کد خبر: 495181
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۶ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

تغییر شکل ناخن نشانه ابتلا به ویروس کروناست؟

موارد گزارش‌شده از بیماران مبتلا به ویروس کرونا نشان می‌دهد تعداد کمی از بیماران در شکل ناخن خود تغییراتی مشاهده کرده‌اند. دانشمندان معتقدند این تغییرات که اغلب موقتی‌اند ممکن است با ابتلا به بیماری کووید-19 در ارتباط باشند.

تغییر شکل ناخن نشانه ابتلا به ویروس کروناست؟
کد خبر: 495181
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۶ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- تب، سرفه، خستگی و از دست دادن حس چشایی و بویایی از علائم اصلی بیماری کووید-19 هستند. همچنین نشانه‌هایی از ابتلا به ویروس کرونا در پوست مشاهده شده است؛ اما یکی از قسمت‌های بدن که به نظر می‌رسد تحت تاثیر ویروس قرار می‌گییرد ناخن‌هاست.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، تعداد کمی از بیماران گفته‌اند که رنگ ناخن‌هایشان تغییر کرده یا بدشکل شده است. به این پدیده «ناخن کووید» می‌گویند. یکی از علائمی که در ناخن مشاهده می‌شود وجود یک هلال قرمزرنگ بالای قسمت سفید پایه ناخن است. به نظر می‌رسد این علامت زودتر از آنکه بیماران آن را گزارش دهند پدیدار می‌شود. افراد مبتلا به کرونا کمتر از 2 هفته بعد از تشخیص بیماری متوجه آن شده‌اند. تاکنون چندین مورد از این علامت گزارش شده اما تعدادشان کم است.

مدل ایجاد هلال قرمزرنگ معمولاً نادر است و قبلاً نزدیک پایه ناخن دیده نشده پس ظهور چنین علامتی می‌تواند منحصراً نشانه ابتلا به ویروس کرونا تلقی شود. چگونگی پدید آمدن این هلال مشخص نیست. ممکن است علت احتمالی این امر آسیب رگ‌های مرتبط با ویروس باشد. از سوی دیگر احتمال می‌رود این علامت در نتیجه پاسخ سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس پدید آمده باشد که باعث ایجاد لخته‌های کوچک خونی و تغییر رنگ آنها می‌شود. نکته مهم این است که به نظر نمی‌رسد این علائم نگران‌کننده باشد. مدت‌زمان از بین رفتن این علامت در موارد گزارش‌شده بین یک تا چهار هفته بوده است.

علائم تنش در بدن

ناخن

بعضی از بیماران از تورفتگی‌های افقی جدیدی در پایه ناخن دست و پایشان صحبت کرده بودند که به آن خط بو (Beau) می‌گویند. این علامت معمولاً چهار هفته یا بیشتر پس از ابتلا به کووید پدید می‌آید. این خط هنگامی به وجود می‌آید که تنش یا اضطرابی در بدن مثل ویروس، سوءتغذیه یا عوارض جانبی داروها (شیمی‌درمانی) باعث توقف در رشد ناخن شود. این علامت عمدتاً به دلیل ابتلا به کووید-19 پدید می‌آید، اما نشانه انحصاری ابتلا به این ویروس نیست. تحقیقات نشان می‌دهد بین شدت ابتلا به ویروس کرونا و نوع یا اندازه ناخن هیچ ارتباطی وجود ندارد.

علائم ناشایع

2 موردی که در بالا گفته شد از شکایات شایع بیماران مبتلا به کووید-19 است، اما محققان چند مورد غیرمعمول نیز ثبت کرده‌اند. یکی از این موارد زنی بود که ناخنش سه ماه پس از ابتلا از قسمت پایه جدا شده بود که این مورد مانند خط بو است. این بیمار تحت درمان قرار نگرفت زیرا ناخن‌های سالم در زیر ناخن‌های معیوب رشد کرد و همین نشان‌دهنده حل شدن مساله بود.

بیمار دیگری 112 روز پس از جواب آزمایش مثبت کرونا شاهد تغییر رنگ ناخن‌های خود به نارنجی بود. هیچ درمانی برای او انجام نشد و تغییر رنگ پس از یک ماه برطرف نشد. دلیل بروز این علامت ناشناخته است.

مورد سوم بیماری بود که خطوط سفیدی روی ناخن خود مشاهده کرد که با فشار دادن از بین نمی‌رفت. به این خطوط Mees یا لوکونیشیا گفته می‌شوند. این علامت 45 روز پس از جواب آزمایش مثبت کرونا ظاهر شد. این مشکل با رشد ناخن برطرف می‌شود و نیازی به درمان ندارد.

ظهور علائمی چون هلال قرمز و خطوط بو و ارتباط آنها با بیماری کووید-19 هنوز قطعاً تایید نشده و راه زیادی تا اثبات آن باقی است. برای ثابت کردن این ارتباط به گزارش‌های بیشتری نیاز است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها