کد خبر: 495850
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۵ ۱۱:۴۴:۱۲
| |

جزئیات جدید از قتل خاشقچی؛ گزارش یاهو از همدستی مصر با جوخه ترور سعودی

یاهو نیوز در گزارشی اختصاصی از توقف هواپیمای حامل جوخه ترور روزنامه‌نگار مخالف سعودی در قاهره پیش از توقف نهایی در استانبول به منظور تهیه داروهای ممنوعه خبر داده است.

جزئیات جدید از قتل خاشقچی؛ گزارش یاهو از همدستی مصر با جوخه ترور سعودی
کد خبر: 495850
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۵ ۱۱:۴۴:۱۲

اعتمادآنلاین| پایگاه خبری «یاهو نیوز» در گزارشی اختصاصی جزئیاتی جدید را از قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی به دست جوخه ترور سعودی منتشر کرد.

به گزارش فارس، طبق این گزارش، گفته می‌شود جوخه ترور در قاهره برای تهیه داروهای غیرمجاز که برای قتل خاشقچی استفاده شد، توقفی داشته است.

یاهو به استناد یادداشت‌هایی که خلاصه بازجویی‌های مخفی تیم ترور است، گزارش داد که یک جت «گلف‌استریم» پیش از توقف نهایی در استانبول، توقف کوتاهی در دوم اکتبر سال 2018 در قاهره داشته است.

طبق این گزارش، مشخص نیست که چه داروهایی برای قتل خاشقچی مورد استفاده قرار گرفت و چه کسی آن‌ها را در اختیار قاتلان قرار داد.

به نوشته یاهو نیوز، این افشاگری اولین نشانه از این مسئله است که قاتلان سعودی همدستان مصری داشته‌اند. این تحول همچنین ادعاهای دولت سعودی را مبنی بر این که این گروه قبل از سوار شدن به هواپیما به مقصد استانبول، قصد کشتن این روزنامه‌نگار منتقد را نداشته، زیر سوال می‌برد.

به گزارش بی‌بی‌سی، مقام‌های سعودی ادعا می‌کنند که قتل خاشقچی «عملیاتی خودسرانه» بوده که توسط تیمی انجام شده که برای متقاعد کردن خاشقچی به بازگشت به عربستان فرستاده شده بود. با این حال، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در سال 2018 به این نتیجه رسید که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی این قتل را تایید کرده بود.

در زمان قتل، خاشقچی یکی از منتقدان شناخته شده ولی‌عهد سعودی و سرکوبگری او در درگیری‌های داخلی خاندان سلطنتی بود.

جمال خاشقجی، متولد 13 اکتبر 1958 (21 مهرماه 1337 شمسی) بود. او قبلاً سردبیر روزنامه «الوطن» و بعد از آن مدیر شبکه خبری «العرب» بود.

خاشقجی سپتامبر 2017 از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» مقاله‌هایی در انتقاد از برخی سیاست‌های کشورش به ویژه محمد بن سلمان منتشر کرد. وی از جمله منتقدان صریح دخالت نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در کشور یمن بود.

گزارشی که دولت آمریکا درباره قتل جمال خاشقچی منتقد سعودی منتشر کرده نشان داد این ترور با دستور مستقیم محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی انجام شد.

در بخشی از این گزارش آمده است: «ارزیابی ما این است که محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی مجوز انجام عملیاتی در استانبول ترکیه برای دستگیری یا قتل روزنامه‌نگار سعودی، جمال خاشقچی را صادر کرد. ارزیابی ما بر این اساس قرار دارد که ولی‌عهد سعودی از سال 2017 کنترل تصمیم‌گیری‌ها در پادشاهی عربستان سعودی را به دست گرفته است».

با این حال و گرچه، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در ماه فوریه وعده داده بود که عربستان سعودی را پاسخگوی این اقدام خواهد کرد و علیرغم تایید نقش بن سلمان در صدور دستور قتل، از مجازات شخص وی خودداری کرد. بسیاری از ناظران دلیل این اقدام را ترس بایدن از به خطر افتادن روابط آمریکا و عربستان سعودی اعلام کردند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها