هاشم حسینی بوشهری، عضو مجلس خبرگان رهبری:

مشارکت مردم در انتخابات نشان‌دهنده رشد آن‌هاست / مناظرات نسبت به دفعات قبل بهتر برگزار شد

یک عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: حضور در پای صندوق های رأی و شرکت در انتخابات 1400 نشان‌دهنده رشد و بالندگی مردم است و مردم احساس می کنند در اداره کشور نقش آفرینند.

مشارکت مردم در انتخابات نشان‌دهنده رشد آن‌هاست / مناظرات نسبت به دفعات قبل بهتر برگزار شد
کد خبر: 495531
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۴ ۱۱:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران، پایان هفته جاری برگزار می‌شود و تکلیف سکاندار سیزدهمین دولت بعد از انقلاب اسلامی مشخص خواهد شد.

به گزارش فارس، این انتخابات در شرایطی برگزار می‌شود که هم سوء تدبیرهای دولت موسوم به تدبیر و امید مردم را نسبت به عملکرد آن گلایه‌مند کرده و هم جریان منسجم دشمنان بیرونی، تلاش می‌کنند تا انتخاباتی بی‌رونق و سرد برگزار شود. در چنین شرایطی، تبیین دقیق شرایط حال حاضر و شرایط پیش رو و نقش انتخابات در افزایش اقتدار کشور اهمیتی اساسی دارد.

هاشم حسینی بوشهری، عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت‌وگوی مشروح به تبیین مسئله مورد اشاره پرداخته و گریزی هم به ماهیت دشمنانی می‌زند که از یک طرف داروهای مورد نیاز مردم ایران را تحریم‌ می‌کنند و از طرف دیگر، انتخابات را.

وی در این گفت و گو، در خصوص نظر نهایی جامعه مدرسین درباره نامزد «اصلح» در انتخابات سیزدهم نیز توضیح می‌دهد.

***

*با تشکر از وقتی که در اختیار ما گذاشتید، همانطور که می‌دانید انتخابات این دوره ریاست جمهوری در شرایط حساسی برگزار می‌شود و برخی سوء تدبیرها در مدیریت اجرایی کشور مردم را گلایه‌‌مند کرده؛ به نظر شما، اهمیت این انتخابات و تفاوت آن با ادوار قبلی، در چه نکته‌ای است؟

خوشبختانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در چارچوب قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی، فرصتی فراهم آمد تا مردم عزیز ما بتوانند در سرنوشت خودشان سهیم و اثرگذار باشند و البته این مشارکت بر مبنای مردم سالاری دینی است. متأسفانه در زمان طاغوت ظاهراً انتخابات برگزار می شد اما افراد از قبل تعیین شده بودند و مردم را هم به ظاهر در انتخابات مشارکت می‌دادند.

با تشکیل نظام اسلامی و تأکید حضرت امام (قدس سره) مبنی بر اینکه مردم خودشان باید در سرنوشتشان نقش داشته باشند و در مسائل مربوط به نظام نقش‌آفرین باشند، ما شاهد انتخابات فراوانی از اول پیروزی انقلاب تاکنون بوده ایم.

در واقع، حضور در پای صندوق های رأی و شرکت در انتخابات نشان‌دهنده رشد و بالندگی مردم است و مردم احساس می کنند در اداره کشور نقش آفرینند.

علاوه بر این، حضور حداکثری در بُعد داخلی کشور، منطقه و بین الملل نیز پیام‌ها و اثرات بسیاری به همراه دارد. در ارتباط با امور داخلی، حضور در عرصه انتخابات یک نوع نوسازی و تحول محسوب می شود و برای رسیدن به راهکارهای روشن چه در بُعد حل مشکلات اقتصادی، چه در بعد مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، با استفاده از تجربیات انتخابات گذشته سعی می کنند تصمیمی در جهت رشد و پویایی کشور اتخاذ کنند و افرادی را انتخاب کنند که توانایی حل مشکلات را داشته باشند.

نکته ای که وجود دارد این است که شرکت در انتخابات هم حق و هم تکلیف است؛ حق از این جهت که آحاد جامعه می توانند در سرنوشت خودشان تأثیرگذار باشند و تکلیف بودن شرکت در انتخابات هم به این جهت است که این انقلاب با سختی و رنج بسیار به ثمر نشسته است. این انقلاب عقبه ای ارزشمند و مستحکم دارد. خون شهدایی که قبل از انقلاب تقدیم انقلاب شده، همچنین شهدایی که در دوران دفاع مقدس جانشان را نثار انقلاب کردند.

جانبازان و آزادگان سرافراز ما و جهادگران عزیزی که جان و مال و آبروی خود را در راه حفظ و حراست از این انقلاب و نظام فدا کرده اند، اینها همگی عقبه انقلاب و نظام ما است.

اینها نکاتی است که به نظر بنده می تواند ایجاد تکلیف کند در ارتباط با حضور حداکثری، برای استمراربخشی به اهداف نظام اسلامی و برای پاس داشتن خون شهدا و رسیدن به آن قله و اهدافی که رهبری معظم انقلاب با نگاهی عمیق و ژرف برای انقلاب اسلامی در گام دوم ترسیم کرده اند.

حالا اگر کسی این ایده ها را قبول دارد، راه رسیدن به این ایده ها ساکت بودن، بی تفاوتی و تحریم انتخابات نیست؛ چرا که نماد بیرونی انتخابات ما در کل معادلات بین المللی تأثیرگذار است، حتی در دیپلماسی و ارتباط ما با دنیایی که زندگی می‌‌کنیم اثرگذار است.

زمانی که دشمن ببیند پشتوانه نظام اسلامی مردم هستند عقب‌نشینی خواهد کرد و ادبیاتی که ما با طرف‌ های مقابلمان به کار می بریم، این ادبیات قطعاً قابل قیاس نیست با ادبیات و گفتمان ما در زمانی که رئیس جمهوری با آرایی ضعیف مسئولیت بپذیرد و در رأس قرار بگیرد. فلذا برای اینکه اقتدارمان را به دشمن نشان دهیم، هم بیعتمان را با امام و رهبری تمدید و تجدید کنیم و هم در جهت استمرار بخشیدن به اهداف انقلاب و رسیدن به آن قله که تمدن اسلامی است حرکت کنیم، راهکار این است که در عرصه انتخابات حضوری پررنگ داشته باشیم.

*اخیر به طور مستقیم بین نامزدها برگزار شده و فرصت شناخت بهتر را به مردم می‌دهد؛ نظر جنابعالی درباره این مناظره‌ها چیست؟

اصل مناظره برای اینکه یک شور انتخاباتی ایجاد شود و افراد داوطلب هم بتوانند برنامه هایشان را برای مردم تبیین کنند، لازم و ضروری است. پس مناظرات دو بُعد دارد؛ یک بُعدش ناظر بر این است که شور و شوق نسبت به حضور مردم در انتخابات ایجاد شود، به خصوص در این شرایط شیوع کرونا که از فضای عمومی کمتر می‌شود استفاده کرد؛ فضای مجازی و رسانه ها برای تبلیغ و تهییج انتخابات خیلی کمک می ‌کند و مهمتر، آشنایی مردم با برنامه های داوطلبان است.

نکته ای که بارها توسط رهبر انقلاب تأکید شده است و مطالبه مردم هم هست این است که داوطلبان بیان کنند چه راهکاری برای برون‌رفت از این مشکلات دارند که ما را به آینده امیدوار کند، اما اگر یک نامزد موفقیت خودش را در تخریب دیگری ببیند این خواست مردم ما نیست، یعنی مردم آگاهی دارند و می دانند که با این نوع حرکات دیگر نمی توان موج در جامعه ایجاد کرد، لذا یکی از بازخوردهایی که در جامعه می بینیم این است که مردم به اخلاق افراد هم امتیاز می دهند. مردم توجه دارند کسی که می‌ خواهد رئیس جمهور ایران اسلامی شود از چه ادبیات فاخری استفاده می کند، چه جملات و کلماتی به کار می برد؛ در واقع، رعایت شئون و ادب و متانت که متناسب با یک رئیس جمهور است، مورد توجه مردم قرار می گیرد.

من معتقدم این بار مناظرات نسبت به دفعات قبل بهتر برگزار شد، اما متأسفانه بداخلاقی ها و تخریب هایی نیز در آن بود که ایکاش به جای این تخریبها برنامه هایشان را ارائه می دادند، تا مردم با برنامه ها و راهکارها آشنا می شدند و با شناخت بیشتری می توانستند تصمیم بگیرند و رای بدهند.

اگر یک کاندیدا کل وقت محدودی که در اختیار دارد، صرف تخریب طرف مقابل کند و طرف مقابل هم ناگزیر باشد پاسخی به این تخریب‌ها بدهد، طبیعتاً وقت سوخته می شود و فرصتی برای ارائه برنامه ها باقی نمی ماند.

*نظر جامعه مدرسین درباره نامزدها چیست؟ آیا در این انتخابات از نامزد مشخصی حمایت می‌کنید؟

جامعه مدرسین یک ساز و کاری ترسیم کرده است؛ البته در همه دوره ها بوده و در این دوره بنا شده تا روز انتخابات چند بیانیه داشته باشیم. این است که این بیانیه صادر شده و بیانیه دوم نیز در رابطه با نقش و جایگاه شورای نگهبان به عنوان یکی از نهادهای مهم در نظام اسلامی صادر شد.

بیانیه سوم نیز در رابطه با شاخص های نامزد اصلح است که بعد از جلسات مفصل با الهام از بیانات حضرت امام (ره) و بیانات مقام معظم رهبری و بالاتر از آنها، بر اساس آنچه که از آموزه های قرآن و معارف دینی آموخته ایم در این بیانیه گنجانده شده که چه فردی شایسته پذیرش مسئولیت در یک نظام اسلامی است. مجموعه ای از شاخص ها مشخص شد و در بیانیه سوم این شاخص ها به اطلاع مردم رسید.

در ارتباط با بیانیه چهارم به احتمال زیاد نظر نهایی جامعه مدرسین نسبت به معرفی فرد اصلح خواهد آمد، ان‌شاالله.

*جریان ضد انقلاب به دنبال کاهش مشارکت مردم در انتخابات است؛ به نظر جنابعالی، علت این تلاش آنها چیست و در داخل چه باید کرد؟

من معتقدم یکی از ویژگی هایی که مردم ما باید داشته باشند و از اول انقلاب هم مورد تأکید حضرت امام (ره) بوده و امروز نیز مورد تأکید مقام معظم رهبری است و خود مردم هم به آن عنایت دارند، این است که دشمن‌شناس باشند؛ یعنی ببینند دشمن کجا را نشانه گرفته است.

دشمنان خیرخواه و دلسوز ما نیستند، ما الآن با دشمنانی مواجهیم که حتی برای دارو و واکسنی که در این شرایط سخت کرونا مورد نیاز مردم است، با کارشکنی سعی می کنند این اقلام حیاتی در اختیار مردم و ملت ما قرار نگیرد، ما با چنین دشمنانی مواجهیم، اگر چنین حرفی را از زبان دشمنان شنیدیم که ترغیب کردند در انتخابات شرکت نکنید، اولین سؤالی که برای هر فرد ایرانی با هر عقیده ای که دارد، پیش می آید این است که آیا در این پیام‌ها خیرخواهی برای ملت وجود دارد؟! یا اینها مقدمه ای است برای اینکه فشارها را بر ملت ما بیشتر و سنگین‌تر کنند؟!

اگر این‌ها افرادی بودند که خیرخواهی‌شان را در سختی ها و مشکلات به اثبات رسانده بودند و در کنار مردم ما بودند، طبعاً اگر این مطلب را مطرح می کردند مردم می گفتند موارد بسیاری خیرخواهی کرده‌اند، این بار هم خیرخواه ما هستند! اما وقتی مردم می بینند دشمنان به دفعات زیاد برای ملت ما مشکل‌آفرینی کرده، لذا مطمئن می شوند که این بار هم جز شر و بدخواهی برای ملت ما چیزی به دنبال ندارد و لذا به شکل طبیعی نیاز به فکر و اندیشه زیادی هم نیست؛ همین که بدانیم اینها دشمن‌اند و در دشمنی کوتاهی نمی کنند و هر روز هم تحریم می‌کنند و به تعهداتشان پایبند نیستند، مردم به این نتیجه می رسند که خیر ما در این است که برای حفظ استقلال و امنیت کشور و حفظ آبادانی کشورمان باید روی پای خودمان بایستیم و دشمن را خیرخواه خودمان نبینیم و به فرموده یکی از فرماندهان دفاع مقدس، بدانید که دشمن کجا را نشانه گرفته است همان جا که دشمن نشانه گرفته و میخواهد مورد هدف قرار دهد بفهمید که حق آنجاست.

دشمن الآن پراکندگی و عدم انسجام ما را هدفگذاری کرده است و چون این هدف مورد نظر دشمن است، ما دقیقاً باید نقطه مقابل دشمن عمل کنیم و نقطه مقابل حرکت دشمن، حضور حداکثری و وحدت‌آفرین در انتخابات است که به دشمنان این مرز و بوم بفهمانیم که تمام نقشه ها و توطئه ها و برنامه های شما در نزد ملت ایران نقش بر آب است.

*فکر می‌کنید مردم با چه معیارها و شاخص‌هایی باید دست به انتخاب بزنند؟

امیدواریم مردم عزیز ما روز 28 خردادماه حضوری پرشور و غرورآفرین داشته باشند و به نامزد اصلحی رأی بدهند که همه معیارهایی را که احساس می شود برای آینده کشور در ابعاد مختلف دینی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مورد نیاز است، داشته باشد و بتواند در عرصه حل مشکلات جامعه نقش‌آفرینی کند.

مردم ما باید با شناختی که از داوطلبان دارند، به فردی رأی بدهند که روح استکبارستیزی و روحیه مبارزه با فساد در وجود او تبلور پیدا کرده باشد و دردهای مردم را با تمام وجود لمس کند و برای درمان آن دردها راه علاج و برنامه داشته باشد.

امیدواریم در چند سال آینده ما بتوانیم با تکیه بر ظرفیت و توان داخلی از این تنگناها و مشکلاتی که دشمنان ایجاد کرده‌اند، عبور کنیم و کشوری در رفاه و آرامش داشته باشیم، ان‌شاءالله.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها