نگاهی به راستی‌آزمایی ادعاهای نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در مناظره دوم

جدول فکت چکینگ مناظره دوم براساس صحبت‌های نامزدهای انتخابات 1400 را می‌خوانید.

نگاهی به راستی‌آزمایی ادعاهای نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در مناظره دوم
کد خبر: 494632
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۱ ۱۲:۳۱:۰۰

اعتمادآنلاین| جدول فکت چکینگ مناظره دوم براساس صحبت‌های نامزدهای انتخابات 1400 را می‌خوانید.

جدول راستی‌آزمایی ادعاهای نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری- مناظره دوم

مستند دریافت حقوق‌های نجومی مصوباتی بوده که پیش از حضور دولت یازدهم مصوب شده است، دولت در این زمینه گزارش جامعی تهیه کرده و مستندات مربوطه را اصلاح کرده و با همکاری با دیوان محاسبات زمینه بازگشت حقوق‌های نجومی را پدید آورده که به گفته رئیس دیوان محاسبات مجموعا حدود 400 نفر بودند و تمام مبلغ 33 میلیارد و 300 میلیون تومان را به خزانه بازگرداندند. با این حال در این زمینه شایان ذکر است که حقوق‌های نجومی هم‌چنان در مجموعه‌های حاکمیتی غیردولتی وجود دارد که به آن پرداخته نشده است. در عین حال خوب است رئیس قوه قضاییه به این سوال پاسخ دهند که با وجود دوبار اعتراض به تبعیض آمیز بودن حقوق‌ها در این مناظره چرا اجازه دادند در قانون بودجه 1400 هم‌چنان قضات معاف از مالیات باقی بماند یا با نرخ کمتری، از آن مالیات دریافت شود.

حقوق نجومی سبب افزایش فاصله طبقاتی است

1

سید ابراهیم رئیسی

طبق سخنان معاون وزیر بهداشت در هنگام طرح مساله حقوق نجومی (سال 95) 56 درصد از کل منابع طرح برای کاهش پرداختی از جیب مردم، 24 درصد جهت افزایش زیرساخت‌ها و 19.9 درصد صرف پزشکان و غیرپزشکان شده و از این میان صرفا یک درصد از پزشکان بودند که کارانه خالص بالای 60 میلیون تومان گرفتند که آن هم مربوط به عمل‌های جراحی یا حضور در مناطق محروم بوده است.

در طرح تحول سلامت برخی‌ها صد یا دویست میلیون دریافت می‌کردند و برخی از کارمندان یا پرستاران دریافتی ناچیزی داشتند.

2

این لایحه در پایان شهریور سال 98 به دولت ارسال شده است در صورتی که آقای رئیسی در اسفند سال 97 به این سمت منصوب شدند .لایحه منع خشونت علیه زنان و کودکان بعد از اقدامات تحقیقی و کارشناسی در سال 1396 در قالب 50 ماده در هیأت دولت به تصویب رسید. و برای اعلام نظر به قوه قضاییه ارسال شد. این لایحه که شامل 3 بخش بازدارندگی، حفاظتی و حمایتی است، برای جلب نظر رئیس وقت قوه قضاییه به این قوه ارسال شد اما با تغییر رئیس قوه قضاییه و آمدن اقای رئیسی بعد از یک سال نظر قوه قضایه به دولت اعلام شد. لایحه بعد از تغییرات مجدد در دولت و در توافق با قوه قضاییه ،در دی ماه سال 1399 به مجلس ارسال شد اما با گذشت 5 ماه هنوز در مجلس که از طیف آقای رئیسی هستند، اعلام وصول هم نشده است. سوال این است که اگر در برابر بررسی یک ساله لایحه (آن هم بعد از 10 سال بررسی و چکش کاری در قوه قضاییه) اعتراض شده است؛ چرا اعتراضی در برابر 5 ماه تاخیر در اعلام وصول لایحه صورت نگرفته است؟

ما ابتدای ورود به قوه قضاییه لایحه صیانت و حمایت از بانوان را تنظیم کردیم که 400 روز در دولت معطل مانده است.

3

اولا اینکه: سخنان دقیق رئیس جمهور در این زمینه این بود: تحریم ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید تا...آب خوردن مردم حل بشود، تا منابع آبی زیاد شود.

ثانیا: طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس که اخیرا منتشر شده (یعنی در زمان اصولگرایان): اجرای برخی‌ پروژه‌های تعریف‌شده برای رفع مشکلات آب شرب برخی شهرهای کشور، مستلزم تأمین برخی تجهیزات ازجمله پمپ‌ها، قطعات تجهیزات مربوط به تصفیه‌خانه‌ها و غیره بوده که با توجه به‌وجود تحریم‌های فراگیر و همچنین افزایش نرخ ارز، اجرا و اتمام این پروژه‌ها می‌توانست با مشکلاتی مواجه شود تا آنجا که در برخی موارد ممکن است به‌عنوان‌مثال پروژه‌ای با پیشرفت فیزیکی 95درصد به‌دلیل عدم‌تأمین تجهیزات و قطعات لازم معطل‌مانده و به بهره‌برداری نرسد.

دانشجوی سال اول وزارت خارجه هم می‌داند در حین مذاکره نباید بگوید آب (خوردن) به مذاکره ربط دارد

4

در صورتی که کشور هنوز امکان این را ندارد که پول صادرات گاز و برق به عراق را نقد کند و به کشور بازگرداند (به دلیل تحریم‌ها)؛ چطور امکان توسعه صادرات در شرایط تحریم وجود دارد؟!

ما 15 همسایه داریم و هزار میلیارد دلار واردات دارند و ما باید سهم‌مان از صادرات به کشورهای همسایه 20 میلیارد دلار باشد؟

5

چرا تا کنون جناب آقای رئیسی و جریان متبوع ایشان، خواستار رفع تحریم نبود و برخی یاران پوششی ایشان برجام را لاشه‌ای متعفن می‌خواندند. در تمام سالهای گذشته برجام با عناوینی مثل خسارت محض و غیره توسط اصولگرایان و دوستان آقای رئیسی توصیف شده است. چگونه است که در آستانه انتخابات ناگهان مذاکره برای رفع تحریم ( بخوانید احیای برجام) به جزء اصلی برنامه‌های جناح اصولگرا تبدیل شده است؟

نسبت به بحث رفع تحریم ها باید بگویم هر دولتی کار را بدست بگیرد یکی از وظایفش رفع تحریم های ظالمانه است و باید باهمه وجود ان را دنبال کرد. در کنار این قضیه خنثی سازی تحریم ها باید در دستور کار قرار گیرد

6

ظریف وزیرخارجه دولت دوازدهم(30/10/99): در دوران وزارت خارجه من هم بر اساس پیشنهاد مجلس و همفکری که ما و کمیسیون اقتصادی مجلس قبلی داشتیم مقرر شد که معاونت اقتصادی در وزارت خارجه احیا شود که البته برای این کار ما کل ساختار وزارت خارجه را به هم ریختیم و ساختار این وزارت را از یک ساختار منطقه‌ای مجددا به یک ساختار موضوعی بازگرداندیم تا بتوانیم یک معاونت اقتصادی داشته باشیم.اعتقاد ندارم که روابط اقتصادی خارجی به وزارتخارجه محول گردد چون وزارتخانه این توانایی را ندارد، اما اعتقاد دارم باید وزارتخارجه اختیاراتی در حوزه هماهنگی روابط اقتصادی خارجی داشته باشد باید بتوانیم کل سیاست خارجی را هماهنگ کنیم.

با حرف و سخن نمی شود دیپلماسی را لحاظ کرد. ضمن احترام به سفرا و سرکنسولگری ها، یکی از ماموریت های ما برای وزارت خارجه، دیپلماسی فعال اقتصادی در کنار دیپلماسی سیاسی است.

7

بخشی از سخنان رهبر انقلاب در جلسه خارج فقه در خصوص افزایش قیمت بنزین (26 آبان 98): بالاخره وقتی یک تصمیمی گرفته شد از ناحیه‌ی سران سه قوّه -[چون] بحث دولت نیست، بحث یک وزارتخانه نیست، سران سه قوّه‌ی کشور نشسته‌اند یک تصمیمی گرفته‌اند- به یک پشتوانه‌ی کارشناسی هم متّکی است. گفتم من در این قضیّه صاحب‌نظر نیستم، لکن به عنوان یک آدمی که میبیند مسئولین کشور وقتی تصمیم گرفتند [حمایت میکنم].

با دولت‌های خواب‌آلوده‌ای که شب می‌خوابند و قیمت بنزین را چند برابر می‌کنند خداحافظی می‌کنیم

8

محسن رضایی

رئیس سابق بانک مرکزی در همین برنامه کل درآمد کشور در سال گذشته را 5 میلیارد دلار دانست. رضایی پس از آن این رقم را یارانه پنهان و رانتی دانست که به جیب سلاطین مختلف می‌رود!در عین حال رقم اعلام شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی در این زمینه 86 میلیارد دلار برای سال 2019 (آخرین سال اعلام شده) است. معلوم نیست رقم 137 میلیارد دلار از کجا آمده است.

در عین حال حذف یارانه پنهان به معنای واقعی کردن قیمت انرژی است. در این صورت آیا واقعا رضایی به دنبال واقعی کردن قیمت برق و گاز است تا مردم آن را به نرخ بین‌المللی خریداری کنند؟ اگر چنین است چرا در همین جلسه از تعدیل نرخ بنزین در آبان 98 انتقاد کرده است؟ آیا اینها تناقض نیست؟

در سال گذشته 137 میلیارد دلار از منابع دولتی به جامعه رفته است

9

شهید مهدی باکری در عملیات بدر به شهادت رسید. عملیاتی که یک سال بعد از عملیات خیبر انجام شد اما تقریبا مانند همان عملیات شکست خورد. به گفته محمد درودیان، محقق جنگ و راوی این عملیات: به «عنوان راوی عملیات بدر در قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) و پژوهش‌هائی که تا کنون انجام داده‌ام، به نظرم مسئله عملیات بدر از این نقطه آغاز شد که در آن شرایط، گزینه دیگری وجود نداشت تا علاوه بر انجام عملیات نظامی، نسبت به احتمال پیروزی آن اطمینان وجود داشته باشد.» نکته دیگر این است که شخض محسن رضایی در کتاب گمشده من که روایتی از زندگی شهید علی هاشمی است نوشته فرماندهانی چون شهید مهدی باکری، زمانی که او طرح عملیات در آب را مطرح می‌کنند در جلسه می‌گویند: «این خودکشی است. مگر می‌شود در آب عملیات کرد؟»

هیچ کس اندازه مهدی باکری در دل من جا ندارد

10

مقام معظم رهبری 19/9/92: شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از آن ابتکارات واقعاً بابرکت امام بزرگوار بود.

باور کنید که شورای عالی انقلاب فرهنگی قرارگاه مرکزی فرهنگی کشور است؛ باور کنید که اینجا فرماندهی مسائل عمده‌ی فرهنگی کشور و سیاست‌گذاری کشور را بر عهده دارد؛ اعضا بایستی به این توجّه کنند. یکی از مهم‌ترین خواص و نقاط مهمّ شورای انقلاب فرهنگی این است که این شورا موجب میشود که مسئله‌ی فرهنگ کشور تابع زیر و بالا شدن جریانات سیاسی و جناحهای سیاسی نباشد.

شورای انقلاب فرهنگی واقعا بی خاصیت شده است، اول از رهبر انقلاب تقاضا می کنم که شورای انقلاب فرهنگی را اگر ایشان موافقت کنند منحل کنم

11

پوشک بچه مولفیکس، سایز 1، 40 عددی 75 هزار تومان است. اگر حرف زاکانی درست باشد این یعنی هر بچه در هر ماه 533 پوشک و هر روز 17 پوشک مصرف می‌کند! یعنی تقریبا هر یک و 10 دقیقه یک پوشک!

اکنون پوشک بچه آن قدر گران شده است که خانواده باید ماهی یک میلیون تومان برای تامین پوشک بچه کنار بگذارد

12

علیرضا زاکانی

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهارات زاکانی را تکذیب کرده و منبع آن را از گزارش ناقص مرکز پژوهش‌های مجلس در 5 سال پیش دانسته است. مبارزه با قاچاق در ایران موضوعی حاکمیتی است که دستگاه های قضایی،دولتی و نظامی در آن مشارکت دارند و ستاد مبارزه با قاچاق کالا که زیر نظر رئیس جمهور است تنظیم کننده روابط مجریان مبارزه در نهادهای نظامی-انتظامی است.

21 تا 25 میلیارد دلار قاچاق سالانه در کشور داریم که 95 درصد در مبادی رسمی اتفاق می‌افتد

13

تناقض سخنان مشخص است. بالاخره شوراها برای فرار از پاسخگویی و موازی کاری است یا اینکه رئیس جمهور باید تابع آن‌ها باشد؟ از بدیهیات دانسته ها درباره ساختارهای جمهوری است که شوراهای عالی در کشور نهادهایی حاکمیتی برای اجرای سیاستهای کلی نظام هستند که اعضای حقیقی و حقوقی آنها برابر قانون تعیین میشوند و رئیس جمهور با داشتن یک رای ، اداره کننده جلسات است.38 سازمان ادعایی نیز همگی زیرنظر دولت نبوده و بخش زیادی از این سازمان ها غیردولتی و حاکمیتی هستند.

در حوزه فرهنگ 38 سازمان فعال داریم...برای فرار از پاسخگویی شوراهایی در کشور درست شده...دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی معاون رئیس جمهور هم خواهد بود...شوراها بالاتر از ریاست جمهوری است...

14

قاضی زاده هاشمی

لایحه رتبه بندی معلمان بعد از10 سال در دولت دوازدهم به مجلس ارائه و به تصویب رسید. این لایحه مهمترین مطالبه فرهنگیان و وعده روحانی برای معیشت و منزلت معلمان بوده که محقق شده است.

اصلاح آموزش و پرورش باید از مسئله منزلت معلمی شروع شود باید کاری کنیم بالاترین رتبه شغلی بشود معلمی.

15

روحانی در ابتدای دولت دوازدهم، رییس جمهوری در ابلاغی به معاونت امور زنان دستور داد 30 درصد از مناصب رده‌های مدیریتی در اختیار بانوان قرار گیرد. در صد اشتغال زنان در رده های مدیریتی از ابتدای دولت دوازدهم تا پایان آن از 5 درصد به 23 درصد افزایش یافته است. فقط در وزارت کشور برای نخستین بار یکصد معاون مدیرکل، 70 مدیرکل، 55 بخشدار، 65 معاون فرماندار، 3 فرماندار و 16 معاون استاندار زن انتصاب کرد و این زنان از مدیریت میانی به مدیریت عالی وارد شدند.

در زمینه به کارگیری زنان در کابینه دولت آینده،همه دوستان از استفاده بانوان در گروه خودشان حرف زدند و آمار درحال بالا رفتن است. اگر اینطور است من می‌گویم همه کابینه ام را از زنان می گذارم تا دستی بالاتر از نباشد. (خنده)

16

قاضی زاده هاشمی

سردار شکارچی، سخنگوی نیروهای مسلح: کاندیداهای ریاست جمهوری به هیچ عنوان مجاز نیستند که برای جذب رای به موضوعاتی مانند سرباز حرفه‌ای بپردازند. آنان می‌دانند که نباید بعضی کلیدواژه‌هایی که صرفاً کاربرد انتخاباتی دارد را استفاده کنند.

دولت من مساله سربازی را حل و فصل می‌کند. گفت‌وگوهایی با نیروهای مسلح صورت می‌گیرد تا طرح جامعی برای تبدیل سربازی به سرباز حرفه‌ای برسیم.

17

در جریان تحریم های ترامپ علیه ایران، از بین کشورهای دوست ایران فقط 5میلیارد دلار در عراق و 5/8 میلیارد دلار در کروه جنوبی بلوکه شده بود . اقای جلیلی برنامه تعامل با کشورهای جهان را در شرایط تحریم شرح دهد و بگوید بجز از راه چمدان مسافران هواپیما و تهاتر کالا به کالا که تحریم کنندگان از آن مطلع اند، چگونه پول ارز حاصل از صادرات را به کشور باز میگرداند؟

ایراد دولت این است که خود را معطل سه یا چهار کشور کرده و آن ها هر روز به یک بهانه مثل اف ای تی اف و برجام دشمنی می کنند.

18

سعید جلیلی

دولت که طبق برنامه ششم موظف به این کار شده بود، در شهریور 1397 لایحه را در دستور کار خود قرار داد، در آذر 98 نظام‌نامه‌ای برای این امر مصوب کرد که از اول مهر آن سال لازم الاجرا بود و سپس لایحه را در اسفند 99 به مجلس ارایه کرد که کلیات آن بعد از سه ماه، در جلسه روز 18 خرداد به تصویب نمایندگان رسید.

چند وقت است که کار معلمان در زمینه رتبه‌بندی بین دولت و مجلس پاس کاری می‌شود.

19

محسن مهرعلیزاده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها