کد خبر: 494873
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۲ ۱۱:۴۱:۱۷
| |

افزایش 6.2 درصدی بودجه دفاعی-نظامی پاکستان

لایحه بودجه سال مالی جدید پاکستان (از ژوئن 2021 تا ژوئن 2022) تقدیم مجلس این کشور شد که بر اساس آن، بودجه نظامی-دفاعی پاکستان نسبت به سال گذشته 6.2 درصد افزایش نشان می‌دهد.

افزایش 6.2 درصدی بودجه دفاعی-نظامی پاکستان
کد خبر: 494873
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۲ ۱۱:۴۱:۱۷

اعتمادآنلاین| منابع رسمی پاکستان روز شنبه با اشاره به جلسه پارلمان ملی برای ارائه لایحه بودجه سال مالی جدید این کشور گفتند: لایحه بودجه 8 تریلیون و 487 میلیارد روپیه‌ای (معادل تقریبا 53.93 میلیارد دلار) به مجلس ملی پاکستان ارائه شد.

به گزارش ایرنا، در لایحه بودجه پاکستان برای سال مالی جدید، 6.2 درصد به میزان بودجه دفاعی-نظامی این کشور نسبت به سال مالی جاری افزوده شده است، درحالی که این افزایش پیشنهادی در بودجه در مقایسه با آنچه نیروهای مسلح پاکستان در بودجه سال‌های اخیر دریافت می‌کردند، کمتر است.

«شوکت فیاض‌ترین» وزیر امور دارایی دولت پاکستان روز گذشته در صحن علنی مجلس با تشریح برنامه بودجه سال مالی جدید این کشور اعلام کرد: یک تریلیون و 370 میلیارد روپیه بودجه نظامی-دفاعی پاکستان در سال مالی جدید خواهد بود. هزینه‌های برنامه ریزی شده برای نیروهای مسلح این کشور 16 درصد کل بودجه پاکستان را تشکیل داده و 2.54 درصد از تولید ناخالص داخلی می‌باشد.

منابع خبری پاکستان نوشتند: آمار مربوط به تخصیص بودجه دفاعی به هیچ وجه بیانگر میزان واقعی هزینه نیروهای مسلح این کشور نیست. گفته می‌شود پرداخت 360 میلیارد روپیه به نظامیان بازنشسته به جای تامین از آن بودجه دفاعی، از هزینه‌های جاری دولت تامین می‌شود. علاوه بر این انتظار می‌رود که سرمایه‌های عمده نظامی نیز به طور جداگانه تامین شده و همچنین بودجه مربوط به فعالیت‌های نظامی هسته‌ای که همواره یک طرح مخفیانه در پاکستان است، نیز به طور جداگانه فراهم خواهد شد.

فضای رقابتی میان اسلام‌آباد و دهلی و در شبه قاره از دلایل عمده افزایش سالیانه بودجه دفاعی پاکستان است. با این حال کارشناسان دراین کشور می‌گویند بودجه نظامی-دفاعی هند شش برابر بیشتر از بودجه دفاعی-نظامی پاکستان است.

پاکستان و هند در ماه مه سال 1998 آخرین آزمایش‌های هسته‌ای قرن بیستم را انجام دادند. حوادث مه 1998 مثلثی از کشورهای دارای سلاح‌های هسته‌ای در جنوب آسیا -هند، چین و پاکستان- ایجاد کرد که نه تنها دارای مرزهای مورد اختلاف هستند بلکه خصومت‌های تاریخی عمیق را در برابر یکدیگر ادامه داده‌اند.

براساس تازه‌ترین گزارش کارزار بین المللی نابودی سلاح‌های هسته‌ای درباره تخمین هزینه‌های جهانی هسته‌ای، پاکستان و هند دو رقیب سنتی شبه قاره در میان 9 کشوری قرار گرفتند که سال گذشته میلادی بیشترین هزینه‌ها را در نگهداری و ساخت تسلیحات اتمی انجام دادند.

براساس این گزارش، لایحه بودجه پاکستان که دیروز تقدیم مجلس شد تا چند روز آینده مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و نمایندگان مجلس موظف به ارائه پیشنهادها در راستای اصلاح بودجه خواهند بود.

جناح مخالف دولت پاکستان در مجلس از عملکرد دولت در تدوین بودجه سال مالی جدید انتقاد کرد و گفت: با طرح این بودجه نه تنها روند گرانی در کشور کاهش پیدا نمی‌کند بلکه مشکلات معیشتی و اقتصادی قشر ضعیف جامعه تشدید می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها