کد خبر: 495483
|
۱۴۰۰/۰۳/۳۰ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

برای بالا بردن روحیه خود کوهنوردی کنید

کوهنوردی یکی از ورزش‌هایی است که علاوه بر فواید جسمی به بالا بردن سلامت روان انسان‌ها نیز کمک می‌کند. تحقیقات نشان داده کوهنوردی می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن چون آلزایمر، دیابت نوع 2 و بیماری‌های دیگر را کاهش دهد.

برای بالا بردن روحیه خود کوهنوردی کنید
کد خبر: 495483
|
۱۴۰۰/۰۳/۳۰ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- میزان محبوبیت پیاده‌روی و کوهنوردی در میان کودکان و بزرگسالان پیش از شیوع ویروس کرونا شیب نزولی پیدا کرده بود، اما این ورزش پس از آغاز همه‌گیری دوباره محبوبیت یافت و مردم بیش از گذشته در پارک‌ها و مسیرهای پیاده‌روی مشغول ورزش‌اند. پیاده‌روی روشی عالی برای رفتن به دل طبیعت است و مزایایی چون بالا بردن سلامت جسمی و روانی انسان‌ها هم دارد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، کوهنوردی از جنبه‌های زیادی با قدم زدن معمولی در پارک محله فرق دارد. زمین مسیرهای کوهنوردی اغلب ناهموار یا سنگلاخ است و تغییراتی در شیب زمین و بالا و پایین رفتن از تپه‌ها وجود دارد. همچنین اغلب کوهنوردان کفش‌های مخصوص کوهنوردی که سنگین‌تر از کفش‌های عادی است می‌پوشند.

پیاده‌روی تند با سرعتی حدود پنج کیلومتر در ساعت چهار برابر نشستن و استراحت کردن انرژی مصرف می‌کند و این عدد در کوهنوردی پنج برابر می‌شود. این بدین معناست که شما بدون آنکه به باشگاه بروید قادرید 150 دقیقه ورزش متوسط یا سخت داشته باشید.

فواید ورزش کردن برای همه کاملاً روشن است. ورزش نه تنها به سلامت جسمی کمک می‌کند، خواب و استرس را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث بهبود اوضاع روحی افراد می‌شود. پیاده‌روی احتمال بروز بیماری‌های مزمن مثل آلزایمر، دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی‌عروقی، افسردگی و سرطان‌های خاص را کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان داده که پیاده‌روی فشار خون بالا را نیز بهبود می‌بخشد.

مطالعات نشان می‌دهد کوهنوردی باعث کاهش وزن و همچنین افزایش سلامت قلب و عروق در افراد بالغ پیش از ابتلا به دیابت می‌شود و احتمال می‌رود که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. به علاوه نتایج پژوهش‌های مختلف نشان می‌دهد کوهنوردی باعث افزایش قدرت عضلات، تعادل و انعطاف‌پذیری در افراد چاق مسن می‌شود. حتی افرادی که دچار مشکلات مفصلی یا تعادلی هستند نیز می‌توانند کوهنوردی کنند و از عصاهای مخصوص کوهنوردی استفاده کنند تا فشار وارد بر پاها را کم کنند.

از خانه خارج شوید

کوه‌نوردی

شروع این ورزش بسیار آسان است، حتی اگر هیچ‌وقت پیاده‌روی را مثل یک ورزش پیگیری نکرده باشید. برنامه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید روی گوشی خود نصب کنید و با استفاده از آنها مسیر خود را پیدا کنید. این برنامه‌ها اغلب با GPS کار می‌کند و برای کسانی که در جهت‌یابی ضعیف‌ هستند مناسب‌اند.

چالش 1000 مایل (1609 کیلومتر) را امتحان کنید. این چالش افراد را ترغیب می‌کند تا سالانه 1000 مایل کوهنوردی کنند. این برنامه به بسیاری از افراد کمک کرده که به خصوص در طول شیوع ویروس کرونا فعالیت بیشتری داشته باشند. برای جالب‌تر کردن پیاده‌روی می‌توانید از جیوکشینگ (Geocaching) استفاده کنید. جیوکشینگ بازی‌ای است که افراد با گرفتن مختصات جغرافیایی یک مکان با GPS به دنبال پیدا کردن محل آن می‌گردند. این برنامه در بیشتر نقاط جهان قابل استفاده است.

کوهنوردی روشی عالی برای افزایش سطح سلامت روحی و جسمی است. با توجه به اینکه تعداد تعطیلات در سال قابل توجه است، می‌توانیم در این روزها به کوهنوردی و پیاده‌روی در طبیعت و گشت‌وگذار در اماکن دیدنی اطراف خود برویم. کوهنوردی راهی است تا از خانه بیرون برویم و مکان‌های جدید را کشف کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها