روزنامه سعودی:

رفع کمی از تحریم، فشار بر ایران را کاهش نخواهد داد

یک روزنامه سعودی نوشت، آمریکا نباید هیچ امتیازی هرچند اندک به طرف ایرانی در مذاکرات بدهد و مدعی شد، رفع چند تحریم هرچند جزئی، پیامی متناقض به جامعه جهانی مخابره می‌کند.

رفع کمی از تحریم، فشار بر ایران را کاهش نخواهد داد
کد خبر: 494989
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۲ ۱۵:۰۰:۵۲

اعتمادآنلاین| وزارت خزانه‌داری آمریکا شامگاه پنجشنبه در بیانیه‌ای ضمن قرار دادن اسامی هفت شخص، چهار شرکت و یک کشتی در فهرست تحریم‌ها به بهانه ارتباط با نیروی قدس سپاه ایران و انصارالله یمن، اعلام کرد اسامی سه مقام سابق نفتی ایران و دو شرکت دیگر را از فهرست تحریم خارج کرده است.

به گزارش فارس، وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین اعلام کرد: «این اقدام در نتیجه تغییر در وضعیت یا رفتار طرف‌های تحریم‌شده صورت گرفت و تعهد ما را به رفع تحریم در صورت تغییر در وضعیت یا رفتار اشخاص تحریم‌شده نشان می‌دهد».

روزنامه سعودی عکاظ، در یادداشت کوتاهی به انتقاد از این اقدام آمریکا پرداخت و نوشت که آمریکا نباید هیچ امتیازی هرچند ناچیز هم به ایران بدهد و نوشت: «عبارت "تغییر رفتار" در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا موجب تمسخر و بروز سؤالات متعددی شده است؛ به خصوص اینکه 24 ساعت قبل از آن مقامات آمریکایی، رفتار ایران را موجب بی ثباتی و ناامنی توصیف کرده بودند. چه رفتاری از سوی افراد و شرکت‌های رفع تحریم شده، رخ داده که به عقیده آمریکایی‌ها تغییر رفتار محسوب می‌شود؟».

این روزنامه نزدیک به دایره قدرت در عربستان، در ادامه به سخن «آنتونی روجر» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در گفت‌و‌گو با روزنامه «وال استریت ژورنال» اشاره کرد که مدعی شده بود رفع برخی تحریم‌ها در اثنای مذاکرات، موجب تشویق ایران به ادامه دادن به رفتارهای خود خواهد شد.

عکاظ همچنین به بازتاب مواضع جمهوری‌خواهان ضد جو بایدن پرداخت و نوشت که برخی قانون‌گذاران جمهوری‌خواه از جمله «تد کروز» از رفع جزئی چند تحریم ایران انتقاد کرده‌اند و تد کروز در صفحه توئیتر خود نوشته است: «چه اتفاقی برای وعده سابق جو بایدن افتاده، که گفته بود به رهبر ایران هیچ امتیاز یک جانبه‌ای نخواهد داد؟».

در ادامه این یادداشت آمده است: «درست است که تحریم‌های رفع شده بخش ناچیزی از تحریم‌های گسترده وضع شده علیه ایران است و به نظر نمی‌رسد که موجب کاهش فشار اقتصادی بر ایران شود، اما پیام‌های متناقضی مخابره می‌کند».

عکاظ در ادامه سعی کرد تا چنین القا کند که فضای مذاکرات وین به سردی گراییده و همچنین رفع چند تحریم‌ موجب گرم شدن فضای مذاکرات وین نخواهد شد و اختلافات همچنان میان مذاکره‌کنندگان باقی است.

«عبدالله بن خالد بن سلطان» سفیر عربستان سعودی در اتریش و نماینده این کشور در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در جلسه روز پنجشنبه آژانس نیز با تکرار ادعاهای همیشگی کشورش، ایران را به تنش‌زایی در منطقه و تلاش برای به خطر انداختن ثبات و امنیت منطقه متهم کرد و با تعیین‌ تکلیف برای ایران از تهران خواست که به خواسته‌ها و پرسش‌های آژانس «فورا» پاسخ دهد، «به صورت جدی» وارد مذاکرات کنونی در چارچوب طرح جامع اقدام مشترک (برجام) شود و از غنی‌سازی 60 درصدی و نصب سانتریفیوژ پیشرفته و تولید اورانیوم غنی‌شده عقب‌ بنشیند.

یادداشت روزنامه عکاظ و عصبانیتش از رفع چند تحریم جزئی در حالی است که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال 1397 با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد؛ اما مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند و گفته‌اند قصد دارند آن را کنار بگذارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها