محقق چینی ارشد آزمایشگاه ووهان، نشت ویروس کرونا را تکذیب کرد

یک محقق چینی که محور تئوری‌هایی است مبنی بر اینکه پاندمی کرونا از نشت ویروس از آزمایشگاه تخصصی او در ووهان چین منتشر شده است، تکذیب کرد که موسسه‌اش مقصر این فاجعه بهداشتی بوده باشد.

محقق چینی ارشد آزمایشگاه ووهان، نشت ویروس کرونا را تکذیب کرد
کد خبر: 495916
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۵ ۱۳:۳۹:۲۷

اعتمادآنلاین| دکتر شی ژنگلی در اظهارنظری بی‌سابقه به روزنامه نیویورک تایمز گفت: چطور ممکن است من برای چیزی که اصلا وجود ندارد مدرک بیاورم؟ اصلا نمیدانم جهان چطور به این قضیه رسیده است و مرتبا یک دانشمند بیگناه را لجن مال میکند.

به گزارش ایسنا، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا ماه گذشته به نهادهای اطلاعاتی کشورش دستور داد تا درباره منشاء این پاندمی به ویژه تئوری نشت از آزمایشگاه تحقیق کنند.

این فرضیه در اوایل اشاعه پاندمی کرونا منتشر شد، خصوصا از طرف دونالد ترامپ، اما عمدتا به عنوان یک تئوری توطئه رد میشد. این فرضیه اما به تازگی دوباره مطرح شده و حاکی از آن است که سه محقق از موسسه ویروس شناسی ووهان پس از دیدن یک خفاش در استان یون‌نان در جنوب غربی چین به شدت بیمار شدند.

دکتر شی کارشناس کروناویروس خفاش است و برخی کارشناسان میگویند که شاید او رهبری تجربیات موسوم به "کسب عملکرد" را که در آن دانشمندان قدرت یک ویروس را به منظور مطالعه بهتر اثراتش روی میزبان‌ها افزایش می‌دهند، در دست داشته است.

براساس گزارش نیویورک تایمز، دکتر شی و همکارانش سال 2017 در آزمایشگاه ووهان مطلبی درباره یک آزمایش جدید منتشر کردند. آنها نوشتند که در این آزمایش "ویروسهای خفاش ترکیبی جدیدی از طریق مخلوط کردن و تطبیق بخشهایی از چندین ویروس موجود ایجاد شد، از جمله حداقل یک ویروس که تقریباً قابل انتقال به انسان است، تا از این طریق توانایی آنها در مبتلا کردن و تکثیر شدن در سلولهای انسانی بررسی شود."

اما دکتر شی در ایمیلی به نیویورک تایمز گفت، آزمایشات او با آزمایشات کسب عملکرد متفاوت بود چون هدف این نبود که ویروس خطرناک‌تری ساخته شود. بلکه آنها در تلاش بودند که بفهمند این ویروس چگونه ممکن است بین گونه‌ها منتقل شود. این محقق چینی گفت: آزمایشگاه من هرگز در تقویت شدت ویروس‌ها از طریق آزمایشات کسب عملکرد، همکاری و ایفای نقش نداشته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها