ناو هواپیمابر آمریکا وارد آب‌های دریای چین جنوبی شد

در حالیکه تقابل با چین یکی از موضوعات محوری بیانیه پایانی نشست گروه 7 و نشست سران ناتو بود، نیروی دریایی آمریکا یک ناوگروه خود را به رهبری ناو هواپیمابر رونالد ریگان به دریای چین جنوبی اعزام کرد.

ناو هواپیمابر آمریکا وارد آب‌های دریای چین جنوبی شد
کد خبر: 495840
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۵ ۱۱:۲۴:۲۵

اعتمادآنلاین| در بحبوحه افزایش تنش‌ها میان پکن و واشنگتن، ناوگروه آمریکایی به رهبری ناو هواپیمابر یو.اس.اس رونالد ریگان وارد آب‌های دریای چین جنوبی شد.

به گزارش فارس به نقل از شبکه الجزیره، ناو شکن «یو اس اس شیلو» و «یو اس اس هالسی» که به موشک‌های کروز هدایت شونده مجهز هستند ناو هواپیمابر ریگان را در این ماموریت همراهی می‌کنند.

حضور این ناو گروه در آب‌های مورد مناقشه چین با همسایگان در شرایطی صورت می‌گیرد که چین به مرکز توجه نشست گروه 7 در انگلیس و همچنین نشست سران عضو ناتو در بروکسل تبدیل شده است و فعالیت‌های چین در عرصه بین‌المللی در بیانیه پایانی هر دو نشست به عنوان فعالیت‌های تنش زا مورد محکومیت قرار گرفته است.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در اظهاراتی جداگانه بعد از پایان نشست سران این ائتلاف نظامی غربی، علیه چین موضع گرفتند.

استولتنبرگ بعد از برگزاری نشست سران در بروکسل مدعی شد که توسعه نفوذ چین، تهدیدی برای امنیت ناتو است.

جو بایدن هم در یک نشست خبری در پایان این نشست گفت: دستورکار برنامه 2030 ناتو باید نیازهای این اتحاد در آینده، از جمله چین که چالش‌های سیستماتیک طولانی‌مدت برای ما دارد، برآورده کند.

پکن همواره به حضور ناوگان دریایی آمریکا در دریای چین جنوبی معترض بوده و می‌گوید که این تحرکات کمکی به تقویت صلح و ثبات در این منطقه نخواهد کرد.

نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، در ماموریت ناو گروه رونالد ریگان تمرینات دریایی امنیتی از جمله عملیاتهای پرواز با هواپیماهای جنگنده و عمود پرواز و تمرینات آموزشی تاکتیکی برای هماهنگی بین نیروهای سطح و هوا انجام خواهد گرفت.

این بیانیه مدعی شده است که عملیاتهای این ناو گرو بخشی از حضور عادی نیروی دریایی آمریکا در منطقه ایندو-پاسیفیک است.

چین طی سالهای اخیر حضور خود را در دریای چین جنوبی با ساخت جزایر مصنوعی و استقرار سیستمهای موشکی و دیگر تجهیزات نظامی افزایش داده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها