گزارش مهر، در متن فراخوان پنجمین دوره جشنواره کهن آواهای تنبور و موسیقی کردی آمده است:

خانه تنبور با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دالاهو و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه برگزار می‌کند:

اهداف جشنواره:

حفظ و اشاعه موسیقی مقامی تنبور و دیگر آواهای کردی / شناسایی استعدادهای جوان؛ تشویق و هدایت آنها به سوی فرهنگ و هنر بومی و مقابله با فرهنگ‌های بیگانه / قدردانی از اساتید و خدمتگزاران به فرهنگ و هنر کشور / تشویق و ترغیب خانواده‌ها در راستای توجه هر چه بیشتر به مسائل فرهنگی و هنری / ایجاد روحیه و نشاط اجتماعی در جامعه.

تقویم جشنواره:

آخرین مهلت ارسال آثار: 20 تیر ماه 1400 / اعلام اسامی برگزیدگان: 3 مرداد 1400 / اهدای جوایز برگزیدگان: 7 مرداد 1400

بخش اول - ته رزها (مقامات) تنبور

الف) مقام نوازی: نونهالان (تا پایان یازده سالگی) - نوجوانان (از آغاز دوازده تا پایان شانزده سالگی) - جوانان الف (از آغاز هفده سالگی تا پایان بیست و دو سالگی) - جوانان ب (از آغاز بیست و سه سالگی تا پایان بیست و هشت سالگی)

"شرکت کنندگان در این بخش یک مقام مجازی، یک مقام مجلسی و سه مقام کلام را حداکثر به مدت هفت دقیقه نواخته و فایل تصویری آن را با کیفیت مناسب در قالب لوح فشرده به دبیرخانه‌ی جشنواره ارسال کنند.

ب) مقام خوانی: مقام خوانی هم مانند مقام نوازی در چهار رده سنی (نونهالان - نوجوانان -جوانان الف و جوانان ب) برگزار می‌گردد. شرکت کنندگان در این بخش؛ دو مقام مجلسی و سه مقام کلام، حداکثر به مدت هفت دقیقه نواخته و فایل تصویری آن را با کیفیت مناسب در قالب لوح فشرده به دبیرخانه‌ی جشنواره ارسال کنند.

توجه: انتخاب مقامات پیچیده و سخت‌تر در تمام رده‌های سنی در هر دو بخش از امتیاز بیشتری برخوردار خواهد بود.

پ) بخش بداهه نوازی تنبور بر اساس مقامات: شرکت کنندگان در این بخش نیز در چهار رده سنی (نونهالان - نوجوانان -جوانان الف و جوانان ب) می‌توانند شرکت نمایند / تکنوازی باید بر اساس مقامات و موسیقی مقامی تنبور بوده و شامل مجموعه‌ای از قطعات آوازی و ریتمیک باشد. / در این بخش نواختن مقامات موردنظر نیست؛ بلکه نوازنده می‌بایست با استفاده از ذوق و توانایی خود در نواختن ساز تنبور و استفاده از تکنیک‌های مناسب و درست، قطعه یا قطعاتی را ارائه نماید. / *شرکت کنندگان می‌بایست هنگام ارائه‌ی آثار؛ از قطعات ساخته شده توسط سایر اساتید استفاده ننمایند. / * قطعه ارسالی باید آمیزه‌ای از اصل تفکر، شناخت، استعداد و نوع آوری خود هنرمند باشد. / * حداکثر زمان برای اجرای قطعات ارسالی هفت دقیقه است.

بخش دوم - آواهای کردی

الف) سیاو چه مانه: شامل (سیاو چه مانه - ورده به زم و چه پله): در سه رده سنی: 1- پایان شانزده سالگی 2- از آغاز هفده سالگی تا پایان بیست و دو سالگی 3- از آغاز بیست و سه سالگی تا پایان بیست و هشت سالگی.

"شرکت کنندگان در این بخش یک مقام سیاو چه مانه، یک مقام ورده به زم و یک مقام چه پله را حداکثر به مدت هفت دقیقه اجرا و فایل تصویری آن را در قالب لوح فشرده با کیفیت مناسب به دبیرخانه‌ی جشنواره ارسال کنند.

ب) هوره: در سه رده سنی: 1 - پایان شانزده سالگی 2- از آغاز هفده سالگی تا پایان بیست و دو سالگی 3- از آغاز بیست و سه سالگی تا پایان بیست و هشت سالگی.

"شرکت کنندگان در این بخش سه مقام از مقامات هوره را حداکثر به مدت هفت دقیقه خوانده و فایل تصویری آن را با کیفیت مناسب در قالب لوح فشرده به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

پ) ترانه‌های کردی کرمانشاهی: در سه رده سنی: 1- پایان شانزده سالگی. 2- از آغاز هفده سالگی تا پایان بیست و دو سالگی. 3- از آغاز بیست و سه سالگی تا پایان بیست و هشت سالگی.

*شرکت کنندگان در این بخش سه ترانه از ترانه‌های کردی کرمانشاهی را حداکثر به مدت هفت دقیقه خوانده و فایل تصویری آن را با کیفیت مناسب در قالب لوح فشرده به دبیرخانه‌ی جشنواره ارسال کنند.

توجه: این بخش به ترانه‌های کردی کرمانشاهی اختصاص دارد و ترانه‌های دیگر مناطق کردستان مورد ارزیابی هیات داوران قرار نمی‌گیرد.

در رابطه با ترانه‌های (گورانیه کان) کردی به منظور حفظ سنت؛ حالت‌ها و تکنیک‌های خوانندگی هر منطقه در جشنواره‌های آتی هرساله یکی از مناطق خاص موسیقیایی کردستان مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

به هنرمندان برتر هدایایی در قالب کالای فرهنگی و هنری تعلق خواهد گرفت.

در راستای حمایت از کالاهای فرهنگی و هنری این رویه در جشنواره‌های آینده نیز استمرار خواهد یافت.

نشانی دبیرخانه جشنواره: استان کرمانشاه؛ شهرستان دالاهو؛ اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی - شماره تماس: 083343723558 - کد پستی 766114441

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها