انتقاد عضو شورای شهر از سنگ‌اندازی شهردار تهران در مسیر سمن‌سراها

یک عضو شورای شهر تهران از سنگ‌اندازی شهردار تهران در مسیر سمن‌سراها انتقاد کرد.

انتقاد عضو شورای شهر از سنگ‌اندازی شهردار تهران در مسیر سمن‌سراها
کد خبر: 495899
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۵ ۱۳:۰۴:۴۲

اعتمادآنلاین| حجت نظری در سیصدو دومین جلسه علنی شورای شهر تهران در تذکری گفت: تذکر امروز بنده پیرامون سنگ‌اندازی‌ها در مسیر کمک به جامعه مدنی و توسعه سمن‌سراها است.

به گزارش ایسنا، حتما می‌دانید که در این دوره، سمن‌سراها برای اولین بار در تاریخ مدیریت شهری ایجاد شده و می‌تواند در حوزه فعالیت‌های مدنی شهر تهران، نقشی هم‌ردیف فرهنگسراها ایفا کند و ماندگار شود. اما متاسفانه توسعه آن با برخی تنگ‌نظری‌ها و اقداماتی عجیب ازسوی شهرداری تهران روبه‌رو شده است.

وی افزود: لازم است توضیح دهم که سمن‌سراها فضایی اشتراکی است که در هر منطقه از شهر تهران، به سازمان‌های مردم نهاد اختصاص داده می‌شود و می‌تواند بسیاری از مشکلات فعالان مدنی و سازمان‌های مردم نهاد را در تامین محل فعالیت و برگزاری رویدادها حل و فصل کند.

ستاد سمن‌ها به استناد مصوبه تشکیل خود برای حل این مشکل اقدام به تدوین برنامه راه‌اندازی سمن‌سراها در مناطق 22گانه کرد که از میان املاک در اختیار شهرداری تهران که بدون استفاده هستند و املاکی که بازپس گرفته شده است، یک ساختمان در هر منطقه طی تفاهم‌نامه‌ای، بدون هیچ‌گونه واگذاری و جابجایی مالکیت یا منفعت، به سمن‌سرا اختصاص پیدا کند.

به این مفهوم که ملک در اختیارشهرداری منطقه باقی خواهد ماند و همچون دیگر فضاهای اداری خود، منتها این‌بار با کاربری متفاوت از آن ساختمان بهره‌برداری خواهد شد که این، به هیچ‌عنوان مشمول بند 6 ماده 55 نمی‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه شهردار تهران تصور درستی از اتفاقی که در حال رقم خوردن است نداشته و ایشان تصور می‌کرد که ما باید ملکی را واگذار کنیم.

شهردار تهران در سال 99 ابتدا بدون کسب اطلاع از چند و چون این اتفاق مهم، بدون درک شرایط و لزوم حل این مشکل و تاثیرات اجتماعی آن، در جلسه شورای شهرداران اعلام می‌کند که با ستاد سمن‌ها در این زمینه همکاری نشود، اما جالب است زمانی که پولی به جشنواره فجر دادند و ... آقای شهردار مصوبه شورا نگرفتند اما در مورد سمن سرا و جامعه مدنی درخواست مصوبه شورا کردند.

به ویژه آنکه برای ایجاد الزام قانونی، شورای شهر در بودجه سال 1400 در هر منطقه مبلغی را با عنوان راهبری و مدیریت سمن سرا اختصاص داد تا دیگر بهانه‌ای برای سرباز زدن از کارکردن باقی نماند.

وی تاکید کرد: با وجود مصوبه شورا و نیز عدم واگذاری املاک، مجددا چند روز قبل شهردار تهران به مناطق اعلام کرده که این کار انجام نشود. پرسش اول اینکه آیا شهردار تهران متوجه اثرات اجتماعی و وجهه شورای پنجم در میان فعالان اجتماعی و امثال ایشان نیست؟ آیا وجهه شورا برای ایشان اهمیتی دارد؟


دوماً به چه حقی وقتی شورای شهر الزام قانونی با ردیف و بودجه مشخص برای شهرداری تعیین می‌کند، شهردار صراحتاً دستور عدم اجرا می‌دهد؟ آیا این حد از تلاش برای کارنکردن کمی عجیب نیست؟ سوماً شهردار تهران که هیچ قدم مثبتی برای سمن‌ها و رونق فعالیت اجتماعی در شهر بر نداشته است، حال گام را یک قدم فراتر گذاشته و وقتی شورا خودش پیشقدم می‌شود، کارشکنی هم می‌کند؟

نظری تصریح کرد: ضمن تذکر به شهردار تهران بابت تبعات این اقدام در جامعه مدنی، به همکاران محترم نیز لزوم اعاده حیثیت شورا در قبال وجهه‌ای که از شورای پنجم درمیان فعالان اجتماعی با این کار خراب می‌شود هشدار می‌دهم.

شهردار تهران نیز موظف است براساس مصوبه بودجه سالانه، به تمام مناطق دستور اختصاص سمن‌سراها را صادر کند تا در همین دوره، شاهد به ثمر نشستن اقدامات دوره پنجم باشیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها