عباس رضوی پاسخ می‌دهد

حلقه‌ی مفقوده «ارکستر تیم‌ملی» کجاست؟

سرمربی اسبق تیم‌ملی معتقد است که کادر فنی این تیم باید بتواند هارمونی درستی بین بازیکنان باکیفیت تیم‌ملی ایجاد کند.

حلقه‌ی مفقوده «ارکستر تیم‌ملی» کجاست؟
کد خبر: 494639
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۱ ۱۲:۵۵:۲۱

اعتمادآنلاین| عباس رضوی، پیشکسوت فوتبال ایران درباره شرایط تیم‌ملی در آستانه بازی با کامبوج و پس از آن بازی سرنوشت‌سازی مقابل عراق در مرحله مقدماتی انتخابی جام جهانی 2022 قطر اظهار کرد: ما وقتی به تیم‌ملی‌مان نگاه می‌کنیم می‌بینیم که بازیکنان باارزشی در اختیار داریم و برای مثال بازیکنان خط حمله بهترین گل‌زنان لیگ‌های‌شان هستند. با این حال نتوانستیم از این بازیکنان ارزشمند در راستای ایجاد تفکر تیمی استفاده کنیم. ما در 15 دقیقه ابتدایی بازی با بحرین از توپ‌های بلند استفاده می‌کردیم که یعنی فوتبالی به نمایش نگذاشتیم و مشخص بود که تیم‌ ما استرس دارد. بعد از 15 دقیقه بازیکنان جا افتادند و توانستند بازی را در اختیار بگیرند که این اتفاق هم به خاطر نبوغ بازیکنان بود.

به گزارش ایسنا، او افزود: عملکرد خوب تیم ما در بازی مقابل بحرین به خاطر توانایی‌ها و نبوغ بازیکنان رقم خورد. این از تجربه آن‌ها نشات می‌گیرد. شما نگاه کنید در بازی با هنگ‌کنگ چند سانتر انجام شد اما کدام‌شان موفقیت‌آمیز بود؟ متاسفانه ما برنامه‌ای در خطوط بازی‌مان نمی‌بینیم و هیچ همکاری‌ای بین بازیکنان وجود ندارد. البته ما می‌دانیم کادرفنی تیم‌ملی زمان نداشته که آن‌ها را تمرین دهد و فدراسیون قبل از این مسابقات باید چند بازی دوستانه برای تیم‌ملی در نظر می‌گرفت.

سرمربی اسبق تیم‌ملی با انتقاد از مدیریت فدراسیون فوتبال ادامه داد: اسکوچیچ چه کسی است که الان در فوتبال ایران سرمربی شده است؟ متاسفانه ما کمیته تیم‌های ملی نداریم و در هر رده سنی، هر کس برای خودش یک سازی می‌زند. ما باید سیستم‌مان را درست کنیم. ما الان می‌خواهیم با عراق بازی کنیم، آیا ما اطلاعات کامل داریم که بدانیم آن‌ها با چه سبک بازی‌ای مقابل ما قرار می‌گیرند؟ نمی‌شود که منتظر قضا و قدر ماند که یک توپ به مهاجمان‌مان برسد و گل بزنیم. ما با این که بازیکنان با کیفیتی در اختیار داریم ولی برنامه‌ای برای همکاری بین آن‌ها نداریم.

رضوی در ادامه با بیان این که در تیم‌ملی هرکس ساز خودش را می‌زند، گفت: خیلی مهم است که اطلاعات فنی و روحی کامل از تیم عراق داشته باشیم و بر مبنای آن برنامه‌ریزی کنیم. ما باید از کفه فنی‌مان استفاده کنیم و سرنوشت بازی را به قضا و قدر نسپاریم. من افرادی که در تیم‌ملی می‌بینم هر کدام ساز خودشان را می‌زنند. من می‌بینم که سرمربی روی نیمکت اختیار ندارد و کنار زمین همه داد می‌زنند. در حال حاضر تیم‌ملی مانند گروه ارکستری می‌ماند که همه اعضایش زبده و کاربلد هستند اما رهبر گروه نمی‌تواند در بین آن‌ها هارمونی ایجاد کند. گل‌هایی که به ثمر رساندیم روی نبوغ بازیکنان بود نه کار تیمی. ما حاج‌صفی را در بازی با بحرین دیدیم که فقط ارسال بلند انجام می‌داد که ثمری نداشت. آقای کاپیتان این توپ‌ها را کجا می‌زنی؟

او با اشاره به بازی مقابل بحرین بیان کرد: شما اگر در یک بازی برتری فنی بالاتری داشته باشید باید توپ کمتری نسبت به آن‌ها از دست بدهید ولی این اتفاق در بازی با بحرین رخ نداد. ما باید این مجموعه را به کار بیندازیم و از آن‌ استفاده کنیم. عراق قطعا در بازی مقابل ما از نزدیک پرس خواهد کرد و خشونت به خرج می‌دهد. مهاجمان ما باید حواس‌شان باشد که از خطوط ابتدایی عراق بتوانند توپ‌ربایی کنند. ما می‌دانیم که اگر طارمی و سردار آزمون توپ در اختیارشان قرار گیرد به احتمال زیاد می‌توانند گل‌زنی کنند پس باید بتوانیم آن‌ها را تغذیه کنیم.

این مربی ایرانی که سال‌ها در فوتبال اروپا فعالیت داشته در ادامه گفت‌وگویش درباره آغاز رقابت‌های یورو توضیح داد: کار خوبی که یوفا در این دوره انجام داده این است که 24 تیم را براساس امتیازاتشان در سال گذشته انتخاب کرده و تیمی مانند آذربایجان که میزبان مسابقات است در این رقابت‌ها حضور ندارند. برنامه‌ریزی آن‌ها این است که 16 تیم به مرحله بعد صعود کنند که علاوه بر تیم‌های اول و دوم، چهار تیم برتر سوم هم صعود کنند. باتوجه به این که در این مسابقات گروه سختی مانند گروه F با حضور پرتغال، بلژیک، آلمان و مجارستان وجود دارد، سه تیم شانس صعود به مرحله حذفی را دارند.

رضوی درباره برگزاری این رقابت‌ها در دوره کرونا گفت: در کرونا یک سری تیم‌ها ارزش‌های خودشان را از دست دادند و برخی تیم‌ها صاحب ارزش شدند. تیم‌هایی مانند ولز و روسیه پیشرفت خوبی کردند و تیمی مانند بلژیک افت نسبی کرده است. شرایط انگلیس هم تفاوت کرده زیرا قبلا بازیکنانش عرق ملی نداشتند ولی الان برایشان مهم است که در تیم‌ملی حضور داشته باشند.

او افزود: در حال حاضر سوئد هم تیم خوبی در اختیار دارد و در آخرین بازی دوستانه‌شان مقابل ارمنستان عملکرد خوبی داشت اما بدشانسی آوردند و سه کرونایی به آن‌ها اضافه شده و ترس آن وجود دارد که کرونا در تیم‌شان شیوع پیدا کرده باشد. سوئد فوروارد خوبی به نام ایساک دارد ولی از او خوب استفاده نمی‌کنند که یکی از دلایل آن رنگین پوست بودن اوست. ایساک در این بازی بدون اشتباه بازی کرد اما مشخص بود که برنامه‌ای برای استفاده از توانایی‌های او ندارند.

سرمربی سال‌های دور استقلال در پایان درباره مدعیان یورو 2020 اظهار کرد: من فرانسه، انگلیس و آلمان را خوب می‌بینم و فکر می‌کنم تیم‌هایی مانند هلند و روسیه هم عملکرد خوبی خواهند داشت. البته باید وقت داد و مرحله گروهی را دید و پس از آن که عیار تیم‌ها مشخص شد، نظر داد. در حال حاضر کرونا روی عملکرد تیم‌ها تاثیرگذار بوده و برخی لیگ‌های کشورشان زودتر آغاز شده و بازیکنانشان آماده‌تر خواهند بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها