اعلام آمادگی هند برای عادی‌سازی روابط با پاکستان

هند در جلسه گفت و گو درباره ارائه گزارش سالانه شورای امنیت به مجمع عمومی سازمان ملل، اعلام کرد که خواهان روابط عادی همسایگی با پاکستان است.

اعلام آمادگی هند برای عادی‌سازی روابط با پاکستان
کد خبر: 495056
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۳ ۰۷:۳۴:۴۱

اعتمادآنلاین| هند گفت: پاکستان مسولیت دارد تا با انجام اقدامات معتبر و شفاف و مخالفت با استفاده تروریسم از خاک این کشور، فضا را آماده کند.


به گزارش ایرنا از شبکه خبری " ان دی تی وی"، هند همچنین ضمن انتقاد از پاکستان برای مطرح کردن مساله کشمیر در سازمان ملل اعلام کرد اختلافات میان دو کشور باید به صورت دوجانبه حل شوند.


حدود ده روز پیش عمران خان نخست وزیر پاکستان پیشنهاد جدید این کشور برای عادی‌سازی روابط با همسایه و رقیب دیرینه خود هند را مطرح کرد اما شرط آغاز گفت وگو را اقدام دهلی نو برای لغو تصمیم دو سال پیش درباره وضعیت کشمیر عنوان کرد.


برخلاف پاکستان، هند معتقد است که مساله کشمیر یک امر دوجانبه میان دهلی نو و اسلام آباد است. هند همچنین با مطرح کردن مساله کشمیر در مجامع بین المللی مخالف است و تاکنون با پیشنهاد میانجی گری از سوی بسیاری از کشورها مخالفت کرده است.

هند همچنین مدعی است که پاکستان به گروه‌های مخالف این کشور در کشمیر پناه داده و از آن‌ها حمایت می‌کند اما پاکستان همواره این اتهامات را رد کرده است.


پاکستان و هند پس از استقلال در سال 1947 درگیر مناقشه‌ای به نام کشمیر هستند. این مناقشه تاکنون موجب سه جنگ میان دو کشور شامل جنگ 1947، نبرد کارگیل و نبرد سیاچن شده است.


هند مدعی مالکیت کل جامو و کشمیر است و تا سال 2010، 43 درصد این منطقه را اداره می‌ کرد. هند مناطق جامو، لاداخ، دره کشمیر و یخچال سیاچن را تحت کنترل دارد.


دهلی‌نو اواسط مردادماه 1398 اقدام به لغو امتیازات ویژه منطقه جامو و کشمیر کرد و این موضوع، موجب خشم دولتمردان در اسلام‌آباد شد.


کمیته امنیت ملی پاکستان نیز در واکنش به این طرح دولت هند، ضمن کاهش بی‌سابقه سطح روابط دیپلماتیک، تمامی روابط تجاری و فعالیت‌های اقتصادی میان دو کشور را متوقف کرده بود.


از آن زمان به بعد پاکستان و هند به عنوان رقبای سنتی در جنوب آسیا فاقد سفیر در پایتخت‌های یکدیگر هستند و سفارتخانه‌های دو کشور نیز با کاهش سطح دیپلمات‌ها کار می‌کنند.


گفته می‌شود در نتیجه دیپلماسی بی‌سرو صدا و مذاکرات پنهانی پاکستان و هند در آن سوی مرزها، دو کشور در ماه فوریه امسال ضمن توافق بر آتش‌بس در خط کنترل مرزی کشمیر، متعهد به اجرای آن و حل اختلافات مرزی از طریق مذاکره شدند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها