تولیدکنندگان برای عرضه محصولشان در بورس کالا ترغیب شدند

یک کارشناس بورس کالا گفت: طی سال‌های گذشته تولیدکنندگان  به دلایل مختلف از عرضه محصول خود در بورس کالا اجتناب می‌کردند، اما اکنون به سبب معافیت‌های مالیاتی که سازمان بورس در نظر گرفته برای انجام امر مذکور ترغیب شده اند.

تولیدکنندگان برای عرضه محصولشان در بورس کالا ترغیب شدند
کد خبر: 494515
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۱ ۰۸:۳۱:۱۴

اعتمادآنلاین| خشایار دادمنش کارشناس بورس کالا در مورد میزان تاثیر ورود کالا‌های صنعتی به بورس و برداشته شدن قیمت‌های دستوری از روی آن ها، اظهار کرد: اواسط سال 99 بود که وزیر صمت طی جلسه‌ای که برگزار شد بیان کرد که باید بیشتر کالا‌های صنعتی وارد بورس کالا شوند، به گونه‌ای که شاهد بودیم پس از آن روز درخواست های زیادی برای عرضه محصولات تولیدی در بورس کالا شکل گرفت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، او افزود: اگر روند ورود کالاها را در بازار مذکور بخواهیم به نسبت سال‌های گذشته مورد سنجش قرار دهیم با تنوع کالایی در آن مواجه خواهیم بود، یک اتفاقی که می‌توان گفت طی سال گذشته در این بازار کالایی رخ داد و به دنبال آن قیمت گذاری دستوری نمود پیدا کرد مربوط به کالا‌هایی می‌شد که در چرخه فولاد قرار داشتند.

این کارشناس بورس کالا بیان کرد: تا قبل از ورود صنایع فولادی مواد اولیه فولاد مثل کنسانتره، سنگ آهن و غیره براساس ضریبی از شمش فولاد خوزستان قیمت گذاری می‌شد.

او افزود: اما اکنون اتفاقی که رخ داده بعضی از شرکت‌های فولادی آمدند و محصولات خود را در بورس کالا معامله کردند که همین سبب شد تا به طور مثال دیگر مبنای قیمت گذاری‌ مواد اولیه محصولات فولادی، شمش فولاد خوزستان نباشد که چنین مسئله ای می تواند سود آوری را برای این شرکت ها بیش از پیش کند.

دادمنش گفت: سیمان از سال 94 قرار بود که در بورس کالا پذیرش شود، اما سرانجام شاهد بودیم که این امر توسط شستا در خرداد 1400 رخ داد.

او افزود: پس از عرضه سیمان در بورس کالا شاهد بودیم که بحث قیمت گذاری‌ها در این محصول کمی بهتر شد، اما باید منتظر ماند و دید که چه میزان قرار است عرضه و تقاضا روی این محصول صورت بگیرد.

این کارشناس بورس کالا گفت: در سال گذشته شاهد بودیم که محصولات کنسانتره و گندله پس از عرضه در بورس کالا کمی از قیمت گذاری‌های دستوری فاصله گرفتند.

دادمنش گفت: وقتی قیمت محصولات در جهان نوسان پیدا می‌کنند، کالا‌هایی که در بورس کالا نباشند کمتر تحت تاثیر امر مذکور قرار خواهند گرفت که خب چنین امری می توان گفت تا حدودی به نفع تولیدکنندگان نخواهد بود.

او بیان کرد: ما یک سری کالا‌ را داریم که مشابه هستند، به طور مثال می‌توان به محصول شمش اشاره کرد که چند شرکت به طور مستمر دارند آن را در بازار عرضه می‌کنند، اما به طور قطع مبنای قیمت خریدار شمشی خواهد بود که در بورس کالا عرضه شود.

این کارشناس بورس کالا گفت: به طور معمول قیمت محصولات رقابتی در بورس کالا تا حدودی پایین‌تر از بازار آزاد است.

دادمنش گفت: درست است که قیمت محصولاتی که در بورس کالا می‌شود تا حدودی کمتر از بازار آزاد است، اما شرکت‌ها باید این مسئله را در نظر داشته باشند که در صورت عرضه محصول خود در بورس کالا با معافیت مالیاتی مواجه خواهد شد.

دادمنش در پایان گفت: تا چند سال گذشته تولیدکنندگان از عرضه محصول خود در بورس کالا اجتناب می‌کردند به سبب آنکه نمی‌خواستند که صورت‌های مالیشان شفاف شود، اما اکنون به سبب معافیت‌های مالیاتی که سازمان بورس برای شرکت هایی که محصولات خود را در بورس عرضه می کنند در نظر گرفته شرکت‌های کالایی برای امر مذکور داوطلب شده اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها