سناریوی تکراری تعویق زمان برگزاری آزمون‌ها/ داوطلبان اسیر حاشیه‌ها نشوند

کمتر از یک ماه مانده به برگزاری کنکور به عنوان بزرگترین و حساس‌ترین آزمون ملی کشور، بار دیگر داوطلبان این آزمون با حضور در شبکه اجتماعی توئیتر در قالب هشتگ‌هایی نظیر #مطالبه_آخر_از_دولت_تعویق_کنکور _سراسری و #ترتیب برگزاری آزمون‌های ملی رعایت شود، خواستار تعویق برگزاری این آزمون به دلیل تداوم روند شیوع ویروس کرونا شدند.

سناریوی تکراری تعویق زمان برگزاری آزمون‌ها/ داوطلبان اسیر حاشیه‌ها نشوند
کد خبر: 495147
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۳ ۱۰:۱۲:۳۸

اعتمادآنلاین| در پی ادامه‌دار بودن روند شیوع ویروس کرونا در بسیاری از شهرهای کشور از جمله تهران و همچنین اعلام وضعیت قرمز در برخی از این شهرها، زمزمه‌های تغییر زمان برگزاری آزمون‌های سراسری از جمله کنکور و کارشناسی ارشد از سوی برخی داوطلبان مجددا قوت گرفت.

به گزارش ایسنا، در این رابطه دکتر منصور غلامی وزیر علوم در خصوص امکان تعویق آزمون‌های ارشد و سراسری به دلیل شیوع کرونا ویروس گفت: تمامی برنامه‌های ما تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا است و طبق قانون وظیفه داریم برنامه‌های اجرایی خودمان را انجام بدهیم. بر این اساس آزمون‌های پیش رو اعم از آزمون کارشناسی ارشد و کنکور سراسری به موقع برگزار خواهند شد.

وی در ادامه تصریح کرد: تنها زمانی آزمون های ملی ما لغو خواهند شد که ستاد ملی مقابله با کرونا دستوری برای این اقدام صادر کند.

حتی سال گذشته نیز احتمال برگزاری کنکور در موعد مقرر 50 درصد بود ولی خوشبختانه این آزمون در همان تاریخ اعلام شده برگزار شد و هیچ نگرانی هم پیش نیامد.

وزیر علوم یادآور شد: برای امسال نیز فکر می‌کنم اگر ستاد ملی مقابله با کرونا الزامی برای توقف برگزاری آزمون ها ایجاد نکند ما این آزمون‌ها را به خوبی برگزار خواهیم کرد و مراقب سلامت داوطلبان نیز هستیم.

دکتر غلامی تاکید کرد: آزمون‌های ما در فضا و فاصله‌های مشخص برگزار می‌شود. ضمن اینکه ما تجربه خوبی از برگزاری این آزمون‌ها در سال گذشته نیز داریم و هیچ نگرانی برای برگزاری سالم آزمون‌های ارشد و سراسری نداریم و امیدواریم شرایط طوری نباشد که ستاد کرونا مانع برگزاری این آزمون‌ها شود.

وزیر علوم اظهار کرد: متاسفانه شرایط در سال گذشته نیز به گونه ای بود که برخی از داوطلبان آزمون های مختلف در مواقعی از سال تحت تاثیر یک جوی که ممکن است واقعی نباشد و تاثیری هم نداشته باشد قرار گرفتند، لذا ممکن بود آنگونه که باید و به خوبی درس خود را نخواندند و دچار مشکلاتی شدند؛ بنابراین داوطلبان امسال باید مراقبت کنند و تحت تاثیر این شرایط قرار نگیرند و ما نیز در باب مراقبت از سلامت آنها تلاش زیادی خواهیم کرد.

همچنین فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور نیز با بیان اینکه تا کنون هیچ برنامه ای برای تعویق آزمون های پیش رو از جمله کنکور به این سازمان اعلام نشده است، تاکید کرد: سازمان سنجش آموزش کشور صرفا یک سازمانی اجرایی است و موظف طبق برنامه زمانی اعلام شده آزمون های خود را برگزار کند. بنابراین متولی تعویق آزمون ها ما نیستیم وستاد ملی مقابله با کرونا در این زمینه تصمیم گیرنده است.

وی در ادامه با بیان اینکه تا کنون هیچ خبری مبنی بر تعویق زمان برگزاری آزمون ها از جمله کنکور از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام نشده است، اظهار کرد: ما طبق برنامه زمان بندی اعلام شده موظف به برگزاری این آزمون ها هستیم. طبق آخرین نامه ابلاغی از سوی این ستاد آزمون سراسری در روزهای چهارشنبه 9، پنجشنبه 10، جمعه 11 و شنبه 12 تیر ماه سال 1400 برگزار خواهد شد.

زرین اظهار کرد:طبق برنامه ریزی قبلی، آزمون گروه آزمایشی هنر صبح روز چهارشنبه نهم، گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و گروه آزمایشی علوم انسانی صبح روز پنجشنبه دهم تیرماه، گروه آزمایشی علوم تجربی صبح روز جمعه 11 تیر و گروه آزمایشی زبان‌های خارجی نیز صبح روز 12 تیر ماه برگزار می شود و متقاضیان لازم است از روز یکشنبه 6 تیر ماه سال جاری نسبت به پرینت کارت شرکت در جلسه آزمون سراسری اقدام کنند.

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور خاطر نشان کرد: سال گذشته نیز این سازمان نقشی در تعویق زمان برگزاری آزمون ها نداشت و امسال نیز هر زمانی ابلاغی برای تعویق زمان آزمون های ملی داشته باشیم به داوطلبان اعلام خواهیم کرد.

بر اساس آخرین تقویم زمانی برگزاری آزمون ها که از سوی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شده است، آزمون های استخدامی فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد به بالا و استخدامی سازمان آتش نشانی نیز طیق برنامه و روز شنبه 12 تیر ماه 1400 برگزار می شود و المپیاد دانشجویی غیرمتمرکز (دوره 26) کارشناسی ارشد نیز روز جمعه اول مرداد برگزار می شود.

آزمون سراسری در روزهای چهارشنبه 9، پنجشنبه 10، جمعه 11 و شنبه 12 تیر ماه سال 1400 و آزمون کانون وکلای دادگستری و دبیرستانهای شبانه روزی دانشگاهها در روز جمعه 25 تیر برگزار خواهد شد. همچنین آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته نیز طی روزهای چهارشنبه تا جمعه 6 تا 8 مرداد برگزار می شود.

زمان برگزاری آزمون کاردانی نظام جدید (دانشگاه فنی و حرفه‌ای و موسسات غیرانتفاعی) و کاردانی به کارشناسی ناپیوسته نیز 22 مرداد تعیین شده است.

زمزمه های تعویق مجدد زمان برگزاری آزمون های مهم در حالی شنیده می شود که کمتر از یک ماه به برگزاری کنکور باقی مانده است و تمامی برنامه ریزی های لازم برای برگزاری این آزمون انجام شده است.

آزمون کارشناسی ارشد نیز که قرار بود اردیبهشت ماه برگزار شود به تعویق افتاده و مرداد ماه برگزار خواهد شد. بنابراین بیان اظهار نظرها و درخواست هایی مبنی بر تعویق آزمون های سراسری از جمله کنکور و درخواست تغییر مداوم زمان برگزاری این آزمون ها تنها موجب سر در گمی و بلاتکلیفی داوطلبانی خواهد شد که بیش از یک سال برای رسیدن به چنین روزی برنامه ریزی کرده اند و تبعات آن به مراتب بیشتر از نگرانی های ناشی از ابتلا به ویروس کرونا خواهد بود.

از طرف دیگر هم مشخص نیست که بحران شیوع کرونا کی تمام خواهد شد؛ بنابراین داوطلبان نگران این هستند بالاخره همزمان با تقویم رسمی آموزشی کشور یعنی از ابتدای مهر ماه نام آنها به عنوان پذیرفته شده دانشگاه ها اعلام خواهد شد یا همانند سال گذشته کلاس های آموزش خود را با تاخیر و به صورت مجازی آغاز خواهند کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها