کد خبر: 495478
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۴ ۱۰:۰۶:۰۶
| |

اوکراین از بیانیه ضد روسی گروه 7 قدردانی کرد

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین ضمن قدردانی از بیانیه پایانی نشست سران گروه 7، روسیه را تجاوزگر خواند و بر لزوم خروج نیروهای این کشور از کریمه تاکید کرد.

اوکراین از بیانیه ضد روسی گروه 7 قدردانی کرد
کد خبر: 495478
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۴ ۱۰:۰۶:۰۶

اعتمادآنلاین| نشست سران گروه 7 به میزبانی انگلیس با صدور یک بیانیه پایانی علیه روسیه به کار خود پایان داد و این اقدام با استقبال اوکراین مواجه شده است.

به گزارش فارس، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین با انتشار یک پیام توییتری از بیانیه پایانی نشست سران گروه 7 و حمایت آنها از مواضع کی‌یف علیه مسکو قدردانی کرد.

سران کشورهای عضو گروه 7 (آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا، کانادا و ژاپن) در بیانیه پایانی نشست خود به میزبانی انگلیس، از مواضع مسکو در قبال کی‌یف انتقاد و از اوکراین حمایت کردند.

در بیانیه مشترک سران گروه 7 آمده است: «ما حمایتمان را از استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در مرزهای بین‌المللی به رسمیت شناخته شده تکرار می‌کنیم. ما از روسیه می‌خواهیم تنش‌ها را کاهش دهد و طبق تعهدات بین‌المللی خود رفتار کند و همچنان خواستار آن هستیم که نظامیان و ادوات ارتش روسیه از مرز شرقی اوکراین و شبه جزیره کریمه خارج کند».

سران آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا، کانادا و ژاپن افزودند: «ما کاملا این اعتقاد را داریم که روسیه یک طرف از منازعه موجود در شرق اوکراین است و میانجی‌گر نیست. ما حمایتمان را از فرایند نورماندی برای تضمین اجرای توافقات مینسک اعلام می‌کنیم و از روسیه و گروه‌های مسلح مورد حمایت این کشور می‌خواهیم به طور سازنده تعامل داشته باشند و یک بار دیگر به آتش‌بس متعهد شوند».

ولودیمیر زلنسکی در واکنش به این بخش از بیانیه گروه 7 در توییتر نوشت: «از حمایت ناگسستنی کشورهای گروه 7 در بیانیه (پایانی) نشست آنها قدردانی می‌کنیم».

رئیس‌جمهور اوکراین افزود: «از ادامه حمایت رهبران (گروه 7) از استقلال و حاکمیت (اوکراین و تاکید آنها بر تجاوزگر برای خارج کردن نظامیانش از مرزها و کریمه سپاسگذاریم. کریمه متعلق به اوکراین است».

اتهام‌زنی‌های گروه 7 و رئیس‌جمهور اوکراین به روسیه درباره شبه جزیره کریمه و درگیری‌ها در شرق اوکراین در شرایطی انجام شده که مسکو بارها این اتهامات را رد کرده است.

به دنبال تحولات سال 2014 و حمایت‌های آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از سرنگونی دولت روس‌گرای «ویکتور یانوکوویچ» رئیس‌جمهور وقت اوکراین و متعاقب آن فرار او به روسیه، یک دولت غربگرا در اوکراین آغاز به کار کرد.

همزمان با این تحولات، شبه جزیره کریمه شاهد برگزاری همه پرسی استقلال از اوکراین و الحاق به فدراسیون روسیه بود. مناطق شرقی اوکراین که اکثریت جمعیت آنها روس‌تبارها هستند هم شاهد درگیری‌های شدید بود و این درگیری‌ها کار را به اعلام خودمختاری جمهوری‌های «لوهانسک» و «دونتسک» کشاند. مقام‌های کی‌یف و کشورهای غربی بارها روسیه را به حضور مستقیم نظامی و ادوات جنگی در مناطق شرقی اوکراین متهم کرده‌اند اما مسکو این اتهامات را رد کرده است.

به دنبال این تحولات، کشورهای اروپایی با رهبری سران فرانسه و آلمان تلاش‌هایی را برای آتش‌بس در مناطق شرقی اوکراین انجام دادند و توافق به «توافقات مینسک» با حضور سران روسیه، اوکراین، آلمان و فرانسه را کلید زدند. فرایند موسوم به «گروه نورماندی» هم در همین راستا تشکیل شد اما به رغم کاهش نسبی درگیری‌ها در شرق اوکراین، هر از چند گاه، آتش درگیری در این مناطق شعله‌ور می‌شود.

صدور بیانیه گروه 7 و استقبال توییتری ولودیمیر زلنسکی در شرایطی انجام شده که قرار است جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا 26 خردادماه در ژنو با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دیدار دوجانبه داشته باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها