۲ چهره متفاوت والیبال ایران:

از نمایش بی نظیر برابر آمریکا تا دو شکست متوالی

تیم ملی والیبال ایران که در هفته سوم با پیروزی مقابل آمریکا همه را امیدوار کرده بود، بعد از صربستان در یک بازی پراشتباه به آلمان هم باخت.

از نمایش بی نظیر برابر آمریکا تا دو شکست متوالی
کد خبر: 494874
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۲ ۱۱:۴۱:۴۳

اعتمادآنلاین| ‌ تیم ملی ایران در هفته سوم لیگ ملت‌های والیبال 3 نمایش متفاوت ارائه داد؛ ابتدا نمایش بی‌نظیری مقابل آمریکا داشت و هواداران نه‌تنها از نتیجه که از بازی بازیکنان و تاکتیک تیم هم لذت بردند. در بازی دوم هرچند باخت به صربستان تلخ بود، اما این توضیح وجود داشت که میدان در دست جوانان بود. اما در بازی سوم با آلمان نه نتیجه راضی‌کننده بود و نه کیفیت بازی.

به گزارش همشهری، درخشان‌ترین نمایش والیبال ایران در چند سال اخیر در بازی با آمریکا به نمایش گذاشته شد. بعضی‌ها معتقد بودند که آمریکا با نفرات اصلی بازی نکرده اما این توضیح هم چیزی از زیبایی بازی تیم ایران کم نمی‌کند؛ چیزی که تماشاگران را به وجد آورد، دفاع و توپ‌گیری خوب تیم بود. از نظر کارشناسان، تیمی که در این دو فاکتور موفق باشد، یعنی با برنامه بازی می‌کند. غیر از تاکتیک تیم، بازیکنان هم در بازی انفرادی بیش از حد انتظار ظاهر شدند. صابر کاظمی با 19 امتیاز بهترین بازیکن زمین بود و در حد سوپراستارها ظاهر شد. تصمیماتی هم که میثم صالحی برای جادادن توپ در زمین حریف می‌گرفت، نشان می‌داد که ذهن او برای این بازی بزرگ آماده شده است.


ولادیمیر آلکنو، سرمربی ایران در بازی با صربستان ترکیب را کاملا تغییر داد و فقط در بعضی از امتیازات وقتی بازی گره می‌خورد، زوج سعید معروف و صابر کاظمی به زمین می‌رفتند. والیبالی‌ها از اینکه می‌دیدند ایران بیشتر از 2 تیم دارد و حتی جوانان ایران می‌توانند برای تیمی در حد صربستان هم خطرساز باشند، راضی بودند. به‌نظر می‌رسید آلکنو در این بازی به‌دنبال پیروزی نیست وگرنه می‌توانست با چند تغییر نتیجه را عوض کند. در ست چهارم زمانی که کواچ سرمربی صربستان تیمش را در خطر شکست دید، در دو سه پست تغییر ایجاد کرد و بازیکنان باتجربه‌تر را به میدان فرستاد، ولی به‌نظر می‌رسید آلکنو در این بازی بیشتر به‌دنبال اعتمادبه‌نفس دادن به بازیکنان جوان‌تر است.

اما بازی بد ایران، مقابل آلمان بود. ظهر دیروز ایران ست اول را برد و همه منتظر پیروزی ایران در 3 ست بودند اما وقتی بازی گره خورد، نه آلکنو توانست کاری انجام بدهد و نه باتجربه‌های تیم. قبل از بازی با آلمان، آلکنو یا کامل به تیم اول بازی داده بود یا تیم دوم را به زمین فرستاده بود. اما کمتر پیش آمده بود که بازیکنان اصلی او بازی کنند و از ذخیره‌ها برای کمک استفاده شود. در بازی با آلمان مشخص نشد در لحظات حساس کدام بازیکنان می‌توانند به تیم کمک کنند. به‌نظر می‌رسد آلکنو هنوز به جمع‌بندی نرسیده است. برخلاف بازی‌های قبلی، آلمانی‌ها آنالیز خوبی از تیم ایران داشتند و در مقابل، آلکنو تاکتیک جایگزین مناسبی نداشت.


چند تصمیم به‌موقع مربیان می‌توانست بازی را به نفع تیم برگرداند. در ست سوم وقتی اختلاف به 9 امتیاز رسید، آلکنو امیرحسین اسفندیار را جایگزین میلاد عبادی‌پور کرد و رضا عابدینی را جایگزین مسعود غلامی. تیم با این تغییرات بهتر بازی کرد. اما اشتباهات فردی در این بازی زیاد بود و در ست پنجم اشتباهات نمود بیشتری داشت. در این ست که نتیجه را اشتباهات تعیین می‌کند، میلاد عبادی‌پور، سعید معروف، مسعود غلامی و امیرحسین اسفندیار که همیشه سرویس ساده می‌زنند، 4 سرویس را خراب کردند و با اشتباه عبادی‌پور روی توپ برگشتی 5 امتیاز از دست رفت.

بازی ضعیف عبادی‌پور، دیروز سوژه شوخی کاربران در توییتر شد. درحالی‌که صابر کاظمی 27 امتیاز برای تیم گرفت، میلاد عبادی‌پور 14 امتیاز و محمد موسوی 15 امتیاز از دست دادند. قبل از بازی پیش‌بینی می‌شد آلمانی‌ها خوب سرویس نزنند و ایران با استفاده از این ضعف بتواند به پیروزی برسد اما در پایان بازی امتیازات ازدست‌رفته ایران 41 در مقابل 30 امتیاز ازدست‌رفته آلمان بود.

بعد از این 3 بازی 2 سؤال مطرح شد؛ چرا ایران در یک بازی می‌تواند بی‌نظیر ظاهر شود اما در یک بازی دیگر ضعیف‌ترین نمایش را ‌دارد؟ و دیگر اینکه چرا آلکنو در بازی با آلمان عبادی‌پور را که اشتباهات زیادی داشت، تعویض نکرد؟ جواب همان جواب همیشگی است؛ آلکنو همچنان دنبال چیزی غیر از پیروزی است. با این حال، جمشید حمیدی، کارشناس والیبال می‌گوید مسئله اصلی تیم افت بازیکنان باتجربه است: «جیانی مربی جوان و ایتالیایی آلمان با اینکه ستاره‌هایش را کنار گذاشته اما تیم خوبی ساخته است. او در بسیاری از صحنه‌ها هر وقت که اراده کرد، نقشه‌هایش را اجرا کرد. این هم به‌خاطر ضعف دفاع روی تور و توپ‌گیری ما بود. آمار می‌گوید ما در توپ‌گیری برتری نسبی به آلمان داشتیم ولی مسئله‌ای که ما در بازی دیدیم، ‌ناهماهنگی بین توپ‌گیری و دفاع بود. آخرین لحظه‌ها صابر کاظمی فرشته نجات تیم ما می‌شد اما تلاش او بی‌نتیجه بود چون تیم، تیم نبود. آن چیزی که در این دوره از لیگ به‌خصوص در بازی با آلمان دیدیم، این است که بازیکنان باتجربه مثل عبادی‌پور و پوریا فیاضی دچار افت شدیدی شده‌اند. میلاد بازیکن ششدانگ و خوش‌تکنیکی است اما او افت کرده و به‌نظر می‌رسد خیلی خسته است.»

اما چرا آلکنو عبادی‌پور را تعویض نکرد؟ حمیدی می‌گوید: «برای تعویض یا باید پوریا فیاضی به بازی گرفته شود یا اسفندیار. پوریا که در دفاع ضعیف‌تر از میلاد است و اسفندیار هم در بازی با صربستان خوب بود ولی آلکنو بیشتر به تجربه و تکنیک میلاد تکیه داشت که این تدبیر کارساز نبود.» حمیدی ست پنجم را ست مربیان می‌داند و انتظار داشته آلکنو تصمیمات بهتری بگیرد: «یا او کاری نکرد که گره بازی باز شود یا بازیکنان نتوانستند برنامه‌اش را درست اجرا کنند.»

ایران از سه‌شنبه در هفته چهارم با استرالیا، برزیل و اسلوونی بازی دارد. این هفته جواد کریمی به تیم اضافه شد و علی شفیعی به ایران بازگشت.

ایران 3.......................................... آمریکا صفر

25-19، 25-23، 25-23

صربستان 3........................................... ایران 2
21-25، 25-15، 26-28، 25-22 و 15-8

ایران 2.................................................. آلمان 3
25- 23، 20-25، 19-25، 25-19 و 13-15

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها