حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل مطرح کرد:

اعمال تحریم‌های جدید علیه برخی از شخصیت‌های ایرانی / در رفتار سیاسی تیم جو بایدن یک پارادوکس وجود دارد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اعمال تحریم‌های جدید علیه برخی از شخصیت‌های ایرانی نشان می‌دهد که سیاست کاخ سفید نسبت به ایران شفاف نیست و تا زمانی که این رفتار متناقض وجود دارد، نمی‌توان در رابطه با بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم‌های اعمال شده علیه ایران داوری کرد.

اعمال تحریم‌های جدید علیه برخی از شخصیت‌های ایرانی / در رفتار سیاسی تیم جو بایدن یک پارادوکس وجود دارد
کد خبر: 495021
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۲ ۱۵:۴۹:۴۳

اعتمادآنلاین| حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین الملل درباره تحریم‌های آمریکا اظهار کرد: تیم جو بایدن هنوز سیاست شفافی نسبت به مذاکرات ایران و کشور‌های 4+1 و برجام ندارد، لذا یک نوع پارادوکس در رفتار سیاسی تیم جو بایدن وجود دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی افزود: به نظر می‌رسد خارج کردن برخی از شخصیت‌های ایرانی از لیست تحریم یک نوع چراغ سبزی برای بازگشت به برجام است، آمریکا سعی می‌کند از این نوع رهگذر برجام دو را در رابطه با ایران رقم بزند.

هانی زاده با اشاره به اعمال تحریم‌های جدید علیه برخی از شخصیت‌های ایرانی، گفت: این اقدام نشان می‌دهد که سیاست کاخ سفید نسبت به ایران شفاف نیست و تا زمانی که این رفتار متناقض وجود دارد، نمی‌توان در رابطه با بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم‌های اعمال شده علیه ایران داوری کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا، پنجشنبه بیستم خرداد، برخی نهاد‌ها و افراد یمنی، سوری و ... را به بهانه ارتباط با ایران تحریم کرد. این تحریم‌ها به بهانه آنچه «نقش آفرینی در تامین مالی نیروی قدس سپاه پاسداران و انصارالله یمن» عنوان شده، اعمال شده اند. وزارت خزانه داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای مدعی است که شبکه‌ای تحت رهبری «سعید الجمال»، ده‌ها میلیون دلار درآمد از محل فروش کالا‌هایی از جمله سوخت ایران کسب می‌کند که بخش عمده آن از طریق شبکه‌ای از گروه‌های واسطه و صرافی‌های چند کشور به دست انصارالله یمن می‌رسد. بر این اساس، 7 شخص، 4 شرکت و یک کشتی در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته اند.

در همین حال بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا نشان می‌دهد که نام «احمد قلعه بانی»، یکی از مقامات سابق شرکت ملی نفت ایران از فهرست تحریم‌های این نهاد آمریکایی حذف شده است. یک مقام آمریکایی می‌گوید که این اقدام ارتباطی به مذاکرات وین ندارد و بر اساس روال‌های مرسوم وزارت خزانه داری آمریکا صورت گرفته است. بر اساس بیانیه صادر شده از سوی وزارت خزانه داری آمریکا، علاوه بر احمد قلعه بانی نام چند مقام دیگر ایرانی نیز از فهرست تحریم‌ها خارج شده است. در مجموع نام 3 فرد و 2 شرکت ایرانی از فهرست تحریم‌های وزارت خزانه داری آمریکا حذف شده است.

این شرکت‌ها در فروش، انتقال و یا بازاریابی محصولات پتروشیمی ایران فعالیت داشته اند و وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرده که نام این فرد و نهاد‌ها به دلیل تغییر رفتار و یا وضعیت آن‌ها صورت گرفته است. این در حالی است که آمریکا تحریم‌های خود علیه برخی از مسئولان و شرکت‌های تجاری ایران را لغو کرد. روزنامه وال استریت به نقل از مسئولان آمریکایی گزارش داد که وزارت خزانه‌داری این کشور امروز تحریم‌ها علیه سه مسئول سابق ایران و دو موسسه تجاری در ایران را لغو کرد. به گفته مسئولان آمریکایی، لغو این تحریم‌ها در راستای پایبندی واشنگتن به کاهش فشار‌ها علیه ایران انجام شده است.

وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد: لغو تحریم‌های ایران در نتیجه اطمینان ما نسبت به تغییر شرایط یا تغییر در رفتار این افراد و نهاد‌ها انجام شد. وارد مذاکرات شدیم، چون معتقدیم دیپلماسی ابزار موفقیت‌سازتری برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است. برای ما نفس تحریم یک هدف نیست. همزمان وزارت خزانه‌داری آمریکا، به بهانه آنچه «نقش آفرینی در تامین مالی نیروی قدس سپاه پاسداران و انصارالله یمن» عنوان شده، تحریم‌های جدیدی را علیه برخی از نهاد‌ها و افراد یمنی و سوری اعمال کرده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها