بازداشت 61 نفر در ترکیه به اتهام‌های امنیتی و تروریستی

نیروهای امنیتی ترکیه طی عملیات‌های همزمان در چند استان، شصت و یک نفر را به اتهام‌های امنیتی و تروریستی بازداشت کردند.

بازداشت 61 نفر در ترکیه به اتهام‌های امنیتی و تروریستی
کد خبر: 495926
|
۱۴۰۰/۰۳/۲۵ ۱۳:۵۶:۱۷

اعتمادآنلاین| در ادامه اقدامات دولت ترکیه علیه مخالفان و پاکسازی این کشور از اعضای گروه وابسته به «فتح‌الله گولن» واعظ و اپوزیسیون آمریکانشین، 44 نفر امروز (سه‌شنبه) بازداشت شدند.

به گزارش فارس، نوشته خبرگزاری «آناتولی»، پلیس ترکیه امروز به دستور دادستانی آنکارا، عملیاتی را برای بازداشت پنجاه‌وسه مظنون از جمله تعدادی نظامی کنونی ارتش این کشور آغاز کرد.

به گفته منابع امنیتی، تا ظهر امروز 44 نفر از این افراد در عملیات‌های همزمان در 15 استان ترکیه بازداشت شدند.

این افراد همچنین به استفاده از نرم‌افزار «بای‌لاک» - برنامه‌ مورد استفاده عوامل گولن در شب کودتا - متهم شده‌اند. مقامات ترکیه‌ می‌گویند عوامل کودتای سال قبل پس از آنکه گروه‌های ارتباطی آنها در شبکه اجتماعی «واتس‌آپ» لو رفته بود، از نرم‌افزار بای‌لاک برای هماهنگی استفاده کردند.

آنکارا سازمان گولن را - که به گفته دولتمردان این کشور، اعضای آن به صورت مویرگی در بیشتر نهادها و سازمان‌های دولتی ترکیه نفوذ کرده بودند - تروریستی و عامل کودتای نافرجام 15 جولای 2016 می‌داند و از آمریکا خواسته که او را به ترکیه بازگرداند.

روزنامه «دیلی صاباح» نیز گزارش داد، نیروهای امنیتی ترکیه امروز 17 مظنون به عضویت و همکاری با گروه تروریستی داعش را در استان دیاربکر بازداشت کردند.

یک منبع امنیتی می‌گوید که افراد بازداشت شده با تروریست‌های حاضر در مناطق درگیری (عراق و سوریه) در ارتباط بوده و برای انجام عملیات‌های تروریستی در ترکیه برنامه‌ریزی می‌کردند.

از محل اختفای این مظنون‌ها، اسناد و مدارک ارتباط با گروه تروریستی داعش و دستگاه‌های دیجیتال ارتباطی کشف و ضبط شده است.

از زمان آغاز عملیات‌های ضد تروریستی ترکیه علیه داعش در سوریه، اعضای این گروه به عملیات در داخل خاک این کشور روی آورده و طبق آمار دولتی تاکنون بیش از 300 ترکیه‌ای در حملات تروریستی داعش کشته شده‌اند.

طبق آماری که دولت ترکیه منتشر کرده، این کشور تاکنون بیش از 8600 مظنون داعشی را بازداشت کرده که از این میان 7500 عضو خارجی آنها را به کشورهایشان بازگردانده و هنوز نیز بیش از 1140 داعشی خارجی در زندان‌های ترکیه بازداشت هستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها