سیدهادی خامنه‌ای، دبیرکل مجمع نیروهای خط امام:

مرحوم محتشمی‌پور دیپلماسی و میدان را به هم متصل کرد

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام گفت: باید به آنان که فضا را بر محتشمی بستند یادآور شد، از شخصیتی که امام بر هوش و درایت سیاسی او صحه گذاشته بود و خود او واجد مرتبه اجتهاد سیاسی بود، انتظار اطاعت بی چون و چرا، انتظار بی جایی است.

مرحوم محتشمی‌پور دیپلماسی و میدان را به هم متصل کرد
کد خبر: 494691
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۱ ۱۵:۰۹:۰۰

اعتمادآنلاین| دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با بیان اینکه مرحوم محتشمی پور دیپلماسی و میدان را به هم متصل کرد، گفت: باید به آنان که فضا را بر محتشمی بستند یادآور شد، از شخصیتی که امام بر هوش و درایت سیاسی او صحه گذاشته بود و خود او واجد مرتبه اجتهاد سیاسی بود، انتظار اطاعت بی چون و چرا، انتظار بی جایی است. امثال محتشمی ها از عشق و عقیده تبعیت می کنند؛ نه از تهدید و تطمیع و تدلیس.

به گزارش جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خامنه ای شب گذشته در مراسم بزرگداشت مرحوم سید علی اکبر محتشمی پور در دارالزهرا(س)، گفت: در این چند روز پس از واقعه تلخ و دردناک هجرت یار، دوست و برادر صمیمی ام که لحظه ای خاطره اش از خاطرم محو نشده و نمی شود، وقتی به گذشته های دور حیات سیاسی و اجتماعی و علمی او فکر می کنم می بینم یکی از بهترین مصادیق این آیه او است؛ کسانی که گفتند خدای ما الله است و تا آخر پای این سخن ایستادند.


دبیرکل مجمع نیروهای خط امام افزود: از بیش از چهار دهه پیش و زمانی که دوستی و رابطه بین ما انعقاد پیدا کرد او را درست همان کسی یافتم که در دوستی و معاشرت با کسی به آن نیاز داشتم. از آن زمان تا آخر هیچ گاه رابطه ما کم نشد و بر حسب اتفاقات و اقتضائات گاهی در کنار هم به کار آموزش و تدریس طلاب نیز اشتغال داشتیم و برنامه ها و گفت و گوهای متفرق و متنوع دیگری هم چاشنی ارتباط ما می شد. این رابطه و این خاطره فراموش شدنی نیست.

وی تأکید کرد: این مرد بزرگ سال های اقامت در نجف را که در خدمت امام خمینی(س) به سر برد، علاوه بر تحصیل و کسب فیض از بزرگان حوزه یکسره درگیر فعالیت های مبارزاتی معطوف به ایران و فلسطین و غیره بود که شرح خطرات، تلخی ها، زحمت ها و رنج های آن از حد این جلسه بیرون است. کافی است که شما کتاب دو جلدی خاطرات ایشان را مطالعه کنید تا به اندکی از بسیار، پی ببرید.

خامنه ای ادامه داد: بنده بعد از مطالعه این کتاب همان زمان به ایشان گفتم که من تا به حال فکر می کردم ما قبل از پیروزی انقلاب چون در زندان ها و شکنجه ها بودیم سختی های زیاد کشیده ایم ولی حالا می بینم که رنج ها و مشکلات شما در خارج از کشور، با اینکه به ظاهر زندان رژیم نرفتید، اگر بیشتر از ما نبوده باشد کمتر هم نبوده است.

وی با اشاره به اینکه مطالب زیادی در مورد ایشان گفته شده و گفته می شود، اظهار داشت: به عنوان یک عالم، مجاهد، پارسا، متواضع و خستگی ناپذیر که پیروی از خط امام از مختصات ایشان است و امام نشان مخصوص «هوش سیاسی» را به او داد، از ابتدای غربت تا انتهای حیات یار امام بود. قابل توجه است زمانی که ایشان در نجف با آن مرارت ها دنبال خط امام بود کسی فکر نمی کرد این انقلاب یک روزی بنا است پیروز شود. ولی فقط به خاطر خدا، حقانیت و حق طلبی بود آنچه را که تحمل کرد.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام افزود: بعد از انقلاب مسئولیت های فراوان داشت که من بعضی از آنها را یادم هست. سفیر ایران در سوریه بود که نقش های بسیار مهم ایشان در آنجا شاید اینجا قابل ذکر نباشد. من به یکی دو نکته اشاره می کنم که بعضی از آنها را ممکن است بعضی افراد دانسته باشند. مثل حضور فعال ایشان در مسائل فلسطین و لبنان و مقابله با اشغالگری اسرائیل و نقش بنیانی ایشان در حزب الله لبنان، امری است که اغلب می دانید. خود همین بسیار مهم است. یادم هست که همان زمان برای مدت بسیار طولانی اسرائیل هجوم آورد و بیروت مدت ها در اشغال اسرائیل بود و هیچ کس جرأت نداشت اعتراض و یا مقاومت کند.

وی ادامه داد: تنها راه همان نقشه ای بود که آقای محتشمی کشید. ایجاد یک «حزب الله» و هسته مقاومت که نظیر او تا آن زمان در لبنان و مناطق عربی وجود نداشت. این حزب الله تا امروز هم به حیات خودش ادامه داده و ان شاء الله ادامه خواهد داد، مایه افتخار اسلام و ایشان و یکی از دستاوردهای حضور آن زمان ایشان در سوریه است.

خامنه ای گفت: در طول این دوران 40 ساله شاهد بوده ایم که گروه های فلسطین، لبنان و بقیه دست اندرکاران چگونه به این مرد احترام می گذاشتند. چون نقش ایشان را می دانستند بسیار احترام می گذاشتند و بسیار علاقه داشتند. بنده و بعضی از دوستان توفیق این را داشتیم که در بعضی از سفرها به لبنان به مناسبت کنفرانس هایی که برگزار می شد همراه باشیم و اوضاع آنجا را ببینیم. با ایشان بسیار صمیمی بودند و ایشان بر مسائل و برنامه های آن منطقه کاملا مسلط بود.

وی تأکید کرد: یک مطلب دیگر هست که ایشان در مصاحبه ای به آن اشاره کرده اند ولی شاید کمتر افراد به این مسأله توجه کرده باشند. راجع به جنگ تحمیلی در کشور خود ما است. در این مبارزه و مقاومت بسیاری از مردم، بسیجی ها، فرماندهان، ارتشی ها، پاسداران و نیروهای مختلف در عرصه های سیاسی، لجستیکی، جنگی، میدانی و ستادی شرکت داشتند و هر یک از آنها مفتخر هستند که در فلان عملیات و فلان جا توانسته اند نقش ایفا کنند. اما اگر کسی توانسته باشد با حرکت های دیپلماتیک نقش عظیمی در مسائل «میدان» بگذارد، به نظر من قهرمانانه ترین عملی است که یک فرد می تواند انجام بدهد.

محتشمی کاری کرد که ضربه های بسیار مهلکی به نیروهای صدام وارد شد

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام ادامه داد: آقای محتشمی آنجا کاری کرد که ضربه های بسیار مهلکی به نیروهای مهاجم صدام وارد شد. کسانی که در جریان هستند می دانند که بخش بزرگی از لجستیک عراق در زمان صدام از مسیر سوریه و بندر لاذقیه باید عبور می کرد. کافی بود که حکومت سوریه این بندر را به روی این رفت و آمدها ببندد. این کار نتیجه حرکت دیپلماسی موفق و هوشیارانه آقای محتشمی در ارتباط با حکومت سوریه و آقای حافظ اسد بود که باعث شد برای مدتی بعد از حملات ددمنشانه صدامیان به ایران جلوی ارسال سلاح به عراق گرفته شد و از این راه ضربه زیادی به نیروهای مهاجم وارد شد. این مسأله خیلی مهمی است و از ده ها و صدها عملیات با ارزش تر است ولی کسی خبر ندارد که این هنر آقای محتشمی بوده و همه ما باید به چنین نقشی مفتخر باشیم.

محتشمی پور از استحکام اتحادیه عرب در مقابل ایران جلوگیری کرد

وی افزود: جلوگیری از استحکام تشکل اتحادیه عرب در مقابل جمهوری اسلامی ایران و سوریه در این زمینه نقش بالایی داشت و باعث شد که یک کشور عربی از اتحادیه سایر عرب ها فاصله بگیرد و به آنها اجازه ندهد که به عنوان مجموعه عرب ها در مقابل جمهوری اسلامی ایران قیام کنند و نتیجه بگیرند و دنیا بتواند از این مسأله سوء استفاده کند. این کاری بود که آقای محتشمی کرد.

خامنه ای با اشاره همراهی کامل مرحوم محتشمی پور با مجاهدان فلسطینی، گفت: در واقع می شود همین جا گفت که ایشان دیپلماسی را با میدان توأم کرد و به یکدیگر متصل کرد؛ بر خلاف کسانی که امروز فکر می کنند میدان و دیپلماسی از هم جدا است. اینها با هم توأم هستند و بدون همدیگر نمی توانند کاری انجام بدهند.

محتشمی در برابر تحمیل های نهادهای نظارتی، استقلال وزارت کشور در انتخابات ها را حفظ کرد

وی همچنین با اشاره دوره مسئولیت مرحوم محتشمی پور در وزارت کشور، تأکید کرد: نمره بسیار بالایی می شود به این وزارت در عصر مسئولیت ایشان داد؛ به دلیل حفظ استقلال وزارت کشور در برابر تحمیل های نهادهای نظارتی در انتخابات ها.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با بیان اینکه در این ایام القاب و خصوصیات مختلفی به این سد بزرگوار داده شده، تصریح کرد: انسانی هوشمند، سید المجاهدین، سید مظلوم و دارنده پایبندی کامل به عبادات و سنت های دینی و در عین حال مخالفت با تحجر و عقب افتادگی فکری، عدالت طلبی، ضدیت با ظلم و ستم و زورگویی در همه جا، اهل چاپلوسی و ستایش قدرت نبودن، ادب داشتن در همه برخوردها، متانت، حسن خلق، ارتباط کامل و پر حوصله با جوانان، عشق به اهل بیت(ع)، مدافع نظام و جمهوریت نظام، مدافع حق حاکمیت، طرفداری از حل مشکل فلسطین به صورت یک رفراندوم، خستگی ناپذیری، سرسختی، یک سیاستمدار و در عین حال متشرع، انقلابی، مردمی، با تجربه، متدیّن، شجاع، پاکدست، ساده زیست، ضد استکبار، معتمد بزرگان، امتحان پس داده، مجاهد، مؤمن، این خصوصیات در واقع و بدون تعارف در شخصیت زنده یاد سید علی اکبر محتشمی پور متجلی بود.

ای کاش چنین انسانی برای این جامعه و نظام می ماند

وی اظهار داشت: انسانی با این خصوصیات چرا چندین سال در غربت به سر برد؟ چنین شخصیتی باید در رئوس حاکمیت یک کشور باشد و از هوش، درایت و مدیریت او استفاده شود. همه خصوصیات یک انسان مسئول در تراز جمهوری اسلامی در این آدم جمع است. همه این صفات برجسته که حتی وجود پاره ای از آنها می تواند یک فرد را در عرصه سیاست و نقش آفرین کند، آیا کافی نبود که در فضای تنگ تحمیل شده بر آن انسان بزرگ باعث گشایشی شود و از این مرد بزرگ استفاده صورت بگیرد؟!

خامنه ای تأکید کرد: باید به آنان که فضا را بر محتشمی بستند یادآور شد، از شخصیتی که امام بر هوش و درایت سیاسی او صحه گذاشته بود و خود او واجد مرتبه اجتهاد سیاسی بود، انتظار اطاعت بی چون و چرا انتظار بی جایی است. امثال محتشمی ها از عشق و عقیده تبعیت می کنند؛ نه از تهدید و تطمیع و تدلیس. ای کاش چنین انسانی برای این جامعه و نظام می ماند و منشأ خدمات ارزنده ای می شد که ارزنده این نظام بود.

وی افزود: متأسفانه این فرصت از ما و نظام و جامعه ما گرفته شد. مجبور هستیم که این فقدان را تحمل کنیم ولی چه خوب است کسانی که امروز درباره او داد سخن می دهند، می نویسند و می گویند این را در جامعه ترویج کنند که این صفات و خصوصیات برجستگی هایی است که همه ما به آن نیاز داریم. شاید در جامعه ما افراد کشف نشده ای باشند که یا همه این خصوصیات و یا بخشی از آن را دارا هستند. سعی کنیم از آنها استفاده کنیم؛ حتی اگر جوان باشند و حتی اگر صد در صد مطابق خواسته ما و متناسب با معیارهای ما نباشند.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با تأکید بر اینکه ما از این شخصیت ها در جامعه بسیار کم داریم، گفت: این جور نیست که ما چنین افرادی را رایگان به دست آورده باشیم. محتشمی ساخته سال ها تربیت، تحصیل، رنج و تجربه است اما در جامعه ما به این راحتی از دست رفته است. در دنیای امروز افرادی را که به طور عادی در ادارات با رسیدن به سنین خاصی بازنشسته می کنند، به خاطر تجربه آنها در همه جنبه های تخصصی تازه استفاده از آنها آغاز می شود. اما نه به صورت رسمی در ادارات، در جاهایی که باید در اتاق های فکر بنشینند و برای مدیریت جامعه اندیشه کنند.

وی افزود: درباره پیروی او از خط امام سخن گفته شد. این سخنی شعاری نیست که هر کسی به راحتی بتواند ادعای آن را داشته باشد. اگر هرکسی بخواهد به میل خودش خط امام را تعریف و آن را دارای حد و مرزی کند، چنین نیست. خط امام خط خاصی است که باید آن را شناخت و باید از کلمات، گفته ها و نوشته های امام آنها را کشف و در راه آنها مقاومت و استقامت کرد؛ و سید محتشمی این چنین بود.

خامنه ای در پایان تأکید کرد: به راحتی یک فرد را «خط امامی» نمی گویند. 40 و چند سال از انقلاب گذشته و حدود 20 سال قبل از آن، از سال 41 و 42، محصول چنین افرادی با مبارزات پی در پی در قم و نجف تجربیاتی شده که من گوشه ای از آنها را برای شما عرض کردم. این تجربیات به راحتی به دست نمی آید، قدر بدانیم، نسبت به آینده انقلاب اندیشه کنیم، کسانی که کارها دستشان هست به این مسأله بیاندیشند و فکر نکنند آنچه ما امروز داریم را به راحتی به دست آورده ایم. این دستاوردها با خون جگرهای بسیار به دست آمده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها