کد خبر: 495619
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۴ ۱۴:۰۸:۴۸
| |

نگاهی به راستی‌آزمایی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در مناظره سوم

جدول فکت چکینگ مناظره سوم را می‌خوانید.

نگاهی به راستی‌آزمایی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در مناظره سوم
کد خبر: 495619
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۴ ۱۴:۰۸:۴۸

اعتمادآنلاین| جدول فکت چکینگ مناظره سوم را می‌خوانید.

جدول راستی‌آزمایی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در مناظره سوم

در بهمن ماه سال 1399، اپلیکیشن سیگنال فیلتر شده است. همین چند هفته پیش هم اپلیکیشن کلاب‌هاوس از سوی ارائه‌دهندگان خدمات اینترت از جمله اپراتورهای تلفن همراه فیلتر شد و وقتی هیات دولت برای این کار آنها جریمه در نظر گرفت، دیوان عدالت اداری که زیر مجموعه قوه قضائیه به ریاست جناب آقای رئیسی فعالیت می‌کند، اجرای مصوبه هیات دولت را متوقف کرد و عملا به فیلترینگ کلاب‌هاوس صحه گذاشت.

من هر جا حرف زدم صادقانه بود. هیچ فیلتری در دوره من انجام نشده است.

1

سید ابراهیم رئیسی

بیانات رهبر انقلاب درباره مسائل پیش‌آمده پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، 26 آبان 1398:

وقتی یک چیزی مصوّبه‌ی سران کشور است، آدم باید با چشم خوشبینی به آن نگاه کند...اگر سران سه قوّه تصمیم بگیرند من حمایت میکنم؛ من این را گفته‌ام، حمایت هم میکنم. سران قوایند، نشسته‌اند با پشتوانه‌ی کارشناسی یک تصمیمی برای کشور گرفته‌اند، باید عمل بشود به آن تصمیم. این یک نکته...بالاخره وقتی یک تصمیمی گرفته شد از ناحیه‌ی سران سه قوّه -[چون] بحث دولت نیست، بحث یک وزارتخانه نیست، سران سه قوّه‌ی کشور نشسته‌اند یک تصمیمی گرفته‌اند- به یک پشتوانه‌ی کارشناسی هم متّکی است.

مسئول طرح بنزین دولت بود. آن بخشی که در جلسه سران قوا مطرح شد فقط محل هزینه‌کرد آن بود.

2

سید ابراهیم رئیسی

جوابیه دبیرخانه ستاد ملی مقابله با کرونا: برغم تاکیدات ستاد ملی کرونا و ستاد کرونا در استان خوزستان مبنی بر رعایت پروتکل های بهداشتی در تبلیغات انتخاباتی، در تجمع انتخاباتی این نامزد انتخابات ریاست جمهوری دستورالعمل های مورد تاکید ستاد ملی مقابله با کرونا، رعایت نشده است.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا استان خوزستان، مجوز صادر شده برای ستاد انتخاباتی آقای رئیسی برای ساعت 19 تا 21 با حضور حداکثر4 هزار نفر با رعایت فاصله 4 متری برای هر نفر در محل تجمع بوده است که در ساعت 19 بدلیل حضور تنها 400 نفر در محل تجمع، این مراسم در زمان مقرر آغاز نمی شود.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا استان خوزستان، در نهایت با پیگیری عوامل استانی ستاد انتخاباتی این نامزد انتخابات، بالغ بر 4 هزار نفر از 28 شهرستان استان با اتوبوس به محل سخنرانی اعزام و تجمع انتخاباتی در ساعت 22 آغاز می شود و آنچه در این تجمع انتخاباتی برگزار شده برخلاف تمامی دستورالعمل ها و مجوزها بوده و پروتکل های بهداشتی مقرر شده از سوی ستاد ملی کرونا رعایت نشده است.

مجری قانونی در این رابطه (میتینگ اهواز) ستاد ملی مقابله با کرونا است که از این ستاد اجازه گرفته شد و همچنین از ستاد کرونا استان هم اجازه گرفته شد. دوم اینکه دانشگاه علوم پزشکی اهواز هم پروتکلی برای این اجتماع نوشت. یعنی همه مقدمات برای این سفر انجام شد.

3

سید ابراهیم رئیسی

سخنان رئیس کل وقت بانک مرکزی در مصاحبه با خبرگزاری فارس، 14 تیر 1399:

من تصور می‌کردم آنجا (آمریکا) مرکز فعالیت دشمن است و در آنجا من باید طلبکارانه صحبت کنم به همین دلیل خیلی محکم آن حرف را زدم. بعد که برگشتم به ایران دیدم از این عبارت برداشت درستی نشده است. واقعیت این است که من فکر می کنم برجام آثار مثبت زیادی داشته و همچنان دارد. الان دیگر (این آثار) دیده نمی شود. آن زمان بود. من گفتم تقریبا هیچ. بالاخره اتفاق هایی افتاده بود. مثلا ماهی 700 میلیون دلار که در اوایل در طول 7 ماه وصول شد از محل منابع مسدود شده حاصل از فروش نفت که در فضای اقتصادی آن روز کشور نقش مثبتی داشت توانست مورد استفاده قرار گیرد.

از رئیس قبلی بانک مرکزی پرسیدند که منافع برجام چیست، پاسخ داد هیچ! حداقل به مواضع خودتان پایبند باشید.

4

سید ابراهیم رئیسی

در کنار نکاتی که جناب آقای رئیسی اشاره فرموده‌اند، یک مصداق بارز دیگر تعارض منافع در کشور، این است که مقامات قضایی که مثلا به تخلفات انتخاباتی و کرونایی ستاد جناب آقای رئیسی در تجمع اهواز رسیدگی کنند، منصوب خود ایشان هستند، چون ایشان هنوز هم از سمت خود استعفا نداده‌اند.

موضوع تعارض منافع که در سایر بخش‌ها هم هست و باید تعارض منافع را منتفی کنیم و به حداقل برسانیم. مثلا مسئول بخش مسکن یا مدارس، خودش پیمانکار یا صاحب مدرسه است

5

سید ابراهیم رئیسی

برابر اطلاعیه بانک مرکزی مورخه1/5/1399 و پیرو مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه،بازگشت ارز صادراتی به قوه قضاییه محول شده است. در این اطلاعیه آمده است : « بانک مرکزی در مرحله اول اطلاعات مربوط به 250 نفر شخص حقیقی و حقوقی، که بخشی از مجموع 27 میلیارد دلار ارز صادراتی را برنگردانده‌اند، را به مرجع محترم قضایی ارسال کرده و حتی بعد از شکایت نیز به منظور مساعدت، جلسات متعدد به منظور برگشت ارز حاصل از صادرات با آنها برگزار نموده، لیکن متأسفانه کماکان از برگشت ارز اجتناب کرده‌اند.»

ما بارها از بانک مرکزی خواستیم لیست ارزهای صادراتی را به ما بدهد. 25 میلیارد دلار ارز بوده که ما هرچه پیگیری کردیم 7 میلیارد دلار را بیشتر اعلام نکردند.

6

سید ابراهیم رئیسی

همین نامزد در مناظره دوم گفته بود: «خیلی جاها واکسیناسیون را هم شروع نکرده اند، اما دولت‌های قاطعی داشتند.» بالاخره باید کدام یک را باور کرد؟ حمایت از دولت‌های قاطع یا نقد قرنطینه‌های مقطعی و تعطیلی کسب‌وکارها؟ این نامزدطرفدار کدام راهکار است. افزون بر این آقای قاضی زاده هاشمی بعنوان نماینده قوه مقننه عضو ستاد ملی مبارزه با کروناست و در جلسات این ستاد شرکت می‌کند و در تصمیم‌گیری‌ها دخیل است.

مردم یک سال هست از کار و زندگی مانده‌اند...شصت درصد از مشاغل ما به صورت روزمزد هست و ما به آن‌ها می‌گوییم کار نکن

7

قاضی زاده هاشمی

از آنجایی که این بحث پیرامون بحث بنزین مطرح شده و اشاره آن به شورای هماهنگی اقتصادی است، گزیده سخنان رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با سایت رهبر انقلاب در این زمینه نقل می‌شود:

«رهبر انقلاب، در هشتم اردیبهشت‌ماه (1397)، در جلسه‌ای محرمانه با مسئولان سه قوه، بر ضرورت تشکیل این اتاق جنگ اقتصادی تأکید کرده بودند. در آن جلسه، رهبر انقلاب مطرح کردند که رییس‌جمهور و قوه‌ی مجریه، مسئول شورای هماهنگی اقتصادی قوا هستند، به همین دلیل دبیر آن از سوی رئیس‌جمهور انتخاب شده و جایگاه دبیرخانه‌ی آن نیز در معاونت اقتصادی ریاست جمهوری قرار گرفت. همچنین رهبر انقلاب در اولین جلسه‌ی این شورا تأکید کردند که اگر در این جلسات به حمایت بنده نیازی است، تأیید مصوبات مورد توافق جلسات قوا توسط رهبری صورت می‌گیرد و ایشان نیز به عنوان پشتیبان از این مصوبات برای اجرایی شدن حمایت می‌کنند. رهبر انقلاب در پیام خود به رئیس‌جمهور تأکید فرمودند که هرجا مصوبه‌ای در این شورا به تصویب رسید، دیگر معطل موافقت ایشان نشده و کارها را سریع‌تر آغاز کنند.»

یک سری شوراها درست شده عده‌ای پشت آن قائم می‌شوند

8

قاضی زاده هاشمی

تولید مرغ بدون واردات نهاده های دامی ممکن نیست.برای واردات نهاده ها باید ارز تخصیص داده شود و بدون رفع تحریم ، تخصیص ارز به سختی امکانپذیر است. رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور: کشور ایران از نظر آب دارای محدودیت است و لذا نمی توانیم دو محصول آب‌بر مثل ذرت و سویا را کشت کنیم.به گفته بخش زراعت وزارت جهاد 15 تا 20 درصد از سویا در داخل تولید می شود و 80درصد نهاده ها را باید وارد کرد.

در مسئله مرغ، ما 2.5 برابر ظرفیت مصرف داخلی، توان تولید داریم.

9

قاضی زاده هاشمی

این وعده نامزد جز برنامه های قطعی دولت روحانی است. با ورود تدریجی واکسن‌های سفارش داده شده از روسیه، چین و سبد کواکس و همچنین ورود واکسن‌‌های داخلی به چرخه واکسیناسیون عمومی از تیرماه، عملا کشور روزانه 500 هزار تزریق کشور را خواهد داشت که به گفته مسئولان وزارت بهداشت، این عدد تا یک میلیون هم قابل ارتقاست.

کرونا را با واکسیناسیون تا 22 بهمن حل می کنیم

10

قاضی زاده هاشمی

نامزدبرای فریب مردم، تورم را در سال 1390 مطرح کرده است در حالی که تورمی که دولت تحویل گرفته، در مرداد سال 1392، 36.2 درصد بوده است و ضمنا دولت یازدهم و دوازدهم، با اقدامات خود از دی ماه 1393 تا دی ماه سال 1397، تورم را زیر 20 درصد آورد و حتی تورم در بهمن سال 95 به 6.9 درصد رسید.

تورم در سال 1390، 19 درصد و در سال 1399، 39 درصد بود

11

علیرضا زاکانی

در نامه منتشر شده مشخص شده است که همتی چنین درخواستی ندارد بلکه در مقام مقایسه دو روش است: روش استفاده از منابع بانک مرکزی و روش افزایش قیمت بنزین و نفت گاز. او در این نامه گفته که تورم حاصل از افزایش قیمت بنزین حدود 17 درصد است در حالی که تورم ناشی از استفاده از منابع بانک مرکزی 25 درصد است. در عین حال او گفته بود که با این روش این امکان وجود دارد که 95 هزار تومان به مردم یارانه بیشتری داده شود.

ادعا (خطاب به همتی): نامه رسمی شما موجود است که در 31 شهریور سال 98 درخواست کردید که قیمت بنزین لیتری 5000 تومان و قیمت نفت و گاز 1000 تومان شود تا دولت کسری بودجه‌اش را جبران کند.

12

علیرضا زاکانی

مبنای این محاسبه، افزایش مصرف بنزین در سال‌هایی است که کارت سوخت برداشته شده است. این در حالی است که: 1. نسبت میان کارت سوخت و نظام سهمیه‌بندی با کنترل میزان مصرف، نسبت ثابت شده و قطعی نیست. چرا؟ چون به طور مثال از سال 1390 تا پایان سال 1393 که هم نظام سهمیه‌بندی در کشور وجود داشت و هم سوختگیری الزاماً باید با کارت سوخت صورت می‌گرفت نیز، میزان مصرف 16 درصد افزایش پیدا کرد و از 60 میلیون لیتر روزانه به 70 میلیون لیتر رسید.

2. البته میزان مصرف از 70 میلیون لیتر روزانه در سال 1394 به 90 میلیون لیتر روزانه در سال 1397 رسید اما نباید این موضوع را صرفا، متوجه حذف کارت سوخت و سهمیه‌بندی دانست بلکه باید توجه کرد که در سه سال از این دوره چهار ساله یعنی در سال‌های 95 تا 97 قیمت بنزین در کشور ثابت بوده است.

3. در عین حال منتقدانی که به افزایش میزان مصرف بنزین در کشور انتقاد دارند؛ یک نکته را در نظر نمی‌گیرند و آن هم میزان افزایش خودرو در این سال‌هاست. جمعیت کشور در سال 1390، 75 میلیون نفر بوده و تعداد کل خودروهای شخصی در این سال، 10 میلیون و 742 هزار دستگاه. بنابراین ضریب مالکیت خودروی شخصی در کشور یک دستگاه به ازای هر هفت نفر بوده است. این در حالی است که در سال 1397، تعداد خودروهای شخصی کشور، نسبت به سال 1390، هفت میلیون دستگاه افزایش پیدا کرده و ضریب نفوذ خودروی شخصی به یک دستگاه برای هر 5 نفر رسیده است.

کارت سوخت را برداشتند و 150 هزار میلیارد تومان یعنی سه برابر مسکن مهر ضرر زدند.

13

علیرضا زاکانی

کل میزان صادرات و واردات ایران در سال 1399 با عراق 7 میلیارد و 300 میلیون دلار و در سال قبل از آن 9 میلیارد دلار بوده است. ضمنا به گفته عضو هیات رئیسه اتاق ایران و عراق، از علل کاهش میزان تجارت ایران و عراق در سال 1399، نسبت به سال قبل از آن، کاهش معنادار تعداد صادرکنندگان با توجه به تعهد ارزی و مشکلات بازگشت ارز و کاهش ارزش دلاری کالای صادراتی با توجه به هزینه های تحریم بوده است.

ما با عراق 12 میلیارد مراوده داریم 10 میلیارد آن توسط بخش خصوصی و تنها 2 میلیارد آن توسط بخش دولتی است که مشکل دارد.

14

سعید جلیلی

مضرات قرار گرفتن نام ایران در کنار کره شمالی در لیست سیاه FATF :

خودداری بانک‌های جهانی برای گشایش اعتبار LC برای تجار ایرانی

از دید سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) که به نوعی عمده‌ترین سازمان بین‌المللی تصمیم‌گیرنده اقتصادی در جهان است، اقتصاد ایران در درجه 7 که بدترین رتبه ریسک‌پذیری به شمار می‌رود، قرار گرفته است. یعنی سرمایه‌گذاران در سراسر جهان باید متحمل شدیدترین ریسک‌ها بشوند.

در این سیستم هزینه کالا برای خریدار ایرانی حدود 25 تا 40 درصد افزایش پیدا می‌کند

با قاطعیت عرض می کنم امضای کنوانسیون ها از جمله FATF هیچ فایده ای برای کشور ندارد و حاضرم در این زمینه مناظره کنم.

15

سعید جلیلی

در 6سال مسئولیت سعید جلیلی دبیری شورای عالی امنیت ملی در زمان احمدی نژاد، شورای امنیت سازمان ملل 6 قطعنامه علیه برنامه هسته‌ای ایران تصویب کرد که 3 قطعنامه از اسفند 1386 تا خرداد 1389 در زمان ریاست جلیلی بر گروه مذاکره هسته‌ای تصویب شد.

به عنوان کسی که 33 سال در سیاست خارجی کار کردم می گویم که امکان تعامل گسترده با جهان وجود دارد به ویژه اقتصاد.

16

سعید جلیلی

امروز 94 درصد روستاهای کشور به شبکه اطلاعات کشور متصل هستند این در حالیست که تا پیش از آغاز به کار دولت تدبیر و امید این میزان کمتر از 20 درصد بود. سهم روستاها در سبد اشتغال کشور به 30 درصد افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر 95 درصد روستاها به شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات و 76 درصد از شبکه آبرسانی متصل هستند.

27 درصد جمعیت کشور در روستاها ساکن هستند، باید زمینه ای ایجاد کنیم که روستاها جهش پیدا کنند

17

سعید جلیلی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها