کد خبر: 495526
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۴ ۱۱:۱۲:۳۱
| |

بلینکن، وزیر خارجه آمریکا:

بازگشت برجام به مسیر اصلی یک فوریت است

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با تاکید بر فوریت داشتن بازگرداندن برجام به مسیر اصلی، گفت که هرگونه تعلل در این زمینه، بازگشت این توافق به مسیر قبلی را سخت تر خواهد کرد.

بازگشت برجام به مسیر اصلی یک فوریت است
کد خبر: 495526
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۴ ۱۱:۱۲:۳۱

اعتمادآنلاین| بلینکن در مصاحبه با برنامه "فیس دِ نیشن" شبکه تلویزیونی سی بی اس نیوز ، بدون اشاره به اینکه اصلی ترین عامل خارج شدن برجام از ریل اصلی و حرکت ایران به سمت کاهش تعهدات، خروج یکجانبه و غیرقانونی دولت واشنگتن(دولت ترامپ) از این توافق بوده است، گفت از وقتی آمریکا از توافق هسته ای خارج شده است، ایران همه محدودیت های اعمال شده در این توافق را نادیده گرفته است. این کشور غنی سازی را در سطحی بالاتر انجام می دهد و در مسیر پیشرفت در زمینه دانش هسته ای گام برداشته است.

به گزارش ایرنا، وی افزود: اگر حرکت ایران در این مسیر طولانی تر شود و اگر در این راه بتازند، به دانشی دست خواهند یافت که بازگشت از آن بسیار دشوار خواهد بود. بنابراین به نظر من این موضوع اهمیت دارد که برنامه هسته ای ایران را در همان چارچوبی قرار دهیم که توافق قرار داده بود. متاسفانه اکنون ایران در نتیجه خروج ما از این توافق، از این چارچوب خارج شده است.

بلینکن در بخشی از این مصاحبه گفت: وقتی پای مذاکرات هسته ای به میان می آید ما هیچ مساله یا منافع دیگری را به ازای مذاکرات هسته ای معامله نمی کنیم.

وی گفت فکر می کند که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در دیدار با ولادیمیر پوتین این مساله را مطرح خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا درباره ادعای اخیر واشنگتن پست مبنی بر اینکه روسیه قصد دارد ماهواره تجسسی پیشرفته به ایران بدهد، اظهارنظر نکرد مشخصی ارائه نکرد و با اشاره دیدار قریب الوقوع بایدن و پوتین، گفت که قصد ندارد در این زمینه، جلوتر از رئیس جمهوری کشورش حرکت کند.

بلینکن در پاسخ به این سوال که آیا گزارش اخیر واشنگتن‌پست مذاکرات وین را تحت تاثیر قرار خواهد داد یا نه، گفت وقتی پای مذاکرات هسته‌ای به میان می‌آید، آمریکا هیچ‌یک از مسائل یا منافع دیگر را در ازای پیشرفت مذاکرات هسته‌ای معامله نخواهد کرد.

روزنامه واشنگتن‌پست اخیرا به نقل از برخی مقامات سابق و فعلی آمریکا بدون ذکر نام آنها مدعی شد روسیه قصد دارد ایران را به ماهواره تجسسی باهدف شناسایی اهداف نظامی مجهز کند.

وی درباره حضور بایدن در اجلاس گروه 7، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و دیدار با سران اتحادیه اروپا مدعی شد این اقدامات برای بسیج نیروهای قدرتمند از نظر نظامی، اقتصادی، سیاسی و دموکراتیک است.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که نظرسنجی جدید نشان می دهد که اعتماد به نقش رهبری آمریکا در دولت بایدن در این کشور ها به 75 درصد رسیده است.

این مقام آمریکایی نتیجه گرفت: بنابراین ما اکنون به دلیل تقویت نقش آمریکا در جایگاهی قرار داریم که می توانیم با این کشورها برای تحقق اهداف مشترک از جمله چالش هایی از سوی روسیه و چین همکاری کنیم.

بلینکن در مصاحبه دیگری با شبکه خبری سی ان ان درباره روسیه گفته بود بایدن در دیدار این هفته خود با پوتین در ژنو درباره اقدامات خشونت آمیز و بی پروای مسکو به پوتین هشدار خواهد داد.

براساس گزارش واشنگتن پست، این ماهواره پیشرفته روسی ایران را قادر می سازد تا اهداف نظامی بالقوه را در خاورمیانه و حتی خارج از این منطقه زیر نظر بگیرد.

پوتین در مصاحبه با شبکه ان بی سی با تاکید بر همکاری کشورش با ایران در حوزه های نظامی و فناوری، ادعای رسانه آمریکایی واشنگتن پست را درباره برنامه مسکو برای تجهیز ایران به ماهواره های جاسوسی پیشرفته، تکذیب کرد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها