رهبران ناتو: قصد رویارویی با روسیه را نداریم

کشورهای عضو ناتو در بیانیه پایانی نشست سران این سازمان تأکید کردند، برای گفت‌وگو با مسکو و تعامل در چارچوب شورای روسیه-ناتو آمادگی داشته و خود را تهدیدی برای روسیه ندانسته و قصد رویارویی با این کشور را ندارند.

رهبران ناتو: قصد رویارویی با روسیه را نداریم
کد خبر: 495902
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۵ ۱۳:۱۳:۳۶

اعتمادآنلاین| در بیانیه مشترک منتشره در پایان نشست رهبران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل اعلام شده است که ناتو قصد رویارویی با روسیه را نداشته و خود را تهدیدی برای این کشور نمی‌داند.

به گزارش تسنیم، در این بیانیه آمده است: «ما همچنان برای برقراری گفتگوهای منظم، متمرکز و پرمحتوایی با روسیه آمادگی داریم و مایل به تعامل متقابل بر اساس مشارکت در شورای روسیه-ناتو، با هدف جلوگیری از سوءتفاهمات، ارزیابی‌های نادرست، تشدید اوضاع ناخواسته و افزایش شفافیت و قابل پیش‌بینی بودن هستیم»

در این سند یادآوری شده که نخستین نکته در دستورکار مذاکرات احتمالی آینده، روند اوضاع پیرامون اوکراین و همچنین کاهش خطرات نظامی موجود خواهد بود.

در این بیانیه همچنین اشاره شده که سیستم دفاع ضدموشکی ناتو علیه روسیه جهت گیری نشده و به همین دلیل سیستم بازدارندگی راهبردی روسیه را تضعیف نخواهد کرد.

رهبران کشورهای عضو ناتو در این بیانیه مشترک از تصمیم مسکو و واشنگتن برای تمدید توافقنامه مربوط به ادامه کاهش و محدود سازی تسلیحات راهبردی تهاجمی (معروف به پیمان استارت-3) حمایت کرده و یادآور شدند که کشورهای عضو ناتو نیز قصد ندارند موشک‌های جدید هسته‌ای استقرار زمینی را در خاک اروپا مستقر کنند.

در بیانیه پایانی نشست سران ناتو بار دیگر این مسئله مورد تأیید قرار گرفته که اوکراین و گرجستان می‌توانند در آینده به عضویت پیمان آتلانتیک شمالی درآیند.

رهبران شرکت کننده در نشست بروکسل ارزیابی بالایی از سهم گرجستان در عملیات نظامی ناتو و انجام اصلاحات گسترده در این کشور داشته و خواستار ادامه تلاش‌های دولت اوکراین برای تحقق اصلاحات داخلی، مطابق با استانداردهای این سازمان شدند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها